Gjest ts Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Heihei Jeg sliter med lite energi. Er student og dette krever en del lesing, etter en side ligger jeg med hodet på pulten. Ofte merker jeg ikke at jeg har sovnet. Dette er utrolig frustrerende ettersom det går kraftig utover studiene mine Havner alltid etter, fordi noe som tar 1 time å lese tar 4 timer for meg. I tillegg så detter jeg ut i ny og ne pga hjerne kobler ut fordi jeg er så trøtt selv om øynene beveger seg. "Våkner" ofte og da har jeg lest to sider uten å vite hva jeg har lest! På forelesninger sovner jeg ofte, ellers har jeg så lyst å legge meg nedpå at det er fysisk og psykisk vondt å holde fokuset.. Det som er at når forelesningen er ferdig og jeg snakker med folk så er jeg ikke så trøtt at det er vondt. Men med engang jeg setter meg ned sovner jeg, om det er foran tven, dataen eller pensumet. Er dette normalt? Har vurdert å ta en tur til legen, men har slitt med dette ganske lenge og sjekket blodet for noen år siden og det var "perfekt". Men nå som jeg har begynt på universitetet kjenner jeg at jeg virkelig sliter. Noen som vet hva det kan være? Tar gjerne i mot råd som jeg kan teste ut slik jeg slipper å gå til legen. Kan fortelle litt om hva jeg gjør som kan påvirke helsen min positivt. Går en halvtimes tur daglig, normal til kjapp gange. Tar situps armhevinger to ganger i uka. Spiser sunt og jevnt. Tar rosenrot. Sover mye. Har prøvd å sove mindre å se om det hjelper og mer, tror jeg har vært innom alle intervallene fra 5 til 14 timer søvn per natt. Kyssesyken har jeg hatt. Håper noen kan jeg hjelpe meg, vet snart ikke hva jeg skal gjøre Hadde en periode der jeg var mye hos legen pga dette, men de fant ikke ut noenting så har egentlig gitt opp det.
Momseguri Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Jeg sliter med mye det samme dessverre Har noen dager som er bedre enn andre, men jeg vet ikke hvorfor..så. Ja, dette hjalp vel ikke så mye, får håpe noen andre har noen tips
tineline Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Få sjekket for jern- og B12-mangel, samt blodprosent, med blodprøver. Sikkert andre mangler som kan føre til slapphet også, men spør legen. Du må nok dessverre belage deg på en tur dit. Kanskje du har konsentrasjonsvansker som gjør deg trøtt? Jeg blir veldig sliten og søvnig på forelesninger, rett og slett fordi jeg ikke klarer å følge med. Jeg sovner vel på annenhver forelesning. Jeg tror jeg sliter sånn med å følge med at jeg til slutt blir så sliten at jeg sovner. Klarer bare ikke å få med meg noe når folk bare sier det ut i luften. (Jeg er nødt til å ha ting skriftlig)
Sequax Skrevet 24. februar 2010 #6 Skrevet 24. februar 2010 Vinterhalvåret suger energien ut av en stakkar Gå en rask tur ute i dagslys hver dag, det hjelper litt. Ellers anbefaler jeg deg å kutte ut sukker...selv om det smaker godt, gjør det så vondt for kroppen, dessverre...
crazyforgum Skrevet 24. februar 2010 #7 Skrevet 24. februar 2010 Tren mer og spis sunt. Det hjelper dersom du virkelig gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 Lite energi vinterhalvår er vanlig, fordi da de fleste av oss mangler vitamin D. Ta tilskudd av tran i 1 mnd og se om du føler noe forskjell. Sunn mat, mosjon og frisk luft er forøvrig alltid bra
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #9 Skrevet 24. februar 2010 Å være trøtt på denne tiden av året er en ting. Å være så ukonsentert, trøtt og sliten som TS er, er ikke normalt. Kun en lege kan gi deg svaret! Du må få tatt blodprøver, i tillegg til det som blir nevnt over ville jeg fått tatt utvidede prøver når det gjelder stoffskiftehormoner (TSH, Anti-TPO, fT3, fT4 osv osv...) Du skriver at du er student, da har du vel tilgang på gratis lege også? I beste fall er det ingen ting som feiler deg, men er det noe galt blir det garantert verre av å vente å gå til legen. Nå har du sjangsen til å få gjort noe med det nå, kjedelig å vente til du har strøket på eksamen fordi du ikke har fått gjort det du skulle.
Momseguri Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 Du skriver at du er student, da har du vel tilgang på gratis lege også? Det har man vel ikke :klø: Men, TS sier jo at hun har vært hos legen og testet seg, men at legen ikke fant ut hva det er...
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Det har man vel ikke :klø: Men, TS sier jo at hun har vært hos legen og testet seg, men at legen ikke fant ut hva det er... Jeg studerer ved UiO og bruker man fastlege der, er det gratis. Kan du lese? TS skriver at hun var hos lege "for noen år siden". At alt var i orden da behøver dessverre ikke å bety at det er det nå.
Gjest ts Skrevet 26. februar 2010 #12 Skrevet 26. februar 2010 Heihei Takk for svar. Det med gå tur, spise sunt, trene har ingen effekt på meg. Får vel ta meg en tur til legen da, føler bara de ikke kan gjør så mye. Var hos legen for to år siden pga dette fant ikke ut noen ting så føler det blir bortkastet. Men skal be han sjekke hormonnivå greiene mine ja, tror ikke det har blitt målt før. Her jeg bor er det ikke gratis å gå til legen, men du får dekket det når du har oversteget en viss sum tror det var 300,-. Tar fortsatt i mot andre råd, om det er noen som har gått på noen spesielle kurer å plutselig merket at energien har økt
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #13 Skrevet 26. februar 2010 Les litt på Sonjas stoffskifteforum, www.stoffskifte.info for mer info og hvilke blodprøver som bør tas (de fleste leger ser mest på resultatet på TSH, men selv om det er fint betyr det ikke at man er frisk!)
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #15 Skrevet 26. februar 2010 Heihei Takk for svar. Det med gå tur, spise sunt, trene har ingen effekt på meg. Får vel ta meg en tur til legen da, føler bara de ikke kan gjør så mye. Var hos legen for to år siden pga dette fant ikke ut noen ting så føler det blir bortkastet. Men skal be han sjekke hormonnivå greiene mine ja, tror ikke det har blitt målt før. Her jeg bor er det ikke gratis å gå til legen, men du får dekket det når du har oversteget en viss sum tror det var 300,-. Tar fortsatt i mot andre råd, om det er noen som har gått på noen spesielle kurer å plutselig merket at energien har økt Husk at det er svært begrenset hva fastlegen tester. Når fastlegen sier "vi har testet alt", så skal jeg love deg at det har de ikke. Be om at ALT av vitaminer/mineraler sjekkes, eks vit D er ikke noe fastlegen pleier å sjekke. Prøv med tran i 1 mnd's tid. Hvis legen ikke finner noe, og du ikke blir bedre, be om utredning hos spesialist. Der blir ALT sjekket. Ellers vil jeg anbefale bioresonans-behandling hos naturterapeuter, dette er FANTASTISK.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #16 Skrevet 26. februar 2010 Ta en halv teskje med natron som du rører ut i et glass vann og drikker før du spiser hver morgen. Vent 15 minutter før du spiser noe. Virker fra dag 1!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå