Gå til innhold

Huseier forlanger plutselig mer i leie

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest22
Skrevet

Jeg leier en leilighet i et hus. Jeg og huseier bor altså vegg i vegg.

Jeg er på leit etter noe annet, og har fått "frist" av huseier til sommeren.

Men for noen dager siden fikk jeg plutselig en melding på telefonen om at han var nødt til å skru opp leien med 1200kr, grunnet høyere strømregning og eiendomsskatt.

Har han lov til å skru opp leien pga. eiendomsskatt?

Er det noen lover og regler på dette?

Noen som vet hvor jeg evt. kan finne disse på nettet?

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

nei, dette har huseieren ikke lov til. Det er Husleieloven som regulerer dette og det er Kapittel 4 som regulerer endringer i husleie. i ditt tilfelle er det vel § 4-2 som er mest interesang. der står det:

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

Gjest Gjest22
Skrevet

Ok, takk. :)

Hva er konsumprisindeksen?

Hører jeg noe mer fra huseieren min, skal jeg vise til husleieloven.

Skjønner uansett ikke hvorfor han plutselig skal skru opp leien nå, da jeg uansett må være ute av leiligheten til sommeren.

Gjest Gjest_Lotta_*
Skrevet

Konsumprisindeksen er forholdstallet mellom hva du betalte for en vare i 2007 kontra 2010.

Gjest padawan
Skrevet (endret)
Hva er konsumprisindeksen?

jeg har hentet definisjonen fra denne siden på Wikipedia:

Konsumprisindeksen (KPI) er et mål for prisnivået til konsumprodukter og viser prisutviklingen på varer og tjenester som private husholdninger etterspør.

Konsumprisindeksen steg 2,5 prosent fra januar 2009 til januar 2010. det vil si at om du betalte 10.000 i husleie i januar 2009 kan huseieren heve denne til 10.250 året etter. (endring i konsumprisindeksen er hentet fra denne siden hos Statistisk sentralbyrå).

Endret av padawan
Gjest Gjest22
Skrevet

Ah, ok. Nå begynner jeg å bli litt klokere.

Da er jo det huseier krever altfor mye uansett. Jeg betaler nå 5000 inkludert strøm, og huseier vil nå ha 6200kr.

Jeg leste et sted på nettet om at det ikke er lov å heve leien pga. at strømmen blir dyrere. Finner dessverre ikke igjen denne siden.

Gjest padawan
Skrevet

det spørs om strømmen er inkludert i husleien iht leieavtalen. Se forøvrig § 4-5 i linken til husleieloven over.

Skrevet

Det stod i spesielt i Adressa (boligavisen) at huseier ikke har lov til å skru opp husleie selv om strømmen stiger, hvis den er inkludert i husleia i følge kontrakten.

Så her har du ditt på det tørre :)

Gjest Gjest
Skrevet

det var jammen ikke mye du betalte. men det er ikke lov nei. det dummeste en huseier kan gjøre, er å leie ut inkl. strøm!

Skrevet

og så skal en ha tre mnd varsel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...