Gå til innhold

Hester!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

vi vill gjerne kjøpe/adoptere en hest:)

men hvilke hester har best lynne?

at hesten er rolig,kjælen og menneske glad er veldig viktig for oss:)

har tenkt på shetlandsponni pga. størelsen:)

kan ikkje kjøpe nervøs hest, eller en som krever mye(som en traver o.l). i og med at hesten skal vere en del av familien, blir den brukt som selskap og litt kjøring/ridning. men det viktigeste er at hesten er rolig og har som sagt et godt lynne:)

hvilke raser har god tolmodighet og er generelt rolige og gode hester?:)

mvh. liten familie fra vest:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_olav_*
Skrevet

har hørt at gyngehest er ganske familievennlige :)

Skrevet

hei :)

det er vanskelig å si akkoratt hvilken hest dere burde kjøpe. når det gjelder shetlandsponni er det veldig små. så viss poenget er at barna skal kunne ri må dere nok belage dere på å kjøpe en ny når barnet er ca 10 år.

nordlandshesten er en veldig grei rase som familiehest. de er "kalde" i hodet(altså rolige), og tåler at en voksen mann rir på de til tross for at de er små i stlr :) kaldblodshester(som ikke har blitt trent til trav), og islandshester er også greie familiehester. og passe i strl :)

men det beste er nok at dere setter dere ned å undersøker litt hva som finnes i området, og innen deres prisklasse. også reiser dere litt rundt å prøver litt forskjellige hester. husk at en hest er ikke noe en kjøper over natta ;) lykke til :)

Skrevet
hei :)

det er vanskelig å si akkoratt hvilken hest dere burde kjøpe. når det gjelder shetlandsponni er det veldig små. så viss poenget er at barna skal kunne ri må dere nok belage dere på å kjøpe en ny når barnet er ca 10 år.

nordlandshesten er en veldig grei rase som familiehest. de er "kalde" i hodet(altså rolige), og tåler at en voksen mann rir på de til tross for at de er små i stlr :) kaldblodshester(som ikke har blitt trent til trav), og islandshester er også greie familiehester. og passe i strl :)

men det beste er nok at dere setter dere ned å undersøker litt hva som finnes i området, og innen deres prisklasse. også reiser dere litt rundt å prøver litt forskjellige hester. husk at en hest er ikke noe en kjøper over natta ;) lykke til :)

takk for svar:) :)

har drevet med både shettlansponnier,islanshest og nordlanshester:)

synest alle hester er selvsagt preget av livet de har levd.

og ingen er like uansett rase.

men lurer mer på om det er noen hesteraser som er "kjent" for et ekstra godt lynne:)?

Skrevet
har hørt at gyngehest er ganske familievennlige :)

:fnise: vell det var vell igrunn trist for en trehest å ikke kunne bruke gården og turområdene vi hadde håpet den skulle kunne;)

Skrevet

Det beste er jo da å kjøpe en hest som er blitt litt gammel. Dvs. gjerne 16-17 år. Da er de aller fleste mye roligere og godt innlærte enn yngre hester. Kjøp en rase som er kald i hode. En liten shetlandsponni kan være ganske rampete, men dette gjelder jo ikke alle. Typiske hesteraser som er "kalde" i hodet er fjordinger, nordlandshest eller islandshest.

Men som nevnt over er det jo selvfølgelig forskjellig hest fra hest. Du kan f.eks finne en kjempe stressa og nervøs fjording på likt som du kan finne en avslappet og rolig varmblods/traver.

Så du må nok bare prøve deg frem, og for all del: Besøk og PRØV hesten før et eventuellt kjøp eller prøveperiode!

Lykke til! :duskedame:

Skrevet

Endel av kaldblodsrasene blir jo også gamle, og kan ha veldig god helse som 16-17-åringer, f eks islandshester. Kjøp en som er godt innridd, kanskje en som har vært brukt som turhest a la turene til Dyrhaug i Sør-Trøndelag (hestene der er veldig "fornuftige", står stille om du slipper dem osv, det er min erfaring).

En ting som er viktig å huske på er at hesten kan forandre seg fra du kjøper den, særlig hvis bruksmengden forandrer seg. F eks en hest som har blitt ridd omtrent hver dag i tiden før du prøver den, kan virke rolig der og da, men om den blir stående i uker av gangen og en ikke er bevisst på fôringen kan den bli både sprø og tjukk, evt syk. Så viktig å sette seg inn i sånne ting, hvis man ikke kan det fra før. Og hester er jo vanligvis veldig selskapssyke, så den bør nok ikke gå alene i stallen og på beite.

Skrevet

Islandshester synes jeg er de beste kosehestene, samtidig som de er sterke nok til å bære voksne ryttere :enig:

Skrevet

Jeg vil nå si at det er vel fjordhesten som passer best til dette da.

Er jo ikke for ingenting at det er den som blir flittigst brukt til terapiridning.

Skrevet

Leste en artikkel i VG fredag.

De anbefalte å kjøpe en hest som var over 8 år om du skulle kjøpe hest for første gang.

I tillegg burde du rådføre deg med en veterinær og få røntgen av ben. Mener å huske det var for å se om det var mulighet for forkalkining.

Men nå kan du garantert mer hest enn meg :P

Skrevet

tusen takk for svar:)

kjekt å høre at de robuste hestene som tåler norske vintrer er mest anbefalt:)

har ikke falt meg inn å tenke å kjøpe en eldre hest! men det var ett supert tips:D tusen takk! fikk meg på nye tanker:)

pleier noen av dere å ha hester sammen med andre dyr som sau?:)

tror ikke vi kan ha to, men har tenkt at hesten kansje kan ha litt selskap av en sau og to:)

:):):)

Skrevet

Mange hester har nok selskap i andre dyr, ja, som kyr eller sikkert sau også. Jeg vet forresten om en ellers veldig snill hest som sparket i hjel ei geit, så ville ikke vært helt trygg med en gang... men oftest tror jeg det går helt fint.

Gjest Raggy
Skrevet
tusen takk for svar:)

kjekt å høre at de robuste hestene som tåler norske vintrer er mest anbefalt:)

har ikke falt meg inn å tenke å kjøpe en eldre hest! men det var ett supert tips:D tusen takk! fikk meg på nye tanker:)

pleier noen av dere å ha hester sammen med andre dyr som sau?:)

tror ikke vi kan ha to, men har tenkt at hesten kansje kan ha litt selskap av en sau og to:)

:):):)

Anbefaler at du setter deg inn i lovene som gjelder for hestehold før du finner en hest. På de premissene du nevner her har du faktisk ikke lov til å ha hest!

Jeg blir litt usikker på hva du mener med "kosehest, hva skal du bruke den til og hvem i familien skal bruke hesten?

Dette er faktorer som er viktige å tenke på før du anskaffer deg et så stort dyr. Det er ikke å anbefale å ha hest visst du ikke kommer til å holde den i fysisk aktivitet.

Fortell litt om hvordan du tenker deg at det skal være for dere å ha hest så kommer jeg gjerne med råd, en ting som er sikkert er at det er mye hest til salg, også mye bra hest.

Gjest Gjest
Skrevet

IKKE skaff deg hest dersom du ikke har mulighet til å ha den sammen med andre hester! Det er dyreplageri å la et flokkdyr som dette stå alene. Sauer er ikke hester, og kan ikke brukes som erstatning.

I enkelte andre land (kanskje også her i Norge, nå?) er det forbudt å kun ha én enkelt hest. Det er en grunn til det!

Å ha hest innebærer et enormt ansvar, MYE arbeid og MYE som kan gå galt. Ut i fra hva du skriver her virker det ikke som du er klar for å bli hesteeier. Hester er ikke "kosedyr", de er store, potensielt farlige, tidkrevende, utgiftskrevende og kompliserte dyr!

Når det gjelder hvilken rase som passer best til å være "kosehest" (hva nå enn det er), så kan du bare glemme å fokusere på bestemte raser. Det finnes enkelte som er mer kjent enn andre for å være noe roligere, men i motsetning til hunder er det langt mindre forskjell mellom rasene hos hest.

Gjest *Twinklestar*
Skrevet

å hjelpes meg. nå må dere gi dere. å ha EN hest er IKKE dyreplageri! jeg har drevet med hest i 11 år og har aldri hørt noe så tullete før. nesten alle jeg kjenner som har hest har en og bare en.

hester trenger selskap ja, men det kan være i form av mennekser, andre dyr osv. så lenge hesten ikke står alene på ett avsidesliggende beite og er alene døgnet rundt mistrives den ikke :)

forøvrig så går hester veldig fint sammen med sauer, både med tanke på beite og selskap :)

Skrevet

Shire!

Men den er ikke så liten, da...

Gjest *Twinklestar*
Skrevet (endret)
Shire!

Men den er ikke så liten, da...

:ler:

det ville jeg ha når jeg var 5 :fnise: men fant ut at de kanskje er litt store ja ;)

Endret av *Twinklestar*
Skrevet

:fnise: her var det mange "forståsegpåere" som har svart deg.

Jeg kjenner til flere hester som har en kanin sammen med seg i boksen - og etter hva jeg har sett har de blitt veldig gode venner. Selvsagt må kaninen få en liten hule for seg selv, men kan godt gå løs sammen med hesten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...