Gå til innhold

Forstoppelse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du spiser heller ikke så mye frukt? Bare et tips til forebygging.

Jeg har irritabel tarm og får forstoppelse nå og da. Det er typisk når jeg har spist for lite frukt (løselige fibre) og for mye korn (uløselige fibre), og det som ofte hjelper da, er en god porsjon havregrøt (også løselige fibre) med masse frukt på, og linfrø i. Ellers er kaffe effektivt for mange. Men for meg er det altså løselige fibre, ikke uløselige (ufordøyelige, som bergans kaller dem) som gjør susen. Dessuten hjelper det veldig å være avslappet!

Stemora mi er kronisk forstoppet og sverger til loppefrø (psylliumfrø).

Mine råd har tatt utgangspunkt i at TS er frisk.

Ved dokumentert IBS så bør man redusere mengde uløselig fiber, dette forverrer ofte symptomene, så det er helt rikig det du påpeker :)

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet
Stemora mi er kronisk forstoppet og sverger til loppefrø (psylliumfrø).

En måleskje loppefrø rørt ut i et glass vann gjorde susen for meg! Tok det morgen og kveld etter noen dager med forstoppelse, og det er mye rimeligere enn mange andre produkter, f. eks Benefiber. Bare pass på å få i deg nok vann sammen med fiberen.

Skrevet
Mine råd har tatt utgangspunkt i at TS er frisk.

Ved dokumentert IBS så bør man redusere mengde uløselig fiber, dette forverrer ofte symptomene, så det er helt rikig det du påpeker :)

Jeg er nok ganske så frisk, ja. ;) Er i hvert fall ingen grunn til å bli hysterisk og mistenke både det ene og det andre når magen protesterer litt ikke lenge etter at jeg legger om kostholdet.

Har nå drukket biola både morgen og kveld, samt mer vann, og det ser ut til å ha hjulpet. Takk for alle tips! :)

Skrevet

Jøss, bergans - jeg visste ikke at det var en "sannhet" for IBS, jeg har bare funnet det ut helt av meg selv. :) Godt at kroppen sier fra, sier nå jeg. Og takk for kommentaren, det var interessant i seg selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må noen ganger nesten løpe på do hvis jeg tar meg en espresso, så det kan jo hjelpe... Sikkert ikke det sunneste man kan gjøre, men du har fått så mange fornuftige og sunne svar. ;-)

• 7 måneder senere...
Skrevet

Hei-

Kanskje er det noe i at du spiser for lite. Kroppen er et selvregulerende system som søker etter balanse. - Hvis du har brått begynt å spise mindre kan det hene at kroppen bestemmer seg for å holde maten lengere i tarmsystemet for å trekke ut nok næringstoffer for å oppretholde tilsvarende kvota av næringstofer kroppen din er vant med. I så fal er gradevis nedtrapping en mulightet men så vil nok kroppen venne seg til det nye kostholdet -skape balanse i kroppen i løpet av en uke eller to når den har fått tid til å venne seg til forandringene.

Skrevet

prøv å løpe litt hvis du ikke er vant til det, skal love det sitter setter fart på systemet ;) snakker av erfaring :)

Skrevet

Legg inn en kiwi eller to i kosten, det hjelper utrolig på hard mage. Iallefall min....

Er jo sunt og godt, så det er jo noe man kan prøve:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...