Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Hei! Jeg har et par gullringer og noe ørepynt av gull jeg har lyst til å bytte inn mot andre smykker eller penger evt. Tar de fleste gullsmeder imot gamle varer som man kan bytte mot andre ting de selger eller er det andre plasser som vil kjøpe gullvarer evt? Noen som vet ca pris for gull i gram, f.eks om en gullsmed gir 300 pr gram og jeg har 10 gram gull = at jeg kan velge varer hos ham for 3000? (Om det er sånn det fungerer da..) Vet det er mulig å bytte inn gammelt gull i Tyrkia og så få velge varer til ca samme verdi der, men regner med at man kanskje må gå i "tap" om det er mulig å bytte slik hos gullsmeder i norge Noen som har erfaringer eller tips/råd å dele?
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2010 #2 Skrevet 28. februar 2010 Jeg vet om en gullsmed som tar imot gammelt gull. Der kan du velge i en katalog nye produkter for så mange gram gull som du har med. I tillegg må du betale "for jobben" (selv om du altså ikke får tilbake akkurat det gullet du leverte inn). Tror et vanlig smykke kom på 400 kr ekstra, så jeg syntes ikke det var spesielt gunstig, men jeg skal vurdere det senere for å slippe å ha uinteressante gullting liggende når jeg kan få et smykke jeg heller kan bruke. Og NB: Hvis du finner en gullsmed som kjøper gull direkte, så ikke tro at du får utbetalt dagens gullpris. Du får kanskje halvparten(?), for gullsmeden skal også drive business...
lilleGrethe Skrevet 28. februar 2010 #3 Skrevet 28. februar 2010 Her i UK reklameres det masse for sånne firmaer som kjøper gull. Det finnes sånne i Norge også, f.eks. gullvekten.no Prisen på gull er for tiden høy, og det betyr forsåvidt at du får mer penger for det enn du ville tidligere. Men som Gjest sier over, så skal disse også tjene penger, så du får ikke markedsverdien på gull. Etter min beregning får du omtrent 70% av spottprisen (det gull selges for på børs) på siden jeg linker til over, dvs av verden gullet har i seg selv. Husk at det prisen vil avhenge av karatet, så om du har 24 karat gull, er det for tiden verdt 146kr/g, mens om det er 8 karat, er det bare 49kr/g.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå