Gå til innhold

Vondt av 3d-mølle


Gjest Mia88

Anbefalte innlegg

Jeg er begynt å jogge inne på møllene, men merker jeg får så utrolig vondt bake i leggene. Spesielt høyre legg. Noen som har kjent noe lignende? er det pga sko, hart underlag eller noe? Er så kipt når jeg føler jeg var kommet i gang med jogging, også skal dette stoppe meg! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Jeg er begynt å jogge inne på møllene, men merker jeg får så utrolig vondt bake i leggene. Spesielt høyre legg. Noen som har kjent noe lignende? er det pga sko, hart underlag eller noe? Er så kipt når jeg føler jeg var kommet i gang med jogging, også skal dette stoppe meg! :tristbla:

Du, det heter tredemølle, altså en sak som du trår på, løper på. Det er ikke en tredimensjonal mølle :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er begynt å jogge inne på møllene, men merker jeg får så utrolig vondt bake i leggene. Spesielt høyre legg. Noen som har kjent noe lignende? er det pga sko, hart underlag eller noe? Er så kipt når jeg føler jeg var kommet i gang med jogging, også skal dette stoppe meg! :tristbla:

Jeg opplevde akkurat det samme. Det viste seg å være beinhinnebetennelse.

Det dummeste var at jeg fortsatte å løpe hardt og mye, dette har ført til at det har blitt kronisk betennelse, noe som gjør det veldig vanskelig å få ordentlig vekk.

Råder deg til å komme deg fortest mulig til legen eller fysio, og kutt ned på tredemølla, det er kanskje det verste treningsapparatet som forårsaker skader pga underlaget og støtet man får av å jogge

Om du på død og liv jogge, gjør det ute hvor terrenget er naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det heter tredemølle, altså en sak som du trår på, løper på. Det er ikke en tredimensjonal mølle :fnise: .

Vel, den er jo strengt tatt tredimensjonal også, da. Hadde vært litt vanskelig å løpe på en 2d-mølle (for ikke å si en 4d-mølle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Vel, den er jo strengt tatt tredimensjonal også, da. Hadde vært litt vanskelig å løpe på en 2d-mølle (for ikke å si en 4d-mølle).
Ja, men møller som er i 3d kan vanligvis ikke løpes på. Det er vel bare tredemøller i 3d som kan løpes på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde akkurat det samme. Det viste seg å være beinhinnebetennelse.

Det dummeste var at jeg fortsatte å løpe hardt og mye, dette har ført til at det har blitt kronisk betennelse, noe som gjør det veldig vanskelig å få ordentlig vekk.

Råder deg til å komme deg fortest mulig til legen eller fysio, og kutt ned på tredemølla, det er kanskje det verste treningsapparatet som forårsaker skader pga underlaget og støtet man får av å jogge

Om du på død og liv jogge, gjør det ute hvor terrenget er naturlig :)

Var dette jeg var redd for.. Men har hørt at man ikke får vondt på baksiden av leggen når det er beinhinnebetennelse? Men det går altså ann? Vet du om det er bedre for meg å gå på møllen da, for da får jeg ikke så vondt. Får heller jogge ute når jeg skal jogge da:) Men da blir det på asfalt, og kan ikke tro det er så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sjekket sko/bein. Hvis du bor i nærheten av en Löplabbet-butikk, ville jeg ha kjøpt sko der. De sjekker hvilken type sko som passer deg før du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du vondt av å trene på tredemølle, så unngå denne totalt. Periostitt (benhinnebetennelse) er mer vanlig på forsiden av leggen langsmed ant.tib, så det er nok ikke dette du sliter med. Om det er gastroc, plantaris eller soleus, eller lenket til dypere fascia er vanskelig å si. Hos endel utrente, men som plutselig begynner med jogging på harde underlag, og som anatomisk sett har noe kort achilles og leggmuskulatur, så kan det utvikles såkalt chronic exertional compartmental syndrome (CECS). Typisk er at det utvikles over tid, er smertefullt under trening, men bedres hurtig ved hvile.

Dette blir likevel bare synsing fra min side, men det er ikke tvil om at du bør finne andre aktiviteter i mellomtiden. Tredemølle er for meg noe jeg kun bruker i nødstilfelle, da kroppen fortjener mer enn å løpe på dårlig underlag uten terreng og variasjon som gir svært liten utfordring proprioseptisk eller mekanoreseptorisk.

Varm godt opp før du trener, og tøy med jevne mellomrom. Prøv andre øvelser som er mindre vektbærende og stressfullt. Sittende sykkel, gode ellipsemaskiner og svømming kan være alternativer som fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men møller som er i 3d kan vanligvis ikke løpes på. Det er vel bare tredemøller i 3d som kan løpes på.

Nåvel, man kan jo forsåvidt løpe på en hvilken som helst type mølle, men man risikerer å slå seg stygt.

Er ellers enig med siste taler. Tredemøller er skumle saker, enda verre (og kjedeligere) enn å løpe på flat asfalt.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel, man kan jo forsåvidt løpe på en hvilken som helst type mølle, men man risikerer å slå seg stygt.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...