Gå til innhold

Å regne ligning med en ukjent

Anbefalte innlegg

Gjest Siri, ny på BI
Skrevet

Hei, har lest mange fine råd her, og lurer på om noen flinke kan hjelpe meg å forstå hvordan man regner en ligning med X der det er en ukjent?

Hvordan tenker en da?

For eksempel om en vet at de faste kostnadene er kr 25.000 og overskuddet er kr. 10.000, hva er da prisen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke noe god til å forklare, men vil anbefale deg og sjekke biblioteket. Jeg holder på å ta 1y nå og hadde glemt mange av de grunnleggende mattereglene, så jeg lånte en bok om de grunnleggende mattereglene for 8-10. klasse. Kjempebra forklart og var til god hjelp:)

Skrevet

For å få dekket faste kostnader på 25000, og sitte igjen med et overskudd på 10000 må man vel ha inn 35000 vil jeg tro?

Skrevet
Hei, har lest mange fine råd her, og lurer på om noen flinke kan hjelpe meg å forstå hvordan man regner en ligning med X der det er en ukjent?

Hvordan tenker en da?

For eksempel om en vet at de faste kostnadene er kr 25.000 og overskuddet er kr. 10.000, hva er da prisen?

Jeg håper dette bare var en voldsom forenkling av problemstillingen :)

Men:

Pris - FK = Overskudd

X - 25.000 = 10.000

X = 10.000 - (-25.000)

X = 35.000

Skrevet

Du skal bli økonom? Vel vel, la oss ikke ta den diskusjonen nå...

Fra ditt eksempel så vet man at de faste kostnadene er 25', og man vet at resultatet er 10'. Du kan umulig fastslå prisen, for den avhenger av de variable kostnadene. Hvis de variable kostnadene = 0, da er prisen 35', og hvis de variable kostnadene = 10', da er prisen = 45'.

Dette kan du selvfølgelig uttrykke som en formel, hvor man viser sammenhengen mellom variabel kostnad og pris, men la oss nå lære å holde hodet før vi skal løpe.

Skrevet

Til TS: Ikke for å være frekk, men skjønner du ikke så elementær matematikk har du ingenting på BI å gjøre. Hva med et forkurs i matematikk?

Skrevet
Jeg håper dette bare var en voldsom forenkling av problemstillingen :)

Men:

Pris - FK = Overskudd

X - 25.000 = 10.000

X = 10.000 - (-25.000)

X = 35.000

Hvordan vet en om det skal være minus minus der foran parantesen og hvordan ble det slik?

Hvordan ville ligningen din ha sett ut om vi vet at VEK er 8,-?

Skrevet (endret)

Jeg er egentlig uenig i det meste som er skrevet her.

Hvis spørsmålet er hva prisen må være, gjelder det pr enhet. Det som er regnet ut over her er omsetning.

For å finne prisen blir regnestykket nevnt i første innlegg:

Pris= (FK+overskudd)/x

eller med tall:

Pris=(25.000+10.000)/x

Hvor x er antall solgte enheter.

Poenget er at hva prisen må være for å dekke FK og overskudd avhenger av hvor mange solgte enheter.

Tar vi med de variable kostnadene ser regnestykket slik ut:

Pris= VK + ((FK+overskudd)/x)

Endret av Eliza Doalot
Skrevet
Hvis spørsmålet er hva prisen må være, gjelder det pr enhet. Det som er regnet ut over her er omsetning.

For å finne prisen blir regnestykket nevnt i første innlegg:

Pris= (FK+overskudd)/x

eller med tall:

Pris=(25.000+10.000)/x

Hvor x er antall solgte enheter.

Poenget er at hva prisen må være for å dekke FK og overskudd avhenger av hvor mange solgte enheter.

Tar vi med de variable kostnadene ser regnestykket slik ut:

Pris= VK + ((FK+overskudd)/x)

Så om spørsmålet i en oppgave er "hva må prisen være for...", så må vi vite antall solgte enheter..?

Pris = Selvkost / antall produserte enheter?

Skrevet
Så om spørsmålet i en oppgave er "hva må prisen være for...", så må vi vite antall solgte enheter..?

Pris = Selvkost / antall produserte enheter?

Pris er pr enhet, ja. Hadde spørsmålet vært hva den totale inntjeningen må være for å oppnå et visst overskudd, hadde det vært spurt etter "omsetning".

Hvid du putter inn forskjellige tall for x, vil du se at prisen endres. Mao jo høyere solgt antall, dess lavere behøver prisen være for likevell å få dekket de faste kostnadene og overskuddet.

Skrevet
Pris er pr enhet, ja. Hadde spørsmålet vært hva den totale inntjeningen må være for å oppnå et visst overskudd, hadde det vært spurt etter "omsetning".

Hvid du putter inn forskjellige tall for x, vil du se at prisen endres. Mao jo høyere solgt antall, dess lavere behøver prisen være for likevell å få dekket de faste kostnadene og overskuddet.

Men det blir vel umulig å putte inn antall produserte enheter (i x-feltet) om vi ikke vet det?

Hva gjør man da?

Om spørsmålet er "hva må omsetningen være for at...", eller "hva må DB være for at": alt puttes inn i x slik du har satt opp formelen?

Skrevet
Men det blir vel umulig å putte inn antall produserte enheter (i x-feltet) om vi ikke vet det?

Hva gjør man da?

Om spørsmålet er "hva må omsetningen være for at...", eller "hva må DB være for at": alt puttes inn i x slik du har satt opp formelen?

Nei, du vil ikke kunne regne ut den faktiske prisen, uten å ha antall produserte (og forventet solgte) enheter. Det du får er en formel for utregning av minimumspris.

Dersom spørsmålet er hva minimumsomsetningen må være for å få dekket VK, FK og overskudd blir formelen anderledes:

Minimumsomsetning = VK*x + FK + overskudd

Skrevet
Dersom spørsmålet er hva minimumsomsetningen må være for å få dekket VK, FK og overskudd blir formelen anderledes:

Minimumsomsetning = VK*x + FK + overskudd

Og da er det fortsatt antall produserte enheter (kapasitet) som skal inn som x der?

Skrevet
Og da er det fortsatt antall produserte enheter (kapasitet) som skal inn som x der?

Ja, det er det.

Skrevet
Ja, det er det.

Var litt kjapp der. Det forutstter at alle produserte enheter selges.

Skrevet
Var litt kjapp der. Det forutstter at alle produserte enheter selges.

Men har man kapasiteten går man vel i et regnestykke ut fra at de kan selges eller?

Skrevet
Men har man kapasiteten går man vel i et regnestykke ut fra at de kan selges eller?

Det avhenger av oppgaven. Det er jo ingen selvfølge at bedriften får solgt alt den har mulighet til å produsere, det avhenger jo av etterspørselen.

Dersom det ikke er spesifisert i oppgaven, regner jeg med at du kan gå ut i fra det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...