lille katt Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Dere som har små barn (barnehage) - jeg er litt nysgjerrig på hvordan deres hverdagslogistikk er, og ikke minst hva dere synes er greit, og hva som er mindre greit. - når står dere selv opp? - når står barna opp, og må de vekkes? (sover de på dagen?) - når må dere dra hjemmefra, og når må dere være på jobben? - når drar dere fra jobb, og når er dere hjemme (når alle er hentet)? - når spiser dere middag, og når legger barna seg? - hvordan fungerer dette, evt. hva skulle dere likt å endre på hvis det var mulig? Bare lurer . Synes hverdagslogistikken er MEGET utfordrende for tiden, så det hadde vært interessant å høre hvordan andres hverdager er. Mine er 1 og 3 og går i to forskjellige barnehager i to forskjellige bydeler...
MellonCollie Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Vi har bare ett barn på halvannet år, men svarer uansett Mannen står opp 6.40 - ofte er det samme tid som barnet våkner på. Da går mannen i dusjen mens jeg har gutten. Så dusjer jeg mens mannen kler på gutten - de går ned og spiser litt mens jeg gjør meg ferdig på badet. Mannen drar rundt 7 til jobb, og gutten og jeg drar mot jobb og barnehage 07.40. De dagene barnet ikke våkner av seg selv vekker jeg ham senest 7.15 - da er det bare å kle på ham og så mer eller mindre rett i bil, så spiser han frokost i barnehagen (de serverer frokost fra klokka 0800). Han sover en lur i barnehagen. Mannen er på plass på jobb stort sett rundt 7-7.15, gutten i barnehage kl 0750 og jeg på jobb klokka 08.00. Mannen jobber til 15tiden, og drar og henter gutten i barnehagen - de er stort sett hjemme til 1530. Jeg er hjemme kl 1615, da spiser vi stort sett litt brødskiver sammen som mann og barn har gjort klart. Middag spises rundt 1800/1830, og nattastell tas på gutten etter mat. Da legges han rundt 1900. ---- Ideelt sett skulle vi gjerne ha spist middag kl 1615, men det er vanskelig å lage denne for mannen når de kommer hjem fra barnehagen, og gutten helst vil ha lek og kos. Derfor byttet vi "plass" på de kveldsmat og middag, for å prioritere tiden med barnet. Det at mannen har fleksitid gjør hverdagen enklere for oss, i og med at vi da ikke starter samtidig på jobb og kan korte ned på barnehagetid + fordele oppgavene enklere.
Cumulus Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Ideelt sett skulle vi gjerne ha spist middag kl 1615, men det er vanskelig å lage denne for mannen når de kommer hjem fra barnehagen, og gutten helst vil ha lek og kos. Derfor byttet vi "plass" på de kveldsmat og middag, for å prioritere tiden med barnet. Dette høres veldig fornuftig ut! Vi gjør det av og til sånn når eldste skal på trening klokken 1600. Ofte blir det veldig hyggelige middagsmåltider når vi spiser sent, vi tenner lys og koser oss lenge ved bordet. Kan anbefales!
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Klokken ringer 5:30 første gang ... jeg står opp ca 6:30 sammen med mannen. Jeg går rett på badet mens han går ned og tar inn avisen, spiser et eple og lager seg en kopp kaffe eller to. Når jeg er ferdig på badet etter ca. en halvtime så går jeg inn på walk-in-closet`et mitt og finner dagens antrekk. Når jeg er ferdig kledd så roper jeg inn til minstemann (18 år ) og gir beskjed om at badet er ledig. Minstegutten går på badet mens jeg går ned på kjøkken, tar meg et par glass smoothie som jeg har laget kvelden før. Drikker dette, tar en skje tran og en multivitamintablett mens jeg leser dagens nyheter på nett. Når sønn og far er ferdig stelt så går vi til garasjen og kjører bilen først til min jobb, så sønnens skole - deretter mannens jobb. På ettermiddagen kjører mannen og jeg sammen hjem mens sønnen fortsetter kjøret sitt med skole, jobb, kjøretimer, trening, kompiser, osv ... Vi lager et eller annet til middag - eller kjøper noe godt med oss hjem fra byens beste delikatessebutikk. Så spiser vi middag, prater, går tur med hunden ... så er det trening for oss begge noen kvelder i uken. Jeg på bydelens treningssenter og mannen på bydelens veteranlag. Etter trening er det hjem og dusje, vaske hår og ta på seg koseklær - slenge seg på sofaen med TV eller laptop. Vi køyer mellom 23-24 en gang .. Sånn er livet med voksne barn
lille katt Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2010 Sånn er livet med voksne barn Sant nok, men nå var det ikke det jeg lurte på, da: Dere som har små barn (barnehage)
Chiquita Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 - når står dere selv opp? - når står barna opp, og må de vekkes? (sover de på dagen?) - når må dere dra hjemmefra, og når må dere være på jobben? - når drar dere fra jobb, og når er dere hjemme (når alle er hentet)? - når spiser dere middag, og når legger barna seg? - hvordan fungerer dette, evt. hva skulle dere likt å endre på hvis det var mulig? 3 barn i barnehage. Fra 2,5-5 år. Jobber i samme barnehage som barna går i, så det letter hente-bringe veldig mye. Jeg står opp 1 time før jeg skal begynne på jobb. Starter på jobb mellom 6.45-8.30. Vekker barna med en gang og setter de til å kle på seg mens jeg steller meg selv. 30 min før jobbstart begynner vi å gå ned i gangen for å ta på sko og ytterklær. Når barna har kommet seg inn i bilen og vi er klare til å kjøre er det 15 minutter igjen til jeg skal begynne på jobb. Bilturen tar 8 minutter, og jeg får da levert barna og er klare på min avdeling mer enn tidsnok. Når vi skal hjem tar det ca 20-30 minutter før vi sitter klare i bilen til å kjøre hjem. Jeg slutter mellom 13.55-16.45 og er da hjemme ca 30-40 minutter etterpå. Middag blir i 16-tida om vi er hjemme da, om ikke blir det når vi kommer hjem (da har mannen laget mat om vi kommer sent) Kveldsmat igjen ca 19.30, og i seng ca 20. Dette fungerer kjempebra.
lille katt Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 26. februar 2010 Takk for svar, Chiquita! Regner med at barna kanskje ikke sover om dagen (kanskje bortsett fra den minste)? Merkes det på barna at de av og til står opp kvart på seks?
Nigo-san Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 - når står dere selv opp? - når står barna opp, og må de vekkes? (sover de på dagen?) - når må dere dra hjemmefra, og når må dere være på jobben? - når drar dere fra jobb, og når er dere hjemme (når alle er hentet)? - når spiser dere middag, og når legger barna seg? - hvordan fungerer dette, evt. hva skulle dere likt å endre på hvis det var mulig? Svarer selv om jeg bare har en i barnehagen, håper det er greit - Står opp 05:45 (de gangene jeg er flink. Ellers kan det bli ti minutter til, og deretter ti minutter til, avhengig av trøttheten. Men SÅ er det opp altså! ) - Nr 4 er stort sett våken samtidig. Nr 2 kan jeg bare vekke, og så kler han på seg og fikser seg. Nummer 1 og 3 må jeg hale ut av sengen flere ganger, nummer 3 må også ha hjelp til å komme i klærne hvis det ikke skal ta halve dagen. - Drar hjemmefra 07:15-30, sånn ca. Leverer i barnehagen 07:40-45. Skolebarna må ta bussen alene. Jeg ankommer jobb ti minutter for sent, tungpustet og full av unnskyldninger - Drar fra jobb litt før kl 16. Noen ganger drar jeg rett i barnehagen og henter, andre ganger må jeg innom SFO for å hente nummer 3 når de store er på øvelser og trening. Hjemme sånn litt før/litt over kl 17. - Middag er som regel i sekstiden, noen ganger halv sju eller senere. Det kommer mest an på hvem som trener/øver hvor og når, og når vi får satt oss ned. Er misfornøyd med de gangene det havner akkurat klokka seks, fordi det kræsjer med barne-TV. Deretter lekser, kanskje mer kjøring/henting/trening, litt lesing og så natta. - Barna legger seg sju-halv åtte for de minste, halv ni-ni-halv ti for de eldste. Bare lurer . Synes hverdagslogistikken er MEGET utfordrende for tiden, så det hadde vært interessant å høre hvordan andres hverdager er. Mine er 1 og 3 og går i to forskjellige barnehager i to forskjellige bydeler... Det er en slitsom tid ja. Jeg hadde en gang tre barn i tre forskjellige barnehager (riktignok i samme bydel), og følte at det nesten ikke var vits i å ha dem i barnehage, brukte jo nesten to timer på "runden" morgen og ettermiddag... Samme barnehage er veldig tidsbesparende, og så blir det lettere når eldstemann har gått lenge nok på SFO til etterhvert å følge yngstemann. Det letter presset betraktelig!
Chiquita Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Takk for svar, Chiquita! Regner med at barna kanskje ikke sover om dagen (kanskje bortsett fra den minste)? Merkes det på barna at de av og til står opp kvart på seks? Minstemann sover mellom en og to timer på dagen i barnehagen ja. De dagene de står opp tidlig så er det egentlig ikke noe problem, for da drar vi hjem så tidlig. Og da slapper de av litt i sofaen med barnetv før de hiver seg igang med aktiviteter igjen. Men vi er jo heldige som har relativt korte dager, og at det ikke er noen omvei til barnehagen (det tar ikke mange skrittene før jeg er på jobb da) ;-)
lille katt Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 26. februar 2010 Jeg hadde en gang tre barn i tre forskjellige barnehager (riktignok i samme bydel), og følte at det nesten ikke var vits i å ha dem i barnehage, brukte jo nesten to timer på "runden" morgen og ettermiddag... Hadde du full jobb også? I tilfelle, hvor lange ble dagene da?
Nigo-san Skrevet 26. februar 2010 #11 Skrevet 26. februar 2010 Hadde du full jobb også? I tilfelle, hvor lange ble dagene da? Heldigvis var jeg student. Full jobb hadde aldri gått (jeg var alene med barna på den tiden, så både henting og bringing var mitt ansvar), jeg fikk jo såvidt 4-5 timers lesetid hver dag med den runden
lille katt Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 26. februar 2010 Heldigvis var jeg student. Full jobb hadde aldri gått (jeg var alene med barna på den tiden, så både henting og bringing var mitt ansvar), jeg fikk jo såvidt 4-5 timers lesetid hver dag med den runden Skjønner . Håper flere vil bidra med å fortelle om sin hverdagslogistikk!
nala89 Skrevet 27. februar 2010 #13 Skrevet 27. februar 2010 Vår hverdag. Vi er en liten ung familie på tre, der min mann har en datter på 3 år som bor hos oss 3 - 4 ganer i uka. (bor 3 - 4 ganger i uka hos sin mor) Når vesla bor hos oss, starter dagen med at hun våkner mellom kl 5 og 6. Da står jeg opp og finner klær, frokost til henne. Vi steller oss i sammen på badet. Mannen står opp kl: 0630. Vi er alltid ute av døra ca kl 7, først kjører vi henne i barnehagen, deretter han på skole/jobb. Så kjører jeg meg selv på jobb=) Arbeidsdagen er over kl: 15.30, da jeg henter først mannen, deretter minsten. Vi reiser hjem og jeg lager middag. Som regel 3 forkjellige ting. Mannen er på slankur, tihi, mens minsten liker nesten ingenting. Kvelden kommer og hus og heim skal ryddes, minsten er i seng kl 7... Dagen etter er det samme regla... Slik er livet hjemme hos oss=)
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #14 Skrevet 27. februar 2010 Har 4 barn, 2 i barnehage, 2 i skole. Dette er, basert på tidligere rutiner, hva vi har planlagt(!) når permisjonen nå snart er slutt og hverdagen skal begynne igjen... - 07.00 mor står opp, steller seg på badet, setter på kaffen og lager i stand matpakkene til de eldste. De to minste får all mat i barnehagen (en fantastisk ordning vi setter veldig pris på). Mange liker å dusje på morgenen, her gjør vi det på kvelden. Har funnet ut det sparer tid og hjelper veldig på tidsklemma. Mer avslappende å dusje eller bade etter barna er lagt. - 07.30 de minste er våken eller vekkes. Goood tid på badet med kos og påkledning. - 07.50 de eldste kommer og kler seg og aller setter seg etterhvert ved bordet. - 08.20 en koselig stund rundt bordet der vi prater litt, gir dagens beskjeder og deretter kler på yttertøy. Må kjøre senest 08.30. Kjører heldigvis forbi skolen på vei til barnehagen. - 09.00 løper inn på jobb forhåpentligvis før klokka slår 9. - mellom 15 og 15.30 drar en av oss fra jobb og henter de minste. De eldste kommer hjem med buss som er fremme ca. 15.00, men de bruker alltid litt tid på å skravle med de andre ungene å gå opp den laaange bakken til huset vårt. Så når vi kommer hjem mellom 15.30 og 16.00 har de kommet seg vel inn, satt matboks og drikkeflaske i oppvaskmaskina, eventuelt gymtøy på vaskerommet og har slengt seg inn på romma og slapper av litt. (8 og 11 år gamle). - 16.30 middag - 17-18 lekser/kose/leke - 18-20 aktiviteter noen dager på de eldste. Vi bytter på hvem som deltar her og hvem som er hjemme og steller og legger de minste. - 19.30 de minste er i seng. - 20.30 er 8 åringen i seng og leser 15 minutt. - 21 er 11 åringen i seng og leser 15 minutt. Dette fungerer fordi; a) pappan jobber tidlig (7-15) og sent (9-17) alternerende uker. Tidlige uker får han privilegiet av å liste seg opp og bare gå på jobb. Til gjengjeld har han da henting og middagslaging. I tillegg har han 1 fridag pr. uke som er mamma sin "maratonjobbedag". b) Jeg har fleksitid. Når jeg velger å jobbe bare 9-15/15.30 enkelte dager, må selvsagt dette tas inn igjen, og det gjør jeg da mannen har fri. Da sniker jeg meg ut litt før 7 og jobber gjerne 10 timer, og tar inn igjen noe av "slakket" ved å flekse. c) Jeg/vi har benyttet anledningen til å søke redusert arbeidstid iflg. Arb.miljøloven og har hhv 80% (pappan) og 90% (jeg) stilling.
Gjest Gjest_ViljaH_* Skrevet 27. februar 2010 #15 Skrevet 27. februar 2010 Klokken ringer 5:30 første gang ... jeg står opp ca 6:30 sammen med mannen. Jeg går rett på badet mens han går ned og tar inn avisen, spiser et eple og lager seg en kopp kaffe eller to. Når jeg er ferdig på badet etter ca. en halvtime så går jeg inn på walk-in-closet`et mitt og finner dagens antrekk. Når jeg er ferdig kledd så roper jeg inn til minstemann (18 år ) og gir beskjed om at badet er ledig. Minstegutten går på badet mens jeg går ned på kjøkken, tar meg et par glass smoothie som jeg har laget kvelden før. Drikker dette, tar en skje tran og en multivitamintablett mens jeg leser dagens nyheter på nett. Når sønn og far er ferdig stelt så går vi til garasjen og kjører bilen først til min jobb, så sønnens skole - deretter mannens jobb. På ettermiddagen kjører mannen og jeg sammen hjem mens sønnen fortsetter kjøret sitt med skole, jobb, kjøretimer, trening, kompiser, osv ... Vi lager et eller annet til middag - eller kjøper noe godt med oss hjem fra byens beste delikatessebutikk. Så spiser vi middag, prater, går tur med hunden ... så er det trening for oss begge noen kvelder i uken. Jeg på bydelens treningssenter og mannen på bydelens veteranlag. Etter trening er det hjem og dusje, vaske hår og ta på seg koseklær - slenge seg på sofaen med TV eller laptop. Vi køyer mellom 23-24 en gang .. Sånn er livet med voksne barn Lurer litt på et par ting her - blir ikke smoothien litt ekkel når den har stått i et døgn? bør vel drikkes nylaget?... og blir du ikke litt tørr i hud/hår evt lei når du dusjer to ganger om dagen? Jeg var barnløs til godt over 30, så jeg vet hvordan det er å bare tenke på seg selv, så meg irriterer du ikke Jeg synes det er deilig å ha en liten tass å stelle med :D
Gjest Gjest_ViljaH_* Skrevet 27. februar 2010 #16 Skrevet 27. februar 2010 Vår hverdag. Vi er en liten ung familie på tre, der min mann har en datter på 3 år som bor hos oss 3 - 4 ganer i uka. (bor 3 - 4 ganger i uka hos sin mor) Når vesla bor hos oss, starter dagen med at hun våkner mellom kl 5 og 6. Da står jeg opp og finner klær, frokost til henne. Vi steller oss i sammen på badet. Mannen står opp kl: 0630. Vi er alltid ute av døra ca kl 7, først kjører vi henne i barnehagen, deretter han på skole/jobb. Så kjører jeg meg selv på jobb=) Arbeidsdagen er over kl: 15.30, da jeg henter først mannen, deretter minsten. Vi reiser hjem og jeg lager middag. Som regel 3 forkjellige ting. Mannen er på slankur, tihi, mens minsten liker nesten ingenting. Kvelden kommer og hus og heim skal ryddes, minsten er i seng kl 7... Dagen etter er det samme regla... Slik er livet hjemme hos oss=) Hvorfor lager aldri mannen middag når dere begge er hjemme? Hvorfor lager han aldri middag spesielt når han må ha noe spesielt?? Minsten burde ikke få spesialmat forresten. Alternativet bør være brødskiver (milde varianten) eller ingenting før neste måltid (strenge varianten).
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #17 Skrevet 27. februar 2010 Hvorfor lager aldri mannen middag når dere begge er hjemme? Hvorfor lager han aldri middag spesielt når han må ha noe spesielt?? Minsten burde ikke få spesialmat forresten. Alternativet bør være brødskiver (milde varianten) eller ingenting før neste måltid (strenge varianten). Så vidt jeg ser var dette en tråd om hverdagslogistikken til familier rundt omkring. Fint om du ikke bruker den til å pirke/kverulere på andre detaljer. Likestilling og hvem som lager middag, hvor sunn den er for barna osv kan du gjerne ta et annet sted.
nala89 Skrevet 27. februar 2010 #18 Skrevet 27. februar 2010 Hvorfor lager aldri mannen middag når dere begge er hjemme? Hvorfor lager han aldri middag spesielt når han må ha noe spesielt?? Minsten burde ikke få spesialmat forresten. Alternativet bør være brødskiver (milde varianten) eller ingenting før neste måltid (strenge varianten). Nei, han er ikke noe tess som kokk sier han. Dessuten er han vel litt "old fasion" han holder seg ganske langt borte fra oppgaver som kvinner hadde før i tiden...Om jeg kan få uttrykke det på denne måten.. Ja, jeg ønsker å være streng når d kommer til maten egentlig, men når man ikke har noe erfaring rundt barn og plutselig har fått en slik "stemor" rolle, prøver jeg å trø ganske varsmot rundt henne.. Så jeg er nok litt for snill og lar henne komme seg unna ting..
lille katt Skrevet 27. februar 2010 Forfatter #19 Skrevet 27. februar 2010 Så vidt jeg ser var dette en tråd om hverdagslogistikken til familier rundt omkring. Fint om du ikke bruker den til å pirke/kverulere på andre detaljer. Likestilling og hvem som lager middag, hvor sunn den er for barna osv kan du gjerne ta et annet sted. Enig . Dette fungerer fordi; a) pappan jobber tidlig (7-15) og sent (9-17) alternerende uker. Tidlige uker får han privilegiet av å liste seg opp og bare gå på jobb. Til gjengjeld har han da henting og middagslaging. I tillegg har han 1 fridag pr. uke som er mamma sin "maratonjobbedag". b) Jeg har fleksitid. Når jeg velger å jobbe bare 9-15/15.30 enkelte dager, må selvsagt dette tas inn igjen, og det gjør jeg da mannen har fri. Da sniker jeg meg ut litt før 7 og jobber gjerne 10 timer, og tar inn igjen noe av "slakket" ved å flekse. c) Jeg/vi har benyttet anledningen til å søke redusert arbeidstid iflg. Arb.miljøloven og har hhv 80% (pappan) og 90% (jeg) stilling. Dette var nyttig å lese. Lurer fælt på hvordan vi skal få logistikken vår til å fungere med fulle stillinger. Enn så lenge jobber jeg redusert, og synes likevel det er et helvete... Takk for eksempler så langt, kom gjerne med flere!
Disturbed Skrevet 28. februar 2010 #20 Skrevet 28. februar 2010 2 voksne full jobb, 2 barneskolebarn: Jeg står opp i halv6-tiden og har en god morgenstund for meg selv der jeg dusjer, kler meg, spiser frokost og sminker meg (hvis jeg er skikkelig i slaget så kanskje jeg gidder å trene ørlite grann også hehe). Vekker resten av gjengen rundt halv7, jentene finner med evt hjelp fram klær og steller seg på badet før de kommer ut for å spise frokost og lage matbokser sammen med meg. Matboks-komponeringen er en kjempehyggelig og viktig del av våre morgenener, etter at vi begynte med det har apetitten tydelig økt: der de tidligere kom hjem med nærmest urørte matbokser, er nå alt spist opp! Pappa'n er et helvete å få opp, så han lever sitt eget liv på morran uavhengig av oss, så lenge han er klar for avgang litt før 8 (følger minsta) så er det greit. Folket går ut døra mellom 7 og 10 alt ettersom når man starter på jobb og skole. Eldstejenta trener mye, og kommer svett og god hjem i 6-tiden nesten hver dag. Den ene dagen hun ikke trener er hun med venninner hos dem eller oss. Minsta hentes av meg på SFO mellom 15 og halv5 ettersom når jeg slutter. Jeg jobber i gåavstand fra skolen, mens pappa'n befinner seg en halvtimes kjøretur unna, så derfor er hentingen min jobb. Pappa'n har vi hjemme sånn i 6-tiden, senest 7. . Middag lages av meg (kanskje med hjelp fra minsta) og er klar i 6-halv7-tiden. Pappa'n egner seg ikke til matlaging, mens jeg stortrives med å finne på hverdagsmenyer. Etter middag og litt ryddings er det litt tv, kos og preik. Minsta legger seg innen 20, mens eldstejenta er i seng rundt 21. Vi voksne blir gjerne sittende oppe med mye eller lite å gjøre til sånn midnatt-aktig. Og sånn går no dagan... Funker som fy for oss her i huset.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå