Gå til innhold

svartmaling av møbler/interiør

Anbefalte innlegg

Skrevet

har lyst å male spisestua, og andre småmøbler i svart. samtidig kunne jeg tenke meg å gjøre det samme med bilderammer og noen vegglamper jeg har. har noen noe erfaring med dette ? møblenere er i furu.... :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaske med kraftvask, skylle med vann, slipe lett over, avstøve, 2-3 strøk med halvblank oljemaling. Hadde valgt oljemaling for å slippe å grunne, siden det er dumt å grunne med hvit grunning når det skal bli svart.

Good luck!

Gjest padawan
Skrevet

jeg vil påstå en bør grunne uansett da dette gjør at toppstrøkene sitter bedre på grunning.

Skrevet
jeg vil påstå en bør grunne uansett da dette gjør at toppstrøkene sitter bedre på grunning.

En kan få blandet inn fargepigmenter i grunningen også, slik at den ikke er kritthvit. Det har i alle fall "min" malingsbutikk gjort for meg.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Heftegrunn (grunning) kan man få kjøpt i samme farge som malingen man skal bruke. Da slipper man i tillegg å ta så mange strøk over, i og med at møblene allerede har fått riktig farge. :)

Skrevet
Heftegrunn (grunning) kan man få kjøpt i samme farge som malingen man skal bruke. Da slipper man i tillegg å ta så mange strøk over, i og med at møblene allerede har fått riktig farge. :)

Kan man blande heftgrunn svart?

I don`t think so...

Gjest SmallTalk
Skrevet

I don`t think so...

Hvorfor har jeg da fått heftegrunn i en del andre farger, da?

Skrevet

I don`t think so...

Jeg har heller ikke fått helt sort....men veldig mørk grå!

Fikk beskjed om at grunningen var vanskelig å få i klare og mørke farger, men har laget lysere versjon av flere farger jeg har brukt...

Skrevet
Hvorfor har jeg da fått heftegrunn i en del andre farger, da?

Heftgrunn kan blandes i lyse farger, det er jeg enig i.

Blander man den veldig mørk går det på bekostning av egenskapene.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Heftgrunn kan blandes i lyse farger, det er jeg enig i.

Blander man den veldig mørk går det på bekostning av egenskapene.

Hvorfor det?

Skrevet
Hvorfor det?

Fordi det blir for mye brekkfarge oppi.

Gjest padawan
Skrevet

heftegrunning kommer i utgangspunktet kun som hvit men det er ikek uvanlig å putte brekkfarge (fargestoffer) i grunningen. hvis en lager denne for mørk blir det for mye brekkfarge i forhold til maling og det kan dermed gå på bekostning av tørketiden, den gir dårlig heft osv.

Gjest SmallTalk
Skrevet
heftegrunning kommer i utgangspunktet kun som hvit men det er ikek uvanlig å putte brekkfarge (fargestoffer) i grunningen. hvis en lager denne for mørk blir det for mye brekkfarge i forhold til maling og det kan dermed gå på bekostning av tørketiden, den gir dårlig heft osv.

Aha.

Jeg skal snart male ei spisestue svart, og når den tid kommer så skal jeg be om å få heftegrunnen i svart. :)

Gjest padawan
Skrevet

be heller om svart Fenom. Fenom er i likhet med grunning helmatt og passer bra som grunning for annen maling.

Skrevet

TAKK FOR GODE SVAR... HAR NOEN MALT BILDERAMMER OG LAMPER ?

Gjest møbelsnekkerinna ;)
Skrevet

har jobbet med overflatebehandling i mange år. Det enkleste du kan gjøre er å rengjøre det som skal males med silikonfjerner eks sitrus rens, som fåes kjøpt på både biltema og andre bilrekvisita forretninger.

Deretter matter du ned flaten med eks en pussesvamp eller fint pussepapir, pass på så ikke overflaten blir ripete ettersom ujevnheter vises ekstra godt på svarte flater.

Bruk oljebasert maling, eks lady panel med 40 i glans.(har du tilgang på lakk maling fra beckers acroma er denne veldig god) Denne tynner du ut med 30 prosent whitespirit, og bruker denne blandingen som en grunning. Lar dette tørke, pusser lett over flaten, da helst med pussesvamp minst 240 korning.

mal deretter med orginal malingen (som ikke er uttynnet med 30 prosent whitespirit) gjenta prosessen med pusing etter hvert strøk dersom du trenger flere strøk. avslutt gjerne med en klarlakk om du vil ha blanke flater som er lette å rengjøre. (pass på valg av klarlakk da noen typer er veldig gule og har veldig høy glans)

Valg av pensel er avgjørende for godt resultat! En god kost koster litt, men gir resultater. La gjerne kosten ligge it i grunnings blandingen (ca 15 min) før bruk, tørk av den og sett igang;)

Gjest Gjest_nr14_*
Skrevet

Jeg har malt både et vitrineskap og et speil med konsoll-bord i svart. Brukte da glansgrad 90. Resultatet ble veldig bra og synes glansen gjør seg:)

• 2 uker senere...
Skrevet
kom på at jeg hadde bilde av skapet jeg malte i høyglansa sort maling

i en gammel post på bloggen min: http://nr14.wordpress.com/2009/09/14/malt-...b8yglans-svart/

Billedrammer og lampefot kan du helt greit male eller spraylakke. Husk at mye sort fort kan bli for mye.

Jeg kikka på skapet ditt, det var jo blitt gørr fint !!! syns høyglans var flott !!! Kan spisestue, og framskap males i høyglans, eller blir det for voldsomt ??? :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...