Gjest Gjest_Nienna_* Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Jeg og min kjære forlovet oss for ikke så lenge siden, etter å ha vært sammen i et halvt års tid. Vi er begge kjempeglade for dette, og gleder oss masse, men det er litt kinkig situasjon også. Planen er at vi skal ha et lite "uoffisielt" brullup sommeren 2011, med bare oss, hver vår forlover og den sier vier oss. Dette skal være et hemmelig bryllup, grunnet at økonomien vår ikke er bra nok til å ha et stort bryllup enda, og litt på grunn av familiesituasjonene våre. Jeg vet at moren min og søsknene mine ikke hadde tilgitt meg hvis de hadde fått vite at giftet meg uten dem, så det er nødt til å holdes hemmelig. Jeg vil også gifte meg i en kirke når jeg først skal offisiellt gifte meg, men føler at det blir litt teit når det blir et hemmelig bryllup. Vi tenkte kanskje på å gifte oss på en båt, med kaptein, men hvordan er reglene på dette? Kan vi gifte oss f.eks. i Las Vegas, eller blir det mye papirarbeid? Jeg vet at vi er nødt til å skrive noen skjemaer og sende inn til byfonden, men er det noe mulighet for andre å vite om vi gifter oss? Som sagt er det veldig viktig at dette bryllupet holdes hemmelig i første runde. Takk for svar!
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Dere kan bare gifte dere én gang. Noen kirkesamfunn, blandt annet DNK, har muligheten til velsignelse av borgerlig ekteskap. Å gifte seg i hemmelighet og så gifte seg en gang til for at gjestene skal tro de er i det faktiske bryllupet, det går ikke.
NenaT Skrevet 28. februar 2010 #3 Skrevet 28. februar 2010 Jeg og min kjære forlovet oss for ikke så lenge siden, etter å ha vært sammen i et halvt års tid. Vi er begge kjempeglade for dette, og gleder oss masse, men det er litt kinkig situasjon også. Planen er at vi skal ha et lite "uoffisielt" brullup sommeren 2011, med bare oss, hver vår forlover og den sier vier oss. Dette skal være et hemmelig bryllup, grunnet at økonomien vår ikke er bra nok til å ha et stort bryllup enda, og litt på grunn av familiesituasjonene våre. Jeg vet at moren min og søsknene mine ikke hadde tilgitt meg hvis de hadde fått vite at giftet meg uten dem, så det er nødt til å holdes hemmelig. Jeg vil også gifte meg i en kirke når jeg først skal offisiellt gifte meg, men føler at det blir litt teit når det blir et hemmelig bryllup. Vi tenkte kanskje på å gifte oss på en båt, med kaptein, men hvordan er reglene på dette? Kan vi gifte oss f.eks. i Las Vegas, eller blir det mye papirarbeid? Jeg vet at vi er nødt til å skrive noen skjemaer og sende inn til byfonden, men er det noe mulighet for andre å vite om vi gifter oss? Som sagt er det veldig viktig at dette bryllupet holdes hemmelig i første runde. Takk for svar! Så synd at familiesituasjonen deres er så vanskelig at dere ønsker at ekteskapet deres skal være hemmelig. Nå er det dog engang sånn at ekteskap er et offentlig anliggende, og jeg tror det blir veldig vanskelig å holde det hemmelig. For ikke å snakke om hvor såret alle kommer til å bli når de finner ut sannheten. For den kommer til å komme fram før eller siden. Jeg vil nok heller råde dere til å være ærlige. Det betyr ikke at dere trenger å invitere noen som helst i bryllupet hvis dere ikke ønsker det. Det kan være så privat som bare det, med bare vigselsmann/kvinne, vitner og dere tilstede. Men hvis dere blir konfrontert med spørsmål om ekteskap/ bryllup så si sannheten... Sannheten varer lengst.
Gjest Reisevant Skrevet 28. februar 2010 #4 Skrevet 28. februar 2010 Jeg holder med de andre her. Jeg skjønner at dere er forelsket og vil gifte dere, men det virker veldig lite klokt å gjøre det i hemmelighet. Det er èn ting å gifte seg uten å ha et stort bryllup pga økonomi og senere ta en fest for alle. Men man skal da ikke skjule at man er gift og heller ikke skamme seg over det. Hvor gamle er dere om jeg kan spørre om det? Hemmelighold er ofte tegn på at noe underliggende er galt. Det er heller ikke mulig å gifte seg to ganger slik du forklarer. Men man kan da ha en fest for familie venner senere når man har fått spart opp til det. Men da kan man kanskje heller vente med hele giftemålet og heller kose seg med forlovelse og planlegging?
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2010 #5 Skrevet 28. februar 2010 Vi "stakk av" for å gifte oss ganske enkelt fordi vi følte at akkurat denne delen av ekteskapinngåelsen var noe privat mellom oss to, som vi ville gjør alene (+ vitner og prest, men det var jo ikke til å unngå). Når vi kom hjem inviterte vi familien på middag, der vi annonserte det. Mange ble overrasket, noen kanskje skuffet, men alle forsto og respekterte det valget vi hadde tatt. De fleste hadde jo hørt at vi ønsket å gjøre det slik, men et fåtall hadde vel trodd av vi faktisk kom til å gjør det... Vi har valgt å ha "vanlig" bryllupsfest, mye fordi det var forventet (plaster på såret for mor og svigermor), men også fordi vi ville det... Dette vil skje på 1 års bryllupsdagen vår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå