Gå til innhold

Beyond kjøttdeig og kyllingfilet


bergans

Anbefalte innlegg

Både pga økonomi, kreativitet og miljø så prøver jeg å bruke litt alternative kjøttsykker i kvardagen. Denne uka har jeg både lammeskulder, kalkunlår og en hel and som skal brukes.

Men, det blir litt den samme tralten lell ift hva jeg gjør med disse stykkene, og ikke minst hva jeg kan bruke restene av disse til. Det samme gjelder å finne på noe kreativt innen tilbehør.

Jeg steker anda og lam hele i ovnen. Er det spæsje greier jeg kan gjøre der? Kalkunlåret kunne jeg ha tenkt meg å fylle med ett aller annet, dvs lage små snitt eller lommer som kan stappes med noe godt. Rester fra anda bruker jeg i wok, mens de andre restene blir som regel bare stekt sammen med ris og andre grønnsaker i ei panne dagen etter. Lite spennende, mangler motivasjon her.

Alle forslag og kreative innspill mottaes med takk :)

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lammet kan du jo alltids skjære opp i biter og bruke i gryteretter? Rester av stekt lam er forøvrig godt som fyll i smørbrød, pitabrød eller wraps.

Kalkunlåret anbefaler jeg at du bener ut og så fyller det. Å beine ut er IKKE vanskelig, du bare trenger en god kniv og litt tålmodighet. ;) Jeg vil tro du lett finner instruksjoner på nett, men hovedsakelig skjærer du bare et snitt langs låert helt inn til beinet og så forsiktig rundt beinet så kjøttet løsner. Et utbenet, flatt kalkunlår er fint å steke på grill/i grillpanne også.

And er jo så mye eller lite arbeid du vil. Du kan bene den ut, skjære ut bryst og lår og koke kraft av skroget. Hvis du steker den hel kan restene brukes i wraps (med hoisinsaus..jummi) eller i en suppe? En litt sterk nudelsuppe med brokkoli, vårløk og andekjøttrester er kjempegodt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andelår smurt inn med honning og rosmarin er også veldig godt! (Gjelder sikkert hele anda forsåvidt.) :)

Lammefrikassé er jo også supergodt? Restene av lammet kan du male sammen med krydder (f.eks. spisskum, hvitløk) og sorte oliven og lage kjøttboller av, dersom det er tilstrekkelig med rester. Dersom det er ferdig tilberedte rester du snakker om, kan du frese opp skiver og ha på brødskiva/i pitaen sammen med fetaost.

Ikke glem å koke suppe på beina; det blir finfin kraft til f.eks. lapskaus eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...