Gå til innhold

Forstoppelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har de siste ukene slitt med forstoppelse, selv om jeg spiser sunt. Er i gang med en vektreduksjon, så jeg spiser i mengder mindre enn før, men mye sunnere.

Spiser knekkebrød, 4-korn med skummet melk eller en sjelden gang brød til frokost. Salat, eggerøre eller kokt egg og knekkebrød til lunsj som regel. Mye salat, grønnsaker og fisk til middag, kjøtt et par ganger i uken. Til kvelds det samme som frokost. Mellommmåltider består av en gulrot, et eple, noen biter rå kålrot eller liknende. Vann til alle måltider, men er for dårlig på å drikke vann ellers, så det blir ikke mer enn kanskje en liter om dagen.

Fikk et tips om Biola, og nå har jeg lagt inn 2 dl Biola i kveldsmaten, og det hjalp veldig godt i en uke, men nå begynner det å bli problemer igjen. Begynner å bli litt rådvill, vil helst gjøre noe med dette før det blir så ille at jeg må bruke klystér e.l. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Gry_*
Skrevet

Det eneste som hjelper meg er frukt&fiber, sånne svarte terninger man skal tygge. Spiser det selv om det er jæ.. stygt fordi det faktisk funker! :)

Skrevet

Drikker du nok vann?

Spis linfrø, svisker og tørkede aprikoser.

Om det er skikkelig gale kan du ta deg en tur på apoteket og få noe til hjelp der.

Skrevet

Prøv å drikk masse, gjerne vann. Være aktiv ved å feks. gå turer. Prøv å få i deg noe med mye fiber i, feks. grovt brød, grove rundstykker eller kornblandinger. Spis aprikoser og svisker, da dette virker avførende. Du kan også blande linfrø i f.eks. yoghurten. Hvis ikke noe av dette hjelper, burde du dratt en tur på apoteket, prøve med et microlax (miniklyx). Det er ikke bra for tarmen å bruke dette fast, men en gang i blandt når det er fullstendig "stopp opp", kan det være en fordel. Ellers kan du kjøpe deg duphalac/ laktolose på apoteket. Ta noen ml av dette daglig, da dette mykgjør avføringen.

Skrevet

Så lenge du utelukker noe som bør undersøkes videre av fagfolk, så er det veldig sannsynlig at du får i deg for lite ufordøyelig fiber.

Fiber er ikke bare fiber, men deles opp i undergrupper, alt etter hvor fordøyelig det er og dets funksjoner i tarmene. Ufordøyelig fiber blir ikke tatt opp som næringsstoff i tynntarm, men passerer mer eller mindre ufirandret til tykktarm. Der tar bakteriekoloniene tak i ting, noe som bulker opp faeces (bajsen), gir tarmene noe å jobbe med slik at peristalsis blir mer effektiv (rytmiske kontraksjoner av tarmveggen) og gir mat til bakteriene. Veldig "folkelig" forklart dette, blir ellers mye fagterminologi.

Du har gjort det riktige ved å begynne å innta probiotika (som f.eks biola), men jeg personlig foretrekker yakult eller activia. Dette vil bidra til at du får de rette proporsjonene av bakterier, hvor bifidobakterium og lactobacillus bør utgjøre hovedmengden.

Gode kilder til ufordøyelig fiber er hele korn, nøtter/mandler, linser, kikerter, bønner, rotfrukter med skall og ikke minst tørka frukt. Av tørka frukt så er svisker i en sørstilling, og kun fire-fem av disse utgjør en av dine fem om dagen. Tørka aprikoser, tranebær, dadler o.l. er andre supre kilder. Begynn med å sakte introdusere disse matvarene inn i kosten din, men forvent at du føler deg litt mer oppblåst, avgir en del flatulens (luft), masse lyder i magen og økt mengde avføring. Det siste er forøvrig en god indikator på om du får i de nok fiber; jo mer, jo bedre, såfremt det er mykt men fast konsistens. De aller fleste av oss har avføring en-to ganger per dag.

Svisker er forøvrig såpass effektive at de brukes av pasienter på sykehus for å få igang ting, så det kan være lurt å ha i nærheten når magen er ekstra treig.

Det er forsåvidt et skremmende tegn at så få mennesker i den vesltige verden faktisk møter de daglige anbefalte inntakene av f&g, og da spesielt på fibersiden. For lave fiberinnhold har direkte sammenheng med en god del sykdommer, så det er all grunn til å ta dette meget alvorlig.

Lykke til, håper det hjelper :)

Skrevet

Først og fremst, nok væske! Da helst i form av vann. Ellers er linfrø supert, samt at maltekstrakt hjelper å få igang fordøyelsen hos små barn. Da er vel ikke voksne mager et unntak kan jeg tenke meg? Så har de jo klyster på apoteket også, om det skulle bli for ille.

Skrevet

Det som ofte redder fordøyelsen min er dette til frokost:

Havregryn med havrekli, linfrø, hakkede valnøtter, rosiner, hakket mørk sjokolade og evt litt tranebær, med melk på.

Nammis! :danse:

Gjest til au.
Skrevet

Biola gjør at du får problemer med å "få det av deg". Det kan kanskje ha vært en av årsakene til at du nå er forstoppet.

Skrevet

Svisker får fart på sakene. Sviskekompott gjorde susen for meg i hvert fall :ler:

Skrevet
Biola gjør at du får problemer med å "få det av deg". Det kan kanskje ha vært en av årsakene til at du nå er forstoppet.

Hæ? Hva mener du med det?

Jeg VAR JO forstoppet før jeg begynte med Biola, og det funket veldig bra i løpet av to-tre dager. Og det funker fremdeles veldig bra, men jeg kjenner at det begynner å bli treigt igjen, og vil være føre var. Forstoppelse var så sinnsvakt vondt at jeg ikke vil oppleve det igjen.

Takk for svar, alle sammen! :)

Skrevet
Hæ? Hva mener du med det?

Biola gjør at du blir forstoppet. Jeg kjenner til, gjennom jobben min, at mennesker som drikker mye biola, har lettere for å bli forstoppet. Mange av dem må bruke klyster for å kunne drite.

Skrevet
Biola gjør at du blir forstoppet. Jeg kjenner til, gjennom jobben min, at mennesker som drikker mye biola, har lettere for å bli forstoppet. Mange av dem må bruke klyster for å kunne drite.

Det er ingenting i biola eller andre probiotika som provoserer fram forstoppelsestendenser, så dette er jeg uenig i.

Men, hvis du gir rene melkeprodukter til eldre pasienter, så kan det skape problemer. Med stigende alder, spesielt etter fylte 70 år, så reduseres laktaseproduksjonen. Dette gjør at mange eldre er delvis eller totalt laktoseintolerante, og ethvert inntak av melkeprodukter vil skape forstoppelse, mageknip, oppblåsthet og kvalme. Ikke rart at de da reagerer motsatt på biola, og det er dermed kontraindisert. Det anbefales heller å gi probiotika i tablettform eller i flytende form.

Eldre har forsåvidt et økt behov for fiber, da kostholdet deres (spesielt på sykehus/institusjoner) er mangelfullt og lite variert, samt at deres næringsopptak svekkes med æøkende alder.

Skrevet

Det er ingen som nevner fett.. For meg ser det ut som om du har for lite fett i kosten. I Hellas er et kjerringråd å ta et shotglass med olivenolje for å få fart på systemet. Det sies å virke like bra som mikrolax og det er sikkert sunnere også.

Skrevet

Du spiser heller ikke så mye frukt? Bare et tips til forebygging.

Jeg har irritabel tarm og får forstoppelse nå og da. Det er typisk når jeg har spist for lite frukt (løselige fibre) og for mye korn (uløselige fibre), og det som ofte hjelper da, er en god porsjon havregrøt (også løselige fibre) med masse frukt på, og linfrø i. Ellers er kaffe effektivt for mange. Men for meg er det altså løselige fibre, ikke uløselige (ufordøyelige, som bergans kaller dem) som gjør susen. Dessuten hjelper det veldig å være avslappet!

Stemora mi er kronisk forstoppet og sverger til loppefrø (psylliumfrø).

Skrevet

Har du kuttet ut alt som heter fett i dietten din? Kroppen behøver litt fett, sunnt fett vel og merke.

Skrevet

Om du leser hva jeg skriver så ser du jo at Biola hjalp. Det hjelper fremdeles, men ikke like godt. Det kan umulig være Biolaen som gjør det når jeg var veldig plaget med dette før jeg begynte å drikke Biola og nå er mye mindre plaget.

Du spiser heller ikke så mye frukt? Bare et tips til forebygging.

Jo, spiser en del frukt, men foretrekker grønnsaker.

Har du kuttet ut alt som heter fett i dietten din? Kroppen behøver litt fett, sunnt fett vel og merke.

Nei, selvsagt ikke. Det er jo en del fett i fisken jeg spiser, en del av pålegget osv. Pleier å ligge på ca 30% fett, og det er vel bra nok?

Begynner å lure på om jeg rett og slett spiser for lite i mengde. Noen som har noen tanker rundt det? Spiser til jeg er mett, går aldri sulten, men det kan kanskje bli litt lite likevel.

Skrevet
Biola gjør at du blir forstoppet. Jeg kjenner til, gjennom jobben min, at mennesker som drikker mye biola, har lettere for å bli forstoppet.

Biola yoghurt og drikke selges på budskapet: "Ordner opp i magen", regulerer fordøyelsen osv.

Folk bruker jo yoghurten nettopp for å få bedre fordøyelse, ikke verre.

Skrevet
Biola yoghurt og drikke selges på budskapet: "Ordner opp i magen", regulerer fordøyelsen osv.

Folk bruker jo yoghurten nettopp for å få bedre fordøyelse, ikke verre.

biola er bra mot diarè..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...