Gå til innhold

bare ta 20 SP, hvordan blir det med stipend?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vurderer å utsette en eksamen jeg egentlig skal ha til våren. hvordan blir dette med omgjøring fra lån til stipend? blir det enkelt bare 66,6% av mulig stipend gjort om? eller er det andre regler?

Videoannonse
Annonse
Gjest CookieMonster
Skrevet

For de studiepoengene du oppnår, så omgjøres 40 % av det til stipend. Du får altså 2/3 av det du egentlig skulle fått.. Tar du 40 studiepoeng det andre semesteret så får du tilbake pengene for faget du manglet.

Skrevet

Får du penger fra lånekassen i det hele tatt om du ikke er "fulltidsstudent" (ie. tar minimum 30 studiepoeng i det semesteret de skal gi deg lån/stipend for)?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Så lenge du tar mer enn 15 studiepoeng så kan du få penger fra lånekassen ja.

Omgjøringen av lån til stipend skjer fortløpende avhengig av hvor mange studiepoeng du tar. Tar du 40 studiepoeng neste semester får du dermed full omgjøring hos lånekassen.

Skrevet (endret)

Du får også redusert lånebeløp dersom du skriver at du skal studere deltid i lånesøknaden. Det er med andre ord ikke lurt å skrive dette dersom du skal ta 40 sp senere, eller har 10 sp til gode fra et tidligere semester. Men er det blitt sånn nå at du får "mer" stipend hvis du tar overflødig sp senere? Jeg trodde man bare kunne "spare" stipendoverskuddet man allerede har opparbeidet seg, og dermed bare få det igjen på sp-fattige semestre i ettertid?

Nå er jeg ute av lånekassedansen, men sånn fungerte det vel til og med 2008/2009.

Endret av tineline
Gjest Gjest
Skrevet

Åh, er det noen som kan svare meg sikkert på dette? Jeg tar fler studiepoeng enn nødvendig hvert semester (fordi det er morsomme fag og jeg har kapasitet til det), og lurer på hva som skjer om jeg skulle ønske å ta færre poeng ett eller to semestre (f eks 15+15, f eks om jeg kan få en relevant deltidsjobb/praksi... eller får barn)?

Skrevet

Dersom du i forkant har tatt flere sp og tar færre senere, får du stipend av den "potten" du har opparbeidet deg. Det vet jeg sikkert, for det har jeg fått mange ganger. For å få fullt stipend må du selvsagt ha opparbeidet deg mankoen, men du kan også få stipend dersom du hadde 5 sp for mye fra før, og nå har 10 sp for lite - bare ikke full pott, såklart.

Det jeg derimot lurer på, er om du kan får igjen ekstra stipend når du ikke har opparbeidet deg en "pott" på forhånd. Men du har ikke noe problem der altså, med mindre lånekassen akkurat har endret reglene (og vi har jo rødgrønn regjering, så det kan jeg ikke forstå at de skulle ha gjort).

Skrevet

Nei man får ikke mer stipend om du tar flere studiepoeng. Lånekassen regner bare med de 30 sp man skal ta hvert semester og tar man færre vil lånekassen trekke på det gamle lånet om man tar flere sp en annen gang igjen. Jeg snakker om erfaring:)

Skrevet

Ja nettopp.

Så for å sikre deg full pott på stipend, bør du ta 40 sp ett semester før du tar 20 sp et annet, og ikke omvendt. I sistnevnte tilfelle går du glipp av 10 sp stipenduttelling.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Du gjør da vitterlig ikke det? Riktignok blir ikke stipendet omgjort før du har tatt de ti siste studiepoengene, men det har jo lite å si når man er under utdanning fordi man ikke har løpende renter da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...