Gå til innhold

Skal flytte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og min nye mann har nettopp kjøpt hus. Vi har lenge vært på jakt, men ikke funnet noe i vår prisklasse innenfor skolekretsen.

Så valget falt til sist på et flott sted ca 2 kilometer fra der vi bor nå, og det innebærer at min eldste sønn på 10 år må bytte skole.

Han er i utgangspunktet en fin og veltilpasset unge. Litt sjenert, men veldig likanes og populær blandt andre barn.

Men pappaen til gutten setter seg på bakbeina og "roper" ut om sabotasje og overkjøring og formelig krever at gutten skal fortsette på den skolen han går på nå (og som han alltid har gått på).

I utgangspunktet har jeg ikke noe imot at han skal fortsette på samme skole. Jeg bytter ikke skolekrets for å være "vanskelig", men jeg mener at på sikt gjør vi ikke gutten en tjeneste.

Sånn jeg ser det så tar vi da ifra han muligheten til å bygge seg et nettverk på det nye stedet (som altså er knappe 2 km fra der vi bodde før), han får en veldig lang skolevei (og vi kan ikke kjøre eller hente han daglig), det blir vanskeligere for han å få omgangsvenner på det nye stedet.

Videre; den nye skolen er bare 5 minutters gange fra huset gjennom et lite trafikkert boligfelt. Skolen han går på nå vil ha en lang, sterkt trafikkert vei med 2 farlige overganger.

Hans lillesøster og stebror skal gå på den nye skolen, og han har også tidligere barnehagekompiser i området som er på denne skolen.

Så summa summarum blir han the odd one out. Gutten i gata som "ingen" kjenner siden han går på en annen skole. Han som må gå hjemmefra en halvtime før alle andre pga skoleveien.

Vi flytter om ca 1 måned og han skal fortsette på gammelskolen sin ut skoleåret. Deretter har han hele sommerferien i det nye nabolaget for å komme seg "inn i miljøet" før skolestart.

Jeg mener at hele prosessen er så gentle som den kan bli og synes pappaen hans overreagerer.

Jeg har bedt pappaen om å forsøke å se argumentene mine som jeg har skrevet her ovenfor. Han vet også at jeg er en svært engasjert mor som ikke vil nøle med å ta fatt om det skulle vise seg at gutten ikke trives.

Noen meninger eller erfaringer? Kjenner at dette stresser meg :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det låter lite som att pappan till din son protesterar lite "bara för att", att det är mer en principsak än faktisk logik.

Vad tycker pojken egentligen? Vill han gå i samma skola som sina syskon eller vill han stanna? Det är ju också en viktig fråga.

Men jag tycker att det känns rätt, såsom du beskriver det. Det känns ju bättre att ha honom i en skola så nära hemmet, där han kan knyta an till nya vänner i grannområdet och så vidare. Och om syskonen dessutom ska byta så är det väl lika bra att han också gör det?

Men jag tror att nyckeln är att lyssna på barnet här. :) Pappan kan ju inte säga nej på samma sätt om pojken faktiskt vill byta.

Skrevet

Takk for svar.

Gutten var ikke overbegeistret for å måtte bytte skole, men det var ikke værre enn at det gikk mer eller mindre over etter et par timers surmuling på rommet sitt;) Da kom han ut og ville snakke mer om det og kikket på husprospektet med nysgjerrighet

Han ser selv at det ikke er så langt fra der han har bodd før, at han lett kan holde kontakten med gamle venner om han vil, at det vil være godt å gå på samme skole som sine søsken.

Men klart- han er et barn og barn per defininsjon liker ikke endringer.

Jeg er også rimelig sikker på at pappaens reaksjon var mer en gut feeling enn en reell, veloverveid respons. Han er nemlig litt rigid av seg og liker at alt er som det alltid har vært. Jeg tror det er han som sliter med å bytte skole ;)

Gjest AnneShirley
Skrevet

Hvor bor pappa i forhold til de to skolekretsene?

Skrevet

Pappa bor i nåværende skolekrets, men skal flytte. Han vet ennå ikke hvor.

Så det er også en del av situasjonen.

Far kan ikke ha delt omsorg, så det å la gutten ha fast adresse hos pappaen blir bare helt feil.

Sånn jeg ser det så er dette en vinn/vinn. Gutten får bo og gå på skole på samme sted, og når han er hos pappaen sin så har han glede av vennene sine der han hørte til før. Han får rett og slett bare et utvidet nettverk.

Gjest Du bestemmer
Skrevet

Lovmessig er det den som har den daglige omsorgen som bestemmer skole. Samværsforelder kan ikke regulere dette men selvfølgelig mene noe omdet. Hvis han dog ikke har mulighet til delt omsorg og skal flytte selv? Her må man se på barnets beste, ta sats og tenke at ting roer seg..fortere enn du aner:-)

Lykke til

Skrevet

Vil bare nevne et moment. Det at man bor et stykke unna skolekameratene gjoer at man lettere kan definere sitt forhold til miljoet. Dette fungerte bra for meg. Jeg kunne oppholde meg i omraadet der mine venner bodde, samtidig som jeg ungikk aa bli utsatt for miljoets tendens til aa holde overoppsyn med hver enkelts gjoeren og laden. Dette er min erfaring og selvfoelgelig ikke noedvendigvis gyldig for andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...