Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Jeg lurer på en ting Jeg har over en periode hatt ganske mange helsemessige utfordringer, men jeg har en fastlege som forstår meg og som hjelper meg så godt hun kan. Jeg er utrolig takknemlig og fornøyd for at hun er min lege. Jeg har lyst til å gi henne en liten oppmerksomhet for at hun er så dyktig og flink...men kan jeg gjøre det? Blir hun stilt i et vanskelig lys for at hun får en blomst eller noe slikt fra en av sine pasienter? Vil det kunne være negativt i forhold til meg senere, om jeg skulle videre i helsesystemet med plagene mine? Fint om noen kan dele tanker her med meg.
Gjest Huffsa Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Hvis jeg husker riktig er det ulovelig å mota gaver fra pasienter. En blomsterbukkett kan gå, men ikke noe mer enn det.
Snop Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har tenkt på det samme. Den dagen jeg må flytte og ikke lenger kan ha min fantastiske fastlege gjennom 10 år, vil jeg gjerne gi henne en enkel blomsterbukett. Eller i det minste et fint kort. Sannsynligvis lander jeg på å bare gi henne et kort, da får jeg fram det jeg vil uten at det blir halvsært fordi jeg må sitte med blomsterbukett på venterommet eller noe. Dersom jeg føler kortet blir for enkelt kan jeg scrappe et kort heller 1
NenaT Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Hei! Så heldig du er som har fått en slik god fastlege! Jeg har ingen anelse om hva reglene er for helsepersonell om mottak av gaver, men der jeg har jobbet i det private næringsliv, var det ikke lov å ta imot gaver fra kunder. MEN - et kort er jo ikke en "gave" og der kan du jo skrive med ord hvor mye hennes gode oppfølging har betydd for deg. Var jeg legen, tror jeg at jeg hadde tatt godt vare på et slikt minne, det er jo sikkert ikke så mange som tar seg tid til å takke skikkelig på den måten.
Snop Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Jeg googlet det litt nå, og loven sier at legen ikke får motta gaver som kan ha betydning for videre arbeid med pasienten, og i hvert fall ikke noe av verdi. Det første er noe jeg har tenkt på før jeg visste det ikke var lov, og selv om hun fortjente en hel eng av blomster for lenge siden velger jeg å vente til den dagen jeg ikke skal ha henne som lege lenger, hvis ikke føler jeg at jeg "smisker".
virw Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 fra helse-bergen.no, etikkretningslinjer: Gaver fra pasienter eller pårørende Du kan ta imot gaver fra pasienter eller pårørende dersom de er av relativt liten økonomisk verdi, for eksempel blomster eller konfekt. Personlige gaver i form av penger, smykker eller andre verdigjenstander kan ikke aksepteres. Dette gjelder ikke gaver som tilfaller en hel post eller avdeling. I slike tilfeller er det avdelingsleders ansvar å sørge for at gaven disponeres til avdelingens/postens beste og i tråd med pasientens ønske. Fra legeforeningen.no §9. Forbud mot gaver m.v. i tjenesten Helsepersonell må verken på egne eller andres vegne motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til å påvirke helsepersonells tjenestlige handlinger på en utilbørlig måte. Helsepersonell må heller ikke motta fra pasient gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som har mer enn en ubetydelig verdi. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilke ytelser som er omfattet av første og annet ledd. Legen din setter sikkert pris på om du rett og slett berre seier kor fornøgd du er. Du treng ikkje nødvendigvis gje ei gåve i tilegg for å uttrykke kor takknemmeleg du er.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 jeg jobber i helsevesenter, vanlig å gi blomster, konfekt eller små gavebøker (sånne sitatbøer til en hundrelapp eller to). Det erlov å ta imot, uten å bryte loven.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 Mannen min er kirug, og han har flere ganger fått ei flaske vin fra fornøyde pasienter! Noe jeg ikke har noe i mot;-)
Caramello Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Helsepersonell har ikke lov til å ta imot gaver av store verdier. Men gaver av små verdier kan man motta. Har selv jobbet på sykehus og hjemmesykepleien og fått gaver fra pasienter, 100 kr, 200 kr, sjokolade osv.. Jeg bruker alltid å si at det er ikke nødvendig å gi meg noe for det jeg gjør, siden det tross alt er jobben min. Men enkelte vil veldig gjerne gi bort ting, fordi de er så takknemmelig, og vet ikke hvordan de skal få takke nok. De gangene jeg har fått pengegaver, har jeg brukt å kjøpt feks. is, nonstop og banan så alle på avdelingen kunne spist av, en pose twist/ konfekt eller lignende. Så du kan trygt gi en blomsterbukett e.l til legen din, uten at det har noen betydning. Men hun har ikke lov til å ta imot gaver av stor verdi
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #10 Skrevet 27. februar 2010 Skriv et koselig kort, og legg ved en blomsterbukett!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå