Gå til innhold

Låse renta på studielånet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tulle_*
Skrevet

Vurderer å binde renta på lånet mitt i lånekassa.Lønner dette seg? jeg tenker at når jeg nå skal søke boliglån kan det være lurt å si at jeg vet nøyaktig hvor mye jeg må ut med i kvartalet i studielån, men jeg vet for lite om dette. Noen som har innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bandt renta på studielånet i fjor (til 3.5%, da den flytende renta var høy og den faste renta lav.

Vanligvis lønner det seg ikke å binde renta (over tid), men det kan være tidspunkter da det vil lønne seg. Her kan du se oversikt over fast og flytende rente de siste årene (per kvartal), og for øyeblikket er den flytende renta lavere enn den faste. Her er informasjon om flytende og fast rente. Du bør nok vente å se hva den faste renta blir fra april, den settes 1. mars, så sjekk på mandag. Hvis den er over 4% for 3 år, ville jeg ikke bundet den.

Prognosene for rentesatser generelt i samfunnet er at denne skal holde seg relativt lav renteøkning i 2010. Noe særlig lenger frem enn det er vanskelig å forutsi. Les mer her.

Hvis du binder renta nå, er det sannsynlig at du må betale mer enn før, og muligens mer enn den flytende renta en god stund. Jeg tipper minst et års tid før den flytende renta kommer opp på 4%.

Ja, det er mer forutsigbart med fast rente, og hvis du trenger faste rammer for hva du skal betale hvert kvartal, kan det være greit, men over tid bør man bare binde renta når det er sannsynlig at fastrenta er lavere enn den flytende renta over tid.

Skrevet

Jeg bant renta fordi jeg har en økonomisk situasjon der jeg synes jeg er avhengig av å vite konkret beløp hvert kvartal. Jeg har ikke råd til at renta skal gå mye opp og plutselig måtte ut med mange tusen og valgt derfor å sikre meg, selv om jeg går glipp av lav rente. Taper ikke mye i året på det, etter min situasjon er det verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...