Siiw Skrevet 1. mars 2010 #21 Skrevet 1. mars 2010 Vi måtte selge/gi bort hester pga dødsfall. og den ene hesten *døla* , går sammen med sauer= ) og det går bra det!!
Rumohra Skrevet 1. mars 2010 #22 Skrevet 1. mars 2010 å hjelpes meg. nå må dere gi dere. å ha EN hest er IKKE dyreplageri! jeg har drevet med hest i 11 år og har aldri hørt noe så tullete før. nesten alle jeg kjenner som har hest har en og bare en. Hest er et flokkdyr, og er avhengig av å være sammen med andre artsfrender for å trives. Siden det å være i flokk er så dypt nedfelt i hestens natur, vil det være stressende og frustrerende for en hest å være alene. Setter man en hest sammen med andre dyr, som sauer, kanin ol. Har ikke dette så mye for seg for hestens trivsel. Sau og hest snakker ikke samme språk, og vil derfor ha liten glede av hverandre sammenliknet med å være sammen med en av samme art. Det blir det samme som for et menneske å være sammen med en hund. Det kan være veldig hyggelig, men de fleste får mer ut av samvær med en annen av samme art. Dyreplageri er et sterkt ord, men det er ingen tvil om at to hester har det bedre sammen enn om de skulle være alene hver for seg.
Gjest *Twinklestar* Skrevet 1. mars 2010 #23 Skrevet 1. mars 2010 Hest er et flokkdyr, og er avhengig av å være sammen med andre artsfrender for å trives. Siden det å være i flokk er så dypt nedfelt i hestens natur, vil det være stressende og frustrerende for en hest å være alene. Setter man en hest sammen med andre dyr, som sauer, kanin ol. Har ikke dette så mye for seg for hestens trivsel. Sau og hest snakker ikke samme språk, og vil derfor ha liten glede av hverandre sammenliknet med å være sammen med en av samme art. Det blir det samme som for et menneske å være sammen med en hund. Det kan være veldig hyggelig, men de fleste får mer ut av samvær med en annen av samme art. Dyreplageri er et sterkt ord, men det er ingen tvil om at to hester har det bedre sammen enn om de skulle være alene hver for seg. så du mener med andre ord at mesteparten av alle hester i norges land mistrives ?
Gjest Månestøv Skrevet 1. mars 2010 #24 Skrevet 1. mars 2010 så du mener med andre ord at mesteparten av alle hester i norges land mistrives ? Nå har nå ærlig talt de fleste som har hest her i landet den ofte i en stall hvor den står sammen med mange andre hester.. Greit nok at de fleste EIER bare en hest, men selskap med andre hester har de fleste.
Gjest *Twinklestar* Skrevet 1. mars 2010 #25 Skrevet 1. mars 2010 Nå har nå ærlig talt de fleste som har hest her i landet den ofte i en stall hvor den står sammen med mange andre hester.. Greit nok at de fleste EIER bare en hest, men selskap med andre hester har de fleste. de fleste jeg kjenner har hestene hjemme hos seg selv.
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. mars 2010 #26 Skrevet 1. mars 2010 så du mener med andre ord at mesteparten av alle hester i norges land mistrives ? Hester er absolutt flokk dyr, riktignok avhenger mistrivselen av både hestens personlighet og hva den er vandt til, men de bør helst ha selskap. Jeg har hatt hest både stående alene og med andre hester, og jeg merket forskjell på hesten med og uten selskap. Og sånn utenfor ren synsing, så bør man gjerne lese forskriftene om velferd for hest, der det blant annet står § 4. Generelt Ved alt hold og bruk av hest skal det tas hensyn til hestens adferdsmessige, sosiale og fysiologiske behov, og hesten skal beskyttes mot fare for unødig stress, smerte og lidelse. Det skal legges til rette for at hest kan holdes i grupper der beite inngår. Velferd for hest
Gjest Raggy Skrevet 2. mars 2010 #27 Skrevet 2. mars 2010 Hester er absolutt flokk dyr, riktignok avhenger mistrivselen av både hestens personlighet og hva den er vandt til, men de bør helst ha selskap. Jeg har hatt hest både stående alene og med andre hester, og jeg merket forskjell på hesten med og uten selskap. Og sånn utenfor ren synsing, så bør man gjerne lese forskriftene om velferd for hest, der det blant annet står Velferd for hest Takk! Hadde selv tenk å legge ut samme link. Her kan dere all se hvordan hestehold bør være http://web.me.com/viksemarkahestegaard/vik..._Hestegård.html For dere som ønsker å adoptere hest er det mulig hos Viksemarkasvenner. Ser at mange av dere vet om mange som kun har en hest oppstallet alene men det betyr alikevel ikke at det er ok!
tina89 Skrevet 2. mars 2010 #28 Skrevet 2. mars 2010 Ikke kjøp shettis. Da denne rasen ikke er så glad i småunger og mye hyling osv. Jeg ville anbefalt en islandshest, 4gjenger. Og finn en som er flink i tølt for ta sitter barna litt tryggere på enn i trav. hehe..
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #29 Skrevet 6. mars 2010 Ikke kjøp shettis. Da denne rasen ikke er så glad i småunger og mye hyling osv. Jeg ville anbefalt en islandshest, 4gjenger. Og finn en som er flink i tølt for ta sitter barna litt tryggere på enn i trav. hehe.. For en latterlig påstand. :klø: Den har ingen rot i virkeligheten overhodet! Hvilke hester som liker "småunger" eller ei har absolutt ingenting med rasen å gjøre. Grunnen til at mange små ponnier er irritable og ulydige er fordi de ikke har blitt trent og behandlet på samme måte som større hester. De har blitt skjemmet bort, ikke tatt på alvor og rett og slett behandlet feil. En korrekt trent shetlandsponni er like god familiehest som en hvilken som helst annen rase! Hva medfødt temperament angår er det SVÆRT LITEN forskjell mellom hesterasene. De individuelle forskjellene og ikke minst hestens erfaringer er i langt større grad avgjørende for hvorvidt hesten er egnet til "kosehest" (til dette formålet er forøvrig teddbybjørner mer passende - hester er ikke kosedyr...). Islandshester med tølt (og evt pass) krever forøvrig en rytter som har en viss basiskunnskap i gangartsridning for at gangartene skal holde seg rene. Og når det gjelder å ha hester alene eller med sauer/geiter: IKKE GJØR DET. Ja, det finnes (dessverre) mange eksempler på hester som går alene og som ikke blir direkte problematiske av den grunn, men dette betyr ikke at de trives optimalt. Hester kan som kjent ikke snakke og formidle sine behov, så at en ensom hest oppfører seg normalt er selvsagt ikke et tegn på at hesten ikke hadde hatt det bedre sammen med artsfrender. Flokkinstinktet er til stede hos absolutt alle hester, og det vil aldri være optimalt for noen hest å gå alene. Den paragrafen ble laget av en grunn.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #30 Skrevet 7. mars 2010 det er ikke lenger lov å ha en hest alene. Ta kontakt med mattilsynet så får du høre det samme. her jeg bor er iallefall mattilsynet ofte på tur rundt i gårdene for å se etter at hestene har det de trenger. Kjempebra synes jeg. Jeg har tre hester, og mener det er minimum (for vår del). Viktig at de har en flokk!! Kunne aldri tenkt meg å hatt en hest alene. Vi har sauer og, og hestene står inne sammen med de. Og ja, de blir faktisk knyttet til sauene og. I vår når jeg slapp sauene som står i stallen på beite ble spessielt ene hesten urolig i flere dager når sauene var borte. Har også hatt sau og hest på beite sammen. Ene hesten min var fæl å jage sauene når jeg fikk han, nå går de sammen ute som perlevenner men anbefaler ikke å ha en hest alene med sauer fordet. ser du har fått tips om rolige barnevennlig hester. Jeg anbefaler nordlandshest, rolige stødige hester for det meste. Du kan gjerne kjøpe en litt eldre hest.
Majones Skrevet 7. mars 2010 #31 Skrevet 7. mars 2010 Etter min erfaring, vil jeg si at dølahester er blandt de roligste! Men er alt ettersom hvordan hesten er. Du kan også finne eks-varmblodstravere som er veldig rolige, men de er avlet frem å løpe og de fleste er stresset, så det er ikke en anbefaling. Skal du ha en rolig hest, bør du ikke gå etter rase, men hvordan hesten rett og slett er. Dette handler mye om hvordan den har blitt behandlet tidligere og hva den har blitt brukt til!
knappen Skrevet 18. april 2010 Forfatter #32 Skrevet 18. april 2010 tusen takk for tips og svar:) må bare forsvare mitt uttrykk "kosehest" mener med det at hesten skal daglig vere en del av det sosiale og aktive i vår hverdag. at den skal få masse oppmerksomhet og mye KOS;) alle dyrene vi har er en del av vår familie, og vi setter stor pris på å ha dem i live vårt! dyr er berikende og fantasiske skapninger<3 grunnen til at jeg spør om "rolige" raser, er fordi vi har en liten jente, og da er det greit at hesten er familie vennlig:) men å overta en eldre hest var nok det beste rådet i forhold til jenta vår:) var ikke klar over den nye paragrafen fra mat tilsynet! men synest der er flott de trapper opp ,og tar mer annsvar...synest norge kan vere tamme på disse punktene som har med dyrerettigheter å gjøre! for å ha klarhet i den paragrafen-er kravet at hestene skal stå på beiter med andre hester, eller at man må selv eige mer en 1 hest? synes det er en flott tråd her! kjekt at dere dele deres kunnskap om hester:)
Miss Puddel Skrevet 18. april 2010 #33 Skrevet 18. april 2010 (endret) kravet er ikke at du må eie mer enn en hest, men at hesten ikke skal holdes oppstallet som eneste hest. du kan for eksempel leie ut til noen andre så den kan stå sammen med en (eller flere) annen hest. Eller leie plass et sted der det står hest fra før. Eller rett og slett gå til anskaffelse av to. som noen sier er nordlandhester små hester med stor kapasitet til å bære også voksne. De har også et jevnt og kaldt gemytt, og ikke minst de er så nøysomme i kosten at de er billige å holde. kjenner mange som har nordlandhester som fores på mer elle rmindre fri tilgang på halm og litt frøhøy pluss vitaminer. Det er faktisk et større problem med at det er fort gjort å fore dem for sterkt enn å gi dem for lite omtrent. Selv har jeg travere, men jeg vil anbefale nordlandshest til alle som er førstegangs heste-eiere! de er sunne, det er lite sykdom, og de er hardføre. Du kan omtrent fore to nordlanshester til samme pris som jeg forer en traver... Lykke til! Endret 18. april 2010 av Miss Puddel
Gjest Belle Gunnes Skrevet 19. april 2010 #34 Skrevet 19. april 2010 Å ha hest i flokk gir oss mennesker store fordeler. Hester har ett stort språk seg i mellom og hjelper til med å "oppdra" hverandre. Når hester får gå sammen med artsfrender, blir de også enklere for mennesker å håndtere. De trenger ikke å teste grenser ol i samme utstrekning på mennesker. Jeg har selv hest i stor flokk og ser hva som skjer med tidligere paddokhester når de kommer inn i en flokk. Brått blir de mye enklere å håndtere og vet sin plass i hierarkiet. Shettlandsponnier er virkelig flotte ponnier. Men de er avlet for å være hardtarbeidende dyr. Her skjer det mye feil rundt om fordi folk ikke ser at shettiser virkelig trenger å bruke seg hver dag, både fysisk og psykisk da de har en enormt arbeidsevne. Men om en shettis får trekke vogn, bli ridd og generelt få være med der det skjer ting så vil den også bli en trivelig ponni. Ellers er fjordingen en flott hest. Den er og avlet for tungt arbeide men den er alikevel akket mer sedat enn en shettis, og setter pris på litt fri i ny og ne. Men for all del - en fjording trenger og å aktiviseres. Å skaffe seg en eldre hest er helt klart en stor fordel for dere. En erfaren hest er også flink til å "oppdra" sine mennesker og forklare hvordan ting skal gjøres.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #35 Skrevet 26. april 2010 En eldre nordlandshest eller islandshest som førstegangshest hadde vært noe det, jeg har mange gode erfaringer med begge rasene. Stødige og gode, små, men sterke. Shetlandsponnier er også fine, men mange er veldig sterke i psyken og mer enn en håndfull, tross størrelsen. De fine og trygge individene som ikke nødvendigvis er så sterke i psyken finnes, ja gjett om, men sjansen for at du snubler over den perfekte isis er nok hakket større. Dessuten kan også voksne ri dem. Men ang. hest alene, det hadde jeg aldri hatt. Enten minst to hester eller ingen hest i det hele tatt. Klart, enkelttilfeller finnes (hester som flaskes opp og mister kroppsspråk og interessen av å være i flokk i det hele tatt), men man finner nå pinadø enkelttilfeller innenfor alt om man bare leter lenge nok. Nei, ha ikke alenehest dersom hesten selv har godt av å være i flokk. Fjordinger er forsåvidt også fine hester, men mange er enmannshester og også "en håndfull", min erfaring er at bl.a islandshester er enklere i gemytt. Varmblodstravere er også ofte fantastiske hester personlighetsmessig, men de er noe større, krever mer ridemessig om man ønsker å komme seg fram (de har andre fysiske forutsetninger enn ride- og brukshester) og mange er ikke så godt omskolerte som folk skal ha det til, dessverre. Uansett, lykke til!
Alvina Skrevet 27. april 2010 #36 Skrevet 27. april 2010 Jeg hadde en welch cob og den gikk alene, men i selskap med par sauer og to hunder. Det virket som den trivdes. Både hunder og sauer er flokkdyr de også, og vi bodde i et område med villdyr. Hester passer jo på hverandre, i flokk, men jeg satte den inn på natta. Geit vil jeg ikke anbefale - de spiser jo på alt, vesker også. )En eldre hest er nok bedre enn en ungdom, cirka 14-pluss. Ponnier (nordlands- islands) og er generelt sunne. Nordlands har ofte problemer med for små hover, så sjekk det ut og ta med veterinær hvis du velger lyngshest da. Islands er plaget med eksem. Fjordinger blir ikke så gamle, cirka litt over tjue.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #37 Skrevet 6. juni 2010 Hei! vi vill gjerne kjøpe/adoptere en hest:) men hvilke hester har best lynne? at hesten er rolig,kjælen og menneske glad er veldig viktig for oss:) har tenkt på shetlandsponni pga. størelsen:) kan ikkje kjøpe nervøs hest, eller en som krever mye(som en traver o.l). i og med at hesten skal vere en del av familien, blir den brukt som selskap og litt kjøring/ridning. men det viktigeste er at hesten er rolig og har som sagt et godt lynne:) hvilke raser har god tolmodighet og er generelt rolige og gode hester? mvh. liten familie fra vest:) Jeg vil påstå at fjordingen er en av dem som passer best til dette. De er generelt stabile og glade, holder seg lett frisk, trenger sjeldent dekken. Godt lynne er jo avhengig av oppdragelse, men fjordingen er kjent for å være kald i hodet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå