Gå til innhold

Har pus vondt av butikkfòr innimellom?


Gjest Ts

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i en pengeknipe hvor jeg såvidt har råd til mat til megselv denne mnd. Har en hund og en katt, og nå er kattematen tom. De får begge Royal Canin fòr og har fått det hele livet, og jeg er egentlig imot fòring av friskas e.l..

Men nå har jeg ikke noe annet valg, jeg har ikke råd til en sekk med kattemat nå, og pus må ha mat.

Så det jeg lurer på er om pus har vondt av en halv mnd med dårlig kattemat? Eller går det greit siden han vanligvis får kvalitetsfòr?

( Er ikke meningen å lage en diskusjon om butikkfòr VS kvalitetsfòr, vil bare ha svar på spørsmålet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke se at det er noe problem, det er da mange katter som lever på billigmat hele livet og som er friske og raske.

Noe annet er jo om pusen er for bortskjemt til å ete butikkmaten da hehe :fniser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten klarer seg helt sikkert utmerket på butikkfôr i 14 dager, men stikker du innom en dyrebutikk har de ofte små poser som koster en slikk og ingenting eller som du rett og slett kan få med deg som prøver.

Hvis dette er rent midlertidig, tror jeg ikke jeg ville ha brydd meg så mye om hva som er best, men bare kjøpt det billigste forutsatt at katten spiser det. Vi mennesker tar jo heller ikke skade av å leve på havregrøt eller nudler i en uke eller to. Tror forresten du finner den absolutt billigste kattematen på Europris etc. fremfor i vanlig matbutikk.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten min får first price kattemat (ikke meld meg til mattilsynet, vær så snill) og den har det supert. Dette med dyrt veterinær for er et konstruert behov du har skapt for katten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Leo.

Om du har bil og har mulighet til å kjøre en runde innom alle dyreklinikker og dyrebutikker i nærheten kan du raskt få deg gratis fôr for et par uker i form av en prøvepose her og en prøvepose der. Såklart er det ikke helt etisk normalt sett, men når det er en unntakssituasjon som her ville jeg gjort det.

Sist jeg skulle hente fôr til krisehjemskatten min var dyrebutikken fri for det meste, og da fikk jeg en hel bærepose full av prøveposer. Det varte en evighet :)

Men katten skal altså ikke ha vondt av noen uker på junkfood, det er den akkumulerte effekten av feil fôr over mange år som fører til nyreproblemer o.l.

(Og dere som sier at butikkfôr er greit fordi katten deres lever enda - dere har en alvorlig brist i logikken. Samboeren min røyker, og innimellom kjører han som et svin, og han lever, han også. Dermed er altså røyking og grisekjøring fullstendig ufarlig, hurra :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert greit å bytte fôr for en stund, men hvis jeg var deg, ville jeg gjort det gradvis.

Altså, blande de forskjellige fortypene i begynnelsen, og tilsette litt og litt mer av det nye fôret.

Man kan nemlig risikere at pusene blir ganske dårlige i magen hvis de har fått høykvalitetsfôr hele livet, og plutselig får noe annet.

I billig kattemat er det tilsatt veldig mye soyaprotein og denslags, og det kan bli litt tøft for magen i begynnelsen.

Forøvrig så har det dukket opp en ny type tørrfôr i butikkene nå som heter Perfect Fit.

De er litt dyrere enn de andre, men er i hvert fall god kvalitet på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt levde på vanlig butikkfor og fersk sjømat hele livet, hun levde i 17år og var frisk og rask hele livet før hun fikk kreft på sine siste år av andre grunner. Vi hadde henne flere ganger inn til veterinær i løpet av livet, og der sa de at det ikke var noe problem å fore katter med butikkfor.

Vi fikk dog beskjed om at det var annerledes for innekatter enn for vår katt som levde både ute og inne, og dermed spiste andre ting enn det som kom fra vår matskål. Husker ikke all info der, hun ga hos vel heller ikke alt siden det ikke gjaldt oss, men hovedsaklig så gikk det vel ut på at man ikke skal stupe rett fra kun tørrfor til kun våtfor -eller motsatt, da blir det fort dårlig mage og diare/forstoppelse i de små magene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kort periode, går det nok helt fint :)

Men kjøp gjerne Royal Canin tørrfor til vanlig. Mindre sjanse for å få f.eks krystaller i urinen da, enn hvis man bare gir katten sin billig tørrfor.

våtfor kan gjerne være så billig som mulig, så lenge det ikke er giftig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir katten vår butikkför i korte perioder, hvis vi går tom før vi kommer oss til en dyrebutikk (er langt å kjøre), og tror ikke det er skadelig. Det står på pakkene at det taes hensyn til mineralinnhold (det er såvidt jeg husker magnesiuminnholdet som er avgjørende for kastrerte katter og krystaller i urinen), en kan gjerne sjekke opp dette med flere kilder. Men på lengre sikt er nok uansett dyrebutikk/veterinærfor bedre, både økonomisk (det er mye drøyere) og for katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...