Gå til innhold

tips til middag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Kan noen gi meg noen ideer til gode middager jeg kan lage i ovnen? Komfyren har tatt kvelden, så samboeren tror det bare er en grandiosa som venter han etter jobb i dag. Men jeg skulle så gjerne servert noe litt mer fantasirikt ;) Forslag mottas med stor takk, da jeg ikke har så mye fantasi selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager alt i ovn, jeg. Skaff deg en ildfast form med lokk, så kan du tilogmed lage suppe.

Det jeg lager oftest (med ingrediensvariasjoner), er bakt fisk med bakte grønnsaker og en salat til.

Alle typer fisk kan legges i et ildfast fat med litt olje i bunnen. Krydre etter smak. La stå i ovnen på ca 220 grader til den er ferdig (må nok kjenne etter; det varierer med fersk/frossen og tykkelse. men ofte kan du se at maten har en stekeskorpe, og at den ser "ferdig" ut).

Du kan også gjøre dette med kylling, men pass på at den ikke blir for tørr (dekk da formen med folie på begynnelsen, ta av folien for stekeskorpe).

Samtidig slenger jeg alle slags grønnsaker i et annet ildfast fat og lar det stå sammen med fisken. Poteter/rotfrukter og frossen fisk bruker ca like lang tid; aubergine, squash, paprika og tomater bruker omtrent like lang tid som fersk fisk. Det vil si at du kan sette inn rotfrukter først, så slenge oppi noen andre grønnsaker etterhvert, og fisken der den passer inn.

Du kan også pakke fisk/kylling i aluminiumsfolie sammen med grønnsaker (selv frossen grønnsaksblanding er ok her), med en klatt smør/olje, litt krydder og gjerne hvitløk. Bak omtrent like lenge som over (ca 20 min for fersk fisk, 40-45 for frossen).

Det er litt "vanskeligere" å tilberede kjøtt i ovnen; men så lenge du har steketermometer bør det gå bra. I hver en basiskokebok står hva kjernetemperaturen for de ulike kjøttypene skal være, og du finner det sikker også på matprat.no eller lignende sider.

Mitt motto er: Alt kan lages i ovnen! Fantasien setter grenser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...