Gå til innhold

Jif Baderom i øyet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ey! Hva gjør man når man har fått sånn spray i øyet? Det står at man skal skylle godt og kontakte lege... men... hva kan legen gjøre, liksom? Jeg har skylt godt...og nå kjennes det ut som om jeg har rusk på øyet, det har kjentes slik ut i 10 minutter..men det er ikke vondt. Noen som har peiling? Går det over hvis jeg sover litt, kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde nok ringe legevakten og spørre.

Det er sannsynligvis ikke farlig, men noen stoffer er etsende og forårsake mye ubehag lenge etter at man tror man har fått skylt ut alt.

Jeg fikk en bitteliten bit av en pimpestein i øyet en gang, og det svidde som fy hele resten av dagen.

Det så ut som om jeg hadde vært i slosskamp :P

Skrevet

Burde ringe legevakta og høre med de ja, og fortsette å skylle.

Hvordan går det?

Blir litt nysgjerrig på hva du gjør med jif midt på natta jeg da... :sjenert:

Skrevet

Hehe, har man først snudd døgnet, blir man nødt til å få ting gjort på uortodokse tider av døgnet, tenker jeg.

Jeg har ofte gjort natt-husarbeid jeg :blush:

Skrevet

Hehe. Vasker best på natta her, ja ;) Nå er jeg tilbake fra legevakta. Jeg ringte og spurte, sykepleieren sa det ikke var noe farlig. Så ringte de tilbake og sa at det var best om jeg kom. Fikk bedøvelsesdråper på øyet og måtte sitte ved en skyllevask en god stund. Så fikk jeg med meg noe salve...det var en iritasjon pga litt etsing, men ikke noe farlig i følge legen. Hehe...så det gikk da bra.. men lurt å sjekke det ut!

Anbefaler alle å kontakte lege slik det står på flaska... trodde det var tull, jeg :P Og ikke spray oppover med åpne øyne, hehe, skulle spraye oppunder hylla, jeg, se ;)

• 1 måned senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Min veninnde fikk i dag skurekrem på øyet,

Først ringte vi legevakta, som ba oss ringe gif-informasjonen,

der fikk vi beskjed om å skylle øyet i 10 minutter, og kontakte legen igjen dersom irritasjonen ikke sluttet

da det gikk 10 min et kvarter og det ikke hadde stoppet så kontaktet vi legen igjen ..

Vel oppe sjå legen fikk vi spørsmål om hvor lenge vi hadde skyllt øyet, hvordan det føltes, og om det hadde påvirket synet nevneverdigt,

øyet føltes numment rundt det , det var litt hevelse (kommer nok av når vi skylte øyet først med eggeglass og så liggende med hode under dusjslangen ), rødfarge i hele det hvite øyepartiet, .

Så fikk hun farge på øyet (fluoriserende veske) og så grønt lys på øyet,

dernest skyllte de øyet med 3x100mg saltvansoppløsning eller noe (i fra dryppepose)

og samme farge på øyet og litt bedøvelsedråpe

Etter kontakt med øyelege på SuS (sykehus) kom de frem til at noe av de vite øyepartiet var mildt skadet

Derfor fikk hun antibiotika krem på øyet, og så skulle de sette lapp på øyet,

denne skulle sitte tett og gjøre slik at hun ikke kunne åpne øyet.

Dette viste seg å bli lite enkelt på en legevakt som var forlite utstyrt,

så da ble det frem med sports-tape, og etter 30 minutter med prøving og feiling for å få det stramt nok

ble vi endelig ferdige,

denne "øyelappen" skulle hun ha på i 2,5 dag og i 7 dager etterpå skulle hun påføre antibiotika krem på øyet fem ganger daglig ..

Vi ler jo av det nå da, da det såg ut som hun hadde fått en høygaffel i øyet, så mye sportstape som var over øyet..

Men min oppfordring /lærdom er :

- Skyll øyet i 20 minutter under temperert vann, helst liggende på gulvet i dusjen (dersom flatt gulv), kontinuerlig vann er best

- gi øyet 10-15 minutters pause, og dersom ikke ubehaget har gitt seg eller det føles som det blir verre, kontakt legen ..

- Oppgi hvordan øyet føles, prøv å legg merke til om du føler "sandkorn" på øyet og oppgi dette, svir det, er du hoven, blir det verre og verre

- Når du har kontaktet legen , oppgi at det står på jif sin informajsondatablad at de skal konakte lege dersom ubehaget ikke gir seg etter skylling med store mengder vann ..

Hva skjer hos legen :

-legen ser på deg først med vanlig øyelys

- du får kanskje fargedråper

- legen ser på deg med grønnlig lys

- før eller etter fargedråpene får du bedøvelsedråper

- legen prøver å konkludere om det har skjedd skade på øyet

Ved skade :

- ved skade på øyet får du antibiotikakrem som skal hele øyet

-utpå øyet settes en trykkende øyelapp som skal forhindre øyet i å åpne seg

- du må kanskje gå med dette i 2 dager , deretter sjekke hos fastlegen i orverimorgen,

- derretter må du kanskje få antibiotika krem som skal påføres 5 ganger daglig

- du blir også anbefalt å holde deg hjemme de to dagene når du har øyelappen på ..

Det er alltid bedre å være føre var , enn ettersnar når det kommer til øynene ...

men i hovedsak skal du skylle øynene godt under renndende vann , kontinuerlig i ca 20 minutter

derretter gi øyet litt pause mens du føler på om det blir bedre eller verre ..

Lykke til - til den som måtte være uheldig nestegang .. .

Skrevet

Ikke enkelt:P

i sommer når jeg vasket noe melkeutstyr med noe syre, så spruta det på øye og først overså jeg det- og måtte bare løpe inn og skylle godt:S gikk heldigvis over:P

men man må ta sånt på alvor;) man er jo avhengig av øya som oftest:O

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...