Gå til innhold

Hva kan jeg spise istedenfor brød?

Anbefalte innlegg

Gjest Feline.
Skrevet

Jeg føler jeg spiser alt for mye brød... Er det noen som har tips til hva jeg kan bytte ut brødmåltider med, som er sunt? Og som jeg også blir mett av?

Salat synes jeg er alt for kjedelig... tidkrevende å lage selv, og dyrt å kjøpe i kantina på jobben...

Skrevet

Yoghurt og frukt.

Knekkebrød.

Frokostblanding.

Mer spennende salater, f.eks tacosalat - det kan jo lett lages med rester fra gårsdagens taco.

Skrevet
Jeg føler jeg spiser alt for mye brød... Er det noen som har tips til hva jeg kan bytte ut brødmåltider med, som er sunt? Og som jeg også blir mett av?

Salat synes jeg er alt for kjedelig... tidkrevende å lage selv, og dyrt å kjøpe i kantina på jobben...

Havregryn.

Polarbrød, den groveste sorten.

Skrevet

Synes knekkebrød og polarbrød er skikkelig dårlige forslag :-P

Frukt og nøtter stemmer jeg for. Nøtter har mye sunt fett, er tungt fordøyelig og metter mye. Og grønnsaker som kan spises uten videre, som gulrot, kålrot, tomater og agurk.

Skrevet

Frukt og nøtter stemmer jeg for. Nøtter har mye sunt fett, er tungt fordøyelig og metter mye. Og grønnsaker som kan spises uten videre, som gulrot, kålrot, tomater og agurk.

Nøtter holder ikke til et måltid.

Mine forslag:

omelett, eggerøre, kokt egg

middagsrester

pastasalat

couscous-salat

kesam med frukt og havregryn

havregrøt

Skrevet

Vil nå påstå at knekkebrød og polarbrød er mer måltidsmat enn nøtter og frukt, noe jeg anser mer som gode tips til mellommåltider..

Eller så er middagsrester også en idè, lag litt ekstra til å ha med deg som lunsj, som kvelds feks. Omeletter, supper er også alternativer..

Skrevet

Jeg trenger også noen gode forslag. Er så lei av brødmat, men har hverken mikro eller kjøleskap på jobben. Det gjør ting litt vanskelig...

Skrevet

Det er mye enklere å lage en stor skål med salat å ha den i kjøleskapet så man bare kan forsyne seg. Legge til litt proteiner (kylling, skinke, tunfisk o.l) og fett. Som nøtter fetaost, olje..

Lompe med innhold er jo også litt mer spennende.

Skrevet

Omelett

Cottage cheese med frukt

Vaniljekesam med frukt (gjerne den magre typen)

Salat

Gjest Feline.
Skrevet
Brød med annet pålegg ;)

Joda... men poenget var at jeg synes brød er så godt at jeg spiser litt for masse av det føler jeg :P Derfor jeg ville ha tips til andre gode ting å spise til f.eks. lunsj ;)

Til dere andre: Takk for forslagene så langt :)

Skrevet

Hvis du skal unngå brød fordi du ønsker å spise mindre karbohydrater så går veldig mye annet ut da. Frokostblanding, knekkebrød, pasta o.l går da ut.

Da sitter du igjen med middagrester, omeletter osv. Masse proteiner med andre ord.

Men hvis du bare synes brød er kjedelig så er det jo masse gode forslag her.

Skrevet

Jeg ble også lei av brød. Hjalp å variere brødsortene litt, grovere brød eller brød med korn smaker mer. Ellers spiser jeg havregrøt (ta med i boks på jobben og tilsett kokende vann, la det svelle), knekkebrød, fiberrik eller salat som også er nevnt her.

Av og til varierer jeg med å spise jeg polarbrød, de grove er veldig gode. Den siste tiden har jeg blitt hekta på speltlomper (enten de som selges på Kiwi eller fra Finstad som selges på Rimi). Har på kanskje litt snøfrisk eller smøreost + kokt skinke. Metter godt. (Grove) tortillas er også et alternativ.

Av og til har jeg også med Skyr, den metter bra :)

Skrevet

Hjemmelaget knekkebrød. Veldig enkelt og god mat som holder blodsukkeret stabilt.

Soyaflokker med melk og kanel. Evt syltetøy. (har lavere karbohydratinnhold enn havregryn.)

Frokostgrøt

ostekjeks (min favoritt for tida!) Ta skivet smelteost (tine eller kavli), legg den på bakepapir, full guffe i mikroen til den blir tørr og litt hevet. (Ca 1 minutt på ei skive, også øker det med hvor mange skiver du har inni samtidig.) Nydelig med f.eks. Tine Krydder smøreost på. Nam nam! :)

Dersom du ønsker å redusere karbohydrater, så er det en lavkarbo-tråd her på kvinneguiden. Eller kan det være lurt å sjekke ut lavkarbo.no

Skrevet

Polarbrød extreme eller frørik.

Annonse
Gjest Gjest_*Maja*_*
Skrevet

Jeg spiser masse Ryvita knekebrød og havregrøt....Kjapt og enkelt :)

Skrevet

Tortillalefser fylt med gode grønnsaker og f.eks. kylling, kan helt fint spises kalde og er yummie. Omeletter og salater er også enkle lunsjretter som er greie å ta med.

Skrevet

Min nye favoritt er skyr naturell blandet med nora drikk 2 frukter smoothie og valnøtter. Da får du i deg mye protein, frukt og omega 3 fra nøttene. Mimmis knekkebrød (du finner oppskrift om du googler) er også veldig gode, og inneholder ikke hvetemel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...