Gå til innhold

Reise alene

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Jeg har tenkt meg ut i den store verden til høsten.. Ingen av mine venner er noe særlig reiselystne, så da har jeg tenkt å gjennomføre dette alene, for jeg SKAL ut og reise! :) Kjenner jeg har lopper i blodet og m¨å gjøre noe annerledes....

Jeg har tenkt litt på frivillig arbeid gjennom f.eks. atlantis i sør-amerika... Tenker at det kan være trygt å ha et opplegg når jeg er alene.

Noen som erfaringer med dette? Eller andre forslag til hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har reist mye alene! Prøvde meg også på et litt mer organisert opplegg første gangen, men angret egentlig litt på det. Man mister mye av friheten når man er med på det, og er ofte man får lyst til å gjøre andre ting. Så vil anbefale deg å dra ut helt alene, selv om det er skummelt!

Veldig mange andre reiser alene, backpackere o.l. er utrolig sosiale mennesker! Du vil møte folk overalt, i alle mulige sammenhenger!

Er det første gangen du skal reise langt? Min personlige er faring er i så fall at det kan være lettere å reise til f.eks. Sør-Øst Asia, eller Australia e.l. først. Det er en litt "mykere" start, enn Sør-Amerika. Men dette er min personlige mening altså, sikkert mange som ikke er enig med meg. :)

Vet ihvertfall at i Kambodsja er det flust av muligheter for å jobbe som frivillig, f.eks. på barnehjem. Og dette er også en super måte å møte folk på!

Ellers, bo på dorms fremfor enkeltrom, da møter man mye mennesker!

Jeg reiser alltid alene, men er sjelden alene når jeg er på tur av den grunn. Og det som er deilig er at du møter noen, men skulle dere bli uvenner eller gå dårlig overens, kan du alltid bare stikke og dra videre til neste sted. Og man finner alltids noen som skal samme veien. De er mange som er i samme båt og som er ute etter å bli kjent med folk!

Skrevet

Takk for svar! :)

Har fått veldig mange advarsler om å reise helt alene ettersom jeg er jente.... Men jeg vet ikke!

Har ikke reist noe særlig før, så jeg vet ikke hvor bra jeg ville klart meg på backpacker tur alene :P

Tenkte på sør-amerika eller mellom-amerika fordi jeg også har et ønske om å lære meg spansk... Så har jeg vel en liten forkjærlighet for Sør Amerika i det hele tatt!

Hvordan gjør du det når du reiser? Kjøper en billett til en destinasjon og tar det derifra?

Gjest padawan
Skrevet

jeg er gutt og har aldri hatt noen problemer med å reise alene.

om du skal fly til/fra samme by og hjem er litt avhengig av hvordan du planlegger å legg eopp reisen din. på de siste turene mine har jeg lagt opp "endepunktene" på helt forskjellige steder og reist mellom de på ferien. På den siste turen fløy jeg feks til Barcelona og hjem fra Lisboa og brukte ferien på å reise mellom disse stedene.

på hjemmesiden min har jeg laget denne oversikten over hvordan en bør forbede seg til ferier.

Gjest Gjest
Skrevet

For noen år siden reiste jeg til Spania, fant jobb og var der i 5 måneder. Reiste så videre til Slovenia og var der i 3 uker. Kroatia i 1 uke. Hellas i 2 uker og til slutt Kypros hvor jeg jobbet i 3-4 måneder...

Jeg syntes det var litt skummelt i Slovenia og Hellas, for der har jeg aldri vært før. Men i de andre landene hadde jeg bekjente.

Kjempefint å spare opp mye penger, reise til et sted og så bestemme seg etterhvert for andre steder man vil til.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Hva slags jobber er det du har fått deg når du har vært ute å reist da?

Hvor treffer man på andre backpackere når man er ute på tur??

Skrevet

Hei!

Jeg har reist alene mye i sør og nord amerika, europa og asia. Det går helt greit (eller mer korrekt; det har vært helt fantastisk), ja det er risikoer men så lenge man bruker sunt vett så går det greit. Ikke gå ut alene i mørke bakgater, ikke drikk deg snydens med folk du har kjent i en dag, ikke gå med masse dyre klær/smykker osv LOGISK.

Du treffer folk på hostel og utflukter. Kanskje du reiser med noen av de et par dager og så "bytter" til noen andre på neste destinasjon.

Kjøp billett t/r og ta det fra der! :-) Send meg gjerne en PM om du har flere konkrete spørsmål.

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for svar! :)

Har fått veldig mange advarsler om å reise helt alene ettersom jeg er jente.... Men jeg vet ikke!

Har ikke reist noe særlig før, så jeg vet ikke hvor bra jeg ville klart meg på backpacker tur alene :P

Tenkte på sør-amerika eller mellom-amerika fordi jeg også har et ønske om å lære meg spansk... Så har jeg vel en liten forkjærlighet for Sør Amerika i det hele tatt!

Hvordan gjør du det når du reiser? Kjøper en billett til en destinasjon og tar det derifra?

Var jeg som skrev første innlegget, og jeg er og jente. Fikk mange av de samme advarslene som deg, men er ikke noe å bry seg om. Det er selvfølgelig enklere for gutta, men det er mange jenter som reiser alene, hele tiden! Vær obs på innpåslitne mannfolk i sør/mellom amerika, blir slitsomt etterhvert. De fleste er harmløse da, selv om det kan virke litt skremmende i begynnelsen. ;) Et godt tips, er å kjøpe en helt glatt "gull"ring, som kan være gifteringen din. Er veldig mange mannfolk som faktisk ser etter om dama har giftering på seg, og om de fortsatt skulle være innpåslitne, bare vis de ringen, og si at du er gift. Enkelte begynner bare å mase om hvor er mannen din, du kan ikke reise alene, osv, men da sier du bare at du skal møte han nå snart så gir de seg etterhvert.

Hvis du ikke kan noe særlig spansk fra før av, hva med å ta et par tre ukers opphold på en spanskskole til å begynne med? Finnes mange å velge i på nett (ikke velg EF eller noe slikt) av lokale skoler, så får du en litt mykere start med noen mennesker å forholde deg til, du får lært litt språk, og møter en del folk der som du kan reise videre med!

Jeg foretrekker og ikke ha booket mer enn utreise billett, pluss et par netter på hotell i første ankomstby når jeg skal på lengre turer. På den måten får man det mye mer fleksibelt, man kan reise hjem når man vil, og kan reise akkurat hvor man vil, når man vil.

Skrevet

Takk for mange svar! :) Godt med litt inspirasjon...

Har tenkt på spanskkurs først for å kunne takle språket... Bør ihvertfall kunne basic spansk når jeg skal reise alene ;)

Har sett på noen spanskkurs gjennom atlantis og sånn... Er disse og anbefale?

Tenker jeg bare bestiller flybillett til første destinasjon og tar det derfra! :)

Dere som har jobbet mens dere har vært ute og reist...Hva slags jobber er det dere har fått da?

Skrevet

Må legge til et spørsmål til ;)

Hvor mye penger har dere hatt med dere?

Gjest padawan
Skrevet

jeg har lagt meg på mellom 50 og 60 Euro om dagen men jeg har møtt folk på reisene mine som glatt har lagt seg på dobbelt så mye.

Skrevet

hei!

Jeg skal reise alene for første gang til høsten, og har valgt å reise til Zimbabwe! Har heller ikke så mange venner/venninner som liker å reise på turer som ikke er planlagt til minste detalj, og som ikke er på hoteller med så og så mange stjerner.

Jeg har fått mange anbefalinger om å ikke reise alene, og hvertfall til Zimbabwe, siden det visstnok er ett spesielt land..men tar sjansen. Jeg reiser via x-plore, og håper at de er pålitelige!

Gleder meg masse til å legge ut på en så lang tur alene, bli kjent med nye mennesker og en helt annen kultur! :)

Lykke til på din reise!

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

*dytter på denne*

Håper noen har flere forslag:)

Anonym poster: 7dec851056c31acd1abf882918ee9fe3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...