Gå til innhold

Hvordan sette sammen måltid basert på sunn mat


Gjest Micka

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lært at man skal unngå karbohydrater i mest mulig grad, og satse på proteinrik mat dersom man skal slanke seg. Jeg har tildels fått med meg hva disse matvarene er, men ikke helt. Vet at man skal bytte ut hvite kornsorter med brune, brun ris istedet for hvit. At avokado inneholder sunne fettsyrer, etc.

Men jeg trenger råd om hvordan man setter dette sammen til måltid. Jeg vet heller ikke hva slags matvarer, med unntak av noen, jeg skal gå til innkjøp av og som jeg kan bruke i flere måltider.

Jeg prøver å endre de gamle matrutinene med den vanlige frokosten: brødskiver med diverse pålegg. Omtrent det samme til lunsj, middag med poteter, pasta eller ris. Og masse feil mat når jeg blir fysen på kvelden.

Jeg tenkte å snu opp ned på gamle vaner, og kvitte meg med basisvarer som vanlig kneippbrød, pasta, ris, hvetemel osv. Men hva skal jeg kjøpe inn istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er en artikkel jeg synes er god: http://stronglifts.com/nutrition-101-defin...lthy-nutrition/

og en til: http://stronglifts.com/20-super-foods-you-...uscle-lose-fat/

Ja, og så spør du jo om hva du skal kjøpe inn istedet.

Kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker. Og nøtter.

Helst mye grønnsaker med lite karbohydrater. Mye agurk, tomat paprika og slikt og ikke så mye potet, gulrot, mais og lignende.

De fleste kjøttprodukt har oppunder 10% fett, men storfekjøttdeig og koteletter, blant annet, har vesentlig mer fett og kan være lurt å styre unna.

Nøtter og frukt er veldig bra så lenge man ikke tar helt av. Mye sukker i frukt og mye fett i nøtter.

Og så er det veldig viktig å ta tran.

Kan ikke hjelpe deg med oppskrifter.

Endret av Cognizance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...