Gå til innhold

Hvor ofte bytter/vasker du dokosten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk ikke søkefunksjonen til å funke. Har en diskusjon gående her, og lurer på om dere bytter ut / vasker dobørsten jevnlig? Eller står den bare der, og er i bruk uten at dere tenker over det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper ny hver halve måned kanskje? Heller klor over den og skyller i dusjen hver uke ifm vask av bad.

Gjest Blondie65
Skrevet

Kosten byttes når den er utslitt. Kosten vaskes / skylles hver gang den har vært brukt og klores en gang i mellom.

Skrevet

Den står bare der og er i bruk uten at jeg tenker over det. Jeg mener, jeg heller jo sånn blå saus oppi doen som fjerner det som skal fjernes når jeg vasker der, så da kverkes vel det som eventuelt bor i kosten og? Men nå tenker jeg at det kanskje er noe jeg ikke har skjønt.... :fnise:

Skal kjøpe ny på mandag...... :jepp:

Skrevet

Hmmm... Den vaskes vel ei gang i uka, når jeg vasker driter'n? Automatisk, på en måte...

Ja, for da er det jo både skuresprut og klorin oppi der. Hva mer trengs? Skifter den når jeg flytter, eller når den får en permanent bad-hair-day.

Skrevet

Oh, bra, ikke bare meg da :ler:

Gjest Gjest_tara_*
Skrevet

Om man heller litt varmt vann i toalettet før man vasker og bruker klorin og litt zalo er det smussløsende i masseviss (zalo trenger litt varme for å virke). Det er nok til å holde kosten ren, og man skyller jo den etter bruk også. Har man bakterieskrekk så tørk gjerne håndtaket med en klut fuktet med litt klorinvann av og til.

Klorin er det eneste som desinfiserer grundig med en virketid på under ett minutt, kosten inkludert (tror faktisk det er snakk om sekunder). Det er altså med forbehold om at kosten er ren og det brukes klorin.

Domestos fresh har peroxid som virkestoff desinfiserer mer enn grundig nok, men trenger mye lengre tid og må være ufortynnet for å kunne sammenlignes med klorin. I praksis fungerer det ikke så optimalt i toalettet.

Eddikessens er ikke dumt heller, men likevel ikke desinfiserende i samme grad som klorin. Miljøvernerne mener det blir mer enn rent nok.

Det spørs hvor nøye man er, en del miljøvernere er i mot bruk av klorin, men det er det mest effektive man har. Det har noen ulemper, men i praksis har husholdningsbruk liten eller ingen effekt på naturen. Det er ferdigreagert om omdannet til vann og salt lenge før det når ut av avløpsrørene.

Desinfisereing med kloring er grundig studert i hjemmet og det fungerer veldig bra. Man trenger absolutt ikke bekymre seg for skumle bakterier på hverken toalettbørste eller oppvaskebørsten. Det er vitenskapelig testet gjentatte ganger.

Skrevet

Så er spørsmålet hvor viktig det er at den børsten du utelukkende bruker oppi doskåla, og sannsynligvis aldri skal bruke noe annet sted som helst, er steril? Det blir jo uansett ikke sterilt rent oppi doskåla i mer enn noen få minutter...

Jeg skyller den etter hver bruk og vasker med den oppi doen kanskje en gang hver uke. Er den synlig skitten, klorer jeg den. Jeg er for å begrense bruk og kast så langt det går, og en dobørste kan jeg ha i mange år.

Gjest Spinell
Skrevet
Så er spørsmålet hvor viktig det er at den børsten du utelukkende bruker oppi doskåla, og sannsynligvis aldri skal bruke noe annet sted som helst, er steril?

Det har jeg også sannelig sittet og tenkt på mens jeg har lest de andre svarene her!

Lett inspirert av noe jeg så på TV for årevis siden, har jeg tenkt at do-børsten kan være kjekk å bruke for å true eventuelle skumle inntrengere med slik at de holder avstand ;)

Skrevet
Så er spørsmålet hvor viktig det er at den børsten du utelukkende bruker oppi doskåla, og sannsynligvis aldri skal bruke noe annet sted som helst, er steril? Det blir jo uansett ikke sterilt rent oppi doskåla i mer enn noen få minutter...

Jeg skyller den etter hver bruk og vasker med den oppi doen kanskje en gang hver uke. Er den synlig skitten, klorer jeg den. Jeg er for å begrense bruk og kast så langt det går, og en dobørste kan jeg ha i mange år.

Sign.

Skrevet

Vasker den når jeg vasker doen med egnede midler, og hender jeg har klor oppi "koppen". Utrolig sjelden jeg skifter børste, stort sett ved flytting eller med 2-3 års mellomrom eller mer.

Skrevet
Kjøper ny hver halve måned kanskje? Heller klor over den og skyller i dusjen hver uke ifm vask av bad.

Ny kost så ofte? Er ikke det litt overdrevent?

Skrevet

Bruker den så lenge den ser grei ut. Nå er det på tide å bytte. Har hatt den jeg har nå i ca 1.5 år. Setter den i Domestos med jevne mellomrom.

Skrevet
Ny kost så ofte? Er ikke det litt overdrevent?

Føler jo det virkelig er grobunn for bakterier på badet, og en dobørste koster jo minimalt, så hvorfor ikke bytte innimellom? Kluter som brukes på og rundt doen kokvaskes jo etter hver bruk, oppvaskbørste byttes en-to ganger i måneden, så hvorfor er det uvanlig å bytte ut noe du faktisk putter oppi doen ganske regelmessig?

Det er jo også noe både vi og gjester ser hver gang vi er innom badet, og noe små barn og katten vår kan finne på å ha nærkontakt med, så ønsker at det skal være mest mulig sterilt og rent også der.

Skrevet
Føler jo det virkelig er grobunn for bakterier på badet, og en dobørste koster jo minimalt, så hvorfor ikke bytte innimellom? Kluter som brukes på og rundt doen kokvaskes jo etter hver bruk, oppvaskbørste byttes en-to ganger i måneden, så hvorfor er det uvanlig å bytte ut noe du faktisk putter oppi doen ganske regelmessig?

Det er jo også noe både vi og gjester ser hver gang vi er innom badet, og noe små barn og katten vår kan finne på å ha nærkontakt med, så ønsker at det skal være mest mulig sterilt og rent også der.

Hehe veldig bra for miljøet å kaste så ofte da :P Tror ikke gjerster ser på den børsten hver gang de er på do heller, med mindre man har veldig kjapt fordøelsessystem?

Gjest Gjest
Skrevet
oppvaskbørste byttes en-to ganger i måneden,

Oj, det er noen som bidrar til at Jordan holder seg levende, ser jeg!

Dette er jo mye mer enn selv de mest pertentlige renholdseksperter anbefaler!

http://www.klikk.no/bolig/hus/article549156.ece

Lever du i et hjem eller et laboratorium, egentlig?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjøper med svart bust, da synes ingenting :sjarmor:

Gjest Gjest_tintin_*
Skrevet

Jeg synes klorin er et must når toalettet rengjøres, da er børsten også desinfisert. Holderen den står i får en omgang med kloring også. Skulle ønske det var noe like effektivt desinfiserende som klorin for jeg liker absolutt ikke den lukten.

Skrevet

Oida, enda en ting jeg ikke tenker over..

Har ikke kjøpt ny de siste 3 årene jeg :sjenert: Men jeg vasker jo toalettet med wc-rens så får satse på at den blir skylt godt nok der...

Skrevet
Skulle ønske det var noe like effektivt desinfiserende som klorin for jeg liker absolutt ikke den lukten.
Sprit, foreksempel? Ultrafiolett lys...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...