Gjest Gjest_Rapunsel_* Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Tok celleprøve av livmorhalsen for 6 mnd siden og skal nå ta ny prøve. Kjenner jeg gruer meg litt. Både til selve prøvetakningen og ikke minst til resultatet. Er det noen som har erfaringer fra dette? Noen som har utviklet kreft? Blitt bra? Tusen spm og tanker i hodet...
crazyforgum Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Fra celleforandringer til kreft er det som regel ganske lang vei. Jeg hadde så mye celleforandringer at jeg måtte operere vekk deler av livmorhalsen, såkalt konisering. I ettertid har jeg gått jevnlig til kontroll og nå etter tre år er alt bare bra. Lykke til
leirbål Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Jeg har hatt celleforandringer flere ganger, og har måttet ta nye prøver. Da har det alltid vært normalt, så jeg tenker ikke over det lenger. Hvorfor må du ta hver sjette måned? Det holder jo med hvert andre år.
Gjest Gjest- M- Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Jeg fikk konstatert celleforandring rett før jul, og beskjed om å ta ny prøve innen 6 mnd. Begrunnelsen var at celleforandringer kan være forbigående eller det kan utvikle seg videre. Ergo er det smart å følge opp dette nøye en periode, slik at man kan vite om det er grunn til bekymring eller ikke. Slik forsto hvert fall jeg det. Fikk også beskjed om at celleforandring er ganske vanlig, og trenger ikke være forstadie til kreft. Ble jo litt bekymret, men velger å ta det rolig inntil jeg får tatt ny prøve.
inga:) Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 (endret) De anbefaler alle jenter å ta celleprøver hvert 3 år. Hvis prøven viser celleforandringer, anbefaler de å ta ny celleprøve halvt år senere. Man kan få celleforandringer, ikke bare som forstadie til kreft, men også hvis en har hatt en infeksjon eller andre irritasjonsmomenter. Ofte går celleforandringene over av seg selv Jeg hadde celleforandringer på min forige prøve, og skal ta ny om to måneder. Ble hysterisk fordi jeg trodde det var livmorhalskreft (har mistet flere i familien pga det) men legen sa at det aller mest sannsynlig bare var at jeg hadde hatt en infeksjon eller annen irritasjon og at det ville være borte på neste prøve. De tester etter 6 mnd for å være på den sikre siden. Jeg stresser ikke mer med det nå. Mange blir livredde fordi de vet for lite om det Endret 25. februar 2010 av inga:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå