Gjest AD-PERGERS UNGE Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye negativt om medisinering av barn og voksne med ADHD, Aspergers ol. Jeg har ADHD og Aspergers, og jeg takker for at jeg ikke føler at hodet skal sprenge!( noe som føles når jeg ikke tar medisiner) Jeg tuller ikke, dummer meg ikke ut lenger og jeg kan tenke og være kreativ samtidig uten å forstyrre andre. Medisinen hemmer meg ikke, den gjør meg bedre. Min eneste bivirkning kan være at jeg ikke blir så sulten, men det er utrolig skummel hvor sulten jeg blir HELE tiden når jeg har glemt medisinene! Jeg klarer ikke å kjenne metthetsfølelsen. Når jeg forteller at jeg har ADHD, sier folk at de ikke kan se det på meg. Det er fordi jeg har tatt tablettene, mens før ble jeg mobbet av å være meg selv. Jeg er meg selv på en bedre måte når jeg går på Concerta, og den varer bare i 12t. Jeg blir irriterende om kvelden eller på dagen skulle jeg ha glemt dem..Ellers er det å være meg selv, bra en kveld hvor man skal ha det gøy, eller så trenger jeg ikke å drikke alkohol for å menge meg inn med de som ikke er edru Jeg er 20år og har tatt tabletter siden jeg var 10. Dette har hjulpet meg for at folk skulle lære seg å se det positive i meg og bli kjent med meg før de fikk se hvordan jeg egentlig var. De fremmede ville tenkt stygt i forhold til de som kjente meg hvis de så meg hyperaktiv..Nå som 20åring elsker alle meg, og jeg er ikke redd for å fortelle hvem jeg virkelig er. Likevel er medisinene til stooor hjelp for meg i hverdagen, og for mine foreldre som måtte slite i 20 år. Nå er de sengeliggende stort sett hele dagen fordi de er slitne etter alle disse årene (+ at de aldri går ut for å trene ) Før kunne jeg ikke kjenne forskjellen, med de andre kunne se det på meg at jeg var blitt roligere. Jeg kjenner ikke forskjellen da jeg tar tablettene, men kjenner det når effekten minker. Hvorfor er folk redde for at barna skal bruke medisiner, hvis det faktisk fungerer på en bra måte? Det er jo informasjon som ikke kommer fram i hjernen som medisinene lager veier for så de kan nå postene sine. Jeg skal love deg at ADHD er ikke noe man kan "lære" seg vekk. Man kan vokse fra seg litt, men man vil aldri bli som alle andre. Jeg ser det tydelig på min far, min onkel, min tante, min bestefar, mine søskenbarn, mine venners familie med det samme som meg, og sammenligner de med såkalte "normale" mennesker. (nå finnes det styrke på ADHD, noen har mindre enn andre.) Mennesker med ADHD og Aspergers i et høyt nivå trenger medisiner. Du må ikke tro at barnet ditt har ADHD bare fordi han ikke kan sitte stille, og da tenker du at "nei, medisiner. huffamei. det må da gå an å lære ham til å sitte stille?". Klarer du det, vil ikke det bety at barnet faktisk hadde ADHD. Har dere forresten hørt at ADHD finnes i to varianter? Den ekstrem "stille"(ADD), og den ekstremt "høylytte"? Jeg vil også bare tilføye at testene som gis på nett om du har ADHD, vil ikke gi deg svar om du har adhd eller ikke. Tester som foregår hos de med erfaringer kan stille diagnosen for ADHD hvis du har ALT rett og at det ikke er NOEN som du absolutt ikke kjenner deg igjen i. Tar litt mye i her, men det er nesten sånn. Nå får dere høre av en som faktisk går på medisiner. Jeg kommer til å gå på medisiner helt til en dag jeg føler at jeg klarer å håndtere dette uten. Du må ikke bruke det hele livet, men å starte med det som barn kan gi positiv effekt når de blir voksne og muligens kan slutte med medisiner. Noen greier seg med enkel hjelp, andre trenger mye hjelp. ------- Til de som er UENIG med meg, så kan dere vel skrive hvorfor. Og skulle du ha ADHD og ikke vil bruke medisiner, du har prøvd osv, men har du da prøvd lenge nok til at du selv og kroppen blir vant til medisinering? Det kommer også på hva slags medisiner du får. Jeg går på Concerta, andre kan gå på Ritalin, osv osv osv. Om dere skulle til å kommentere om at amfetaminholdige medikamenter for de med ADHD, vil dere sikkert nevne risikoen. Vell, det er ikke noen stor risiko egentlig. Det er sant den kan øke blodtrykket, gi hjerte- og karsykdom som vi har hørt om i USA. Men i USA er de store brukere av medikamenter, og folketallet er mye større. De fleste hendelser som ga dødsfall var folk som allerede hadde hjertesykdom. Det er de som bør være forsiktige. alle bør være forsiktige med medikamenter, men skal ikke også ta sjanser i livet og håpe at man kan få det bedre? Jeg er for medisiner, og sjansen for noe negativt er (som det står i VG: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=160388) 1 til en million. Medisinene har blitt betydelig bedre de siste 10-20 årene. Åh, en siste ting. VÆR ALLIKEVEL FORSIKTIG. misbruk er like alvorlig som med andre medisiner. Medisiner ikke barna deres bare fordi DU vil at de skal tie stille! Foregår jo så utrolig mange unødvendige medisineringer av barn nå for tiden... Dere bestemmer uansett selv ovenfor barna deres og dere selv. Vær nå 100% før du gjør noe, eller eventuelt, som min familie gjorde, prøv med noen falske kapsler. Må beklage om jeg har skrevet for mye så dere ikke har noe å diskutere (måtte bare får det ut!)
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #3 Skrevet 27. februar 2010 Enig med deg. Jeg knasker ritalin og trives godt med det. Tar som regel veldig små doser, men utrolig hvor fin virkningen er. Hver gang jeg har tatt en ritalin begynner jeg å tenke ganske positivt i tillegg til at hodet klarner opp. Livet er veldig vanskelig når jeg kun er meg uten medisiner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå