Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har halsbettenelse. Jeg har iallefall veldig vond hals når jeg svelger og gaper høyt, det stråler også bak til ørene med mild feber, vond hoste og rennene nese. Dette er noe jeg plages av innimellom når det er høst/vinter. Men nå når jeg er gravid føler jeg at jeg har nok plager og vil bli kvitt det fortfort!!! Noen gode tips til å dempe smertene? eller noe jeg kan ta som gjør at det går fortere over. Både medisinske og kjerringråd taes i mot med takk. :)

Legen er på ferie og jeg synes det blir voldsomt å gå på legevakten for dette eller burde jeg det når jeg er gravid, tenker litt på i forhold til svineinfluensa?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vet ikke om man kan drikke urtete når man er gravid, men drikk ihvertfall mye væske, knyt et skjerf eller strømpebukse rundt halsen så du alltid er varm der, spis sunn mat (og hold deg unna usunn mat), og slapp av.

Skrevet

Du kan prøve å gurgle med vann med en ts chilipulver/cayennepepper i, hvert 20. minutt til du føler lindring. Det hjelper ikke alltid, men har hjulpet meg tidligere.

Og honning har visstnok dokumentert effekt.

Det beste er nok varm væske, da økningen i temperatur gjør at halsen blir et lite levedyktig sted for bakterier (derfor får vi da også feber).

God bedring!

Skrevet

Det kan hjelpe å drikke eller spise noe iskaldt også. F.eks is :) Ellers pleier jeg å kjøpe noen veldig sterke halstabletter.

Skrevet

Det finnes halstabletter med smertestillende/antibiotika i, Bafucin Mint, det pleier å hjelpe meg.

Mamma lagde alltid varm melk med sukker i til meg - og det lindrer veldig uten at jeg vet hvorfor :ler: men det er hvertfall deilig!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Kjerringråd nummer fus: gå aldri uten skjerfet, både på dagen og når du sover :)

Velg et som ikke kveler deg, men som er tykt og varmt.

Jeg liker å veksle mellom varme og kalde drikker.

Legg merke til at det er forskjell på bakterie-halsbetennese og virus-halsbetennelse.

Sistnevnte går ikke vekk uten antibiotika, så blir du ikke bedre, men heller verre må du kontakte legen :)

Skrevet
Kjerringråd nummer fus: gå aldri uten skjerfet, både på dagen og når du sover :)

Velg et som ikke kveler deg, men som er tykt og varmt.

Jeg liker å veksle mellom varme og kalde drikker.

Legg merke til at det er forskjell på bakterie-halsbetennese og virus-halsbetennelse.

Sistnevnte går ikke vekk uten antibiotika, så blir du ikke bedre, men heller verre må du kontakte legen :)

("Førstnevnte", mener du vel. Det er bakterier som forsvinner ved antibiotika.) Og selv den typen halsbetennelse blir faktisk borte av seg selv ved litt tid. Jeg har bihulebetennelse og halsbetennelser stadig vekk, og tar aldri antibiotika med mindre jeg får lungebetennelse. Kjør på med varm melk med honning, sier nå jeg! Hadde du ikke vært gravid, skulle jeg bedt deg ta en whisky også. :)

Skrevet

Takk for omtanke :klemmer:

Nå har jeg ett tykt skjerf rundt halsen hele tiden og holder sengen....Vi skal nemlig reise på hytten i morgen og jeg håper jeg er frisk nok til det, selv om jeg tviler. Nå har jeg kjøpt melk og honning så jeg lager sterk blanding, det lindrer iallefall i nuet. Jeg har en del slim i brystet som ikke har løst seg opp enda og det er vondt, jeg skal sende mannen på apoteket for noe slimløsende på vei hjem fra jobb

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet
("Førstnevnte", mener du vel. Det er bakterier som forsvinner ved antibiotika.) Og selv den typen halsbetennelse blir faktisk borte av seg selv ved litt tid. Jeg har bihulebetennelse og halsbetennelser stadig vekk, og tar aldri antibiotika med mindre jeg får lungebetennelse. Kjør på med varm melk med honning, sier nå jeg! Hadde du ikke vært gravid, skulle jeg bedt deg ta en whisky også. :)

Høhø, riktig :)

Gikk litt fort i svingene der ja :plystre:

• 10 måneder senere...
Skrevet

neineinei!

Melk = ikke bra for halsbetennelsen!

Det forer bakteriene så de blir sterkere!!melk lindrer svært mye akkurat der og da men gjør det ti ganger verre etterpå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...