Gå til innhold

En dag uten mat


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Hvor lenge har dere gått uten mat? Jeg pleier å ha en til do dager i uken hvor jeg ikke spiser noe som helst. Det lengste jeg har gått i strekk uten mat er 30-40 timer. Jeg merker egentlig ingenting, untatt når det har gått mer en 20 timer (da blir jeg sulten). Er det bare meg eller er det vanlig?

PS: jeg er ikke anorektisk eller undervektig og "spiser meg opp" resten av uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes ikke ut som noen lur ide, hverken å ikke spise eller å spise seg opp.

Tror jeg heller ville spist normalt uansett, og hatt en fastedag i ny og ne(sjeldent) med næringsrik drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge jeg har gått i strekk uten mat før burde jeg kanskje ikke skrive, grunnet tidligere spiseforstyrrelser...

Uten spiseforstyrrelsene derimot, kan det noengang gå 1-2 døgn hvor jeg faktisk bare glemmer å spise. Skjer vanligvis når jeg er mye opptatt. Sultfølelsen min funker ikke alltid helt, nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nina_*

Jeg må ha mat hver ca 2 timer! Ikke mye, jeg spiser lite men ofte, så mellom hovedmåltidene tar jeg som regel noe frukt. Frokost i 7 tiden, en frokostbolle med havregryn og melk, og en banan i 10 tiden.

Hadde lunsj halv 12 i dag, to skiver med salat og hamburgerrygg, en banan og et eple i to tiden, og nå er jeg sulten igjen! Magen hyler ikke enda, men rumler etter mat. Slik er mine dager! :-)

P.S Er 167 høy / 50 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere gått uten mat? Jeg pleier å ha en til do dager i uken hvor jeg ikke spiser noe som helst. Det lengste jeg har gått i strekk uten mat er 30-40 timer. Jeg merker egentlig ingenting, untatt når det har gått mer en 20 timer (da blir jeg sulten). Er det bare meg eller er det vanlig?

PS: jeg er ikke anorektisk eller undervektig og "spiser meg opp" resten av uka :)

Dette høres merkelig ut, du burde ta en blodprøve og sjekke nivået av diverse hormoner, f. eks. thyroxin.

De fleste mennesker blir sultne når det er 3-5 timer siden forrige måltid. Selv kan jeg bli sulten oftere enn det, selv om jeg spiser solite måltider. Det skjer særlig i perioder der jeg trener og konkurrerer ekstra mye (sykling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor gjør du dette?

Er jo ikke noe sunt, kroppen trenger regelmessig næring, ett bål brener ikke uten påfyll av brensel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner jo ikke noe negativ virkning. Ville jeg ikke følt det på kroppen om det var veldig usunt?

Jeg gjør det av hovedsakelig fem årsaker:

kunne spise ekstra mye i helgene

Ikke trenge å lage mat/kjøpe mat, osv

Moro å ha et sånn lite "prosjekt"

Deilig å være sulten (blir aldri sulten om jeg spiser hver 3-5 time)

Fordi visse dager vil jeg ha en flat mage (dum begrunnelse, men men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise ekstra mye i helgene ? Visste du at det er bevist at ved å hoppe over frokost er sjangsen for å bli overvektig større enn hvis man spiser alle måltidene per dag inkludert en kebab eller hamburger? Ved å kutte frokost og fråtse blir det jo bare værre. Tenk at kroppen er som en peis: får den ikke ved så brenner den ikke. Regelmessig mat. FInner ikke den undersøkelsen akkurat nå da jeg må være på skolenettet for å se den, men her er noe lignende info:

Her er info du kan lese litt på: http://www.medpagetoday.com/Pediatrics/Obesity/8914

http://www.webmd.com/diet/news/20050211/ea...ries-heart-risk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Begrunnelsene dine er skremmende, du har et veldig usunt forhold til mat.

Unnskyldningene/begrunnelsene for hvorfor du ikke spiser er helt bak mål. Ønsker du en permanent flat mage (og ikke bare noen dager) må du spise regelmessig og i riktige posjoner (ikke for mye, ikke for lite)

Kan du være så snill å snakke med legen din angående dette? Han kan garantert hjelpe deg å sette opp et kostholdsprogram hvor du får i deg nok næringsstoffer til å beholde en slank kropp, uten å sulte deg eller overspise. :)

PST: spiseprosjekter er skumle, det er mange som ender opp i spiseforstyrrelser av slike.

Endret av Kevlarsjäl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelsene dine er skremmende, du har et veldig usunt forhold til mat.

Unnskyldningene/begrunnelsene for hvorfor du ikke spiser er helt bak mål. Ønsker du en permanent flat mage (og ikke bare noen dager) må du spise regelmessig og i riktige posjoner (ikke for mye, ikke for lite)

Kan du være så snill å snakke med legen din angående dette? Han kan garantert hjelpe deg å sette opp et kostholdsprogram hvor du får i deg nok næringsstoffer til å beholde en slank kropp, uten å sulte deg eller overspise. :)

PST: spiseprosjekter er skumle, det er mange som ender opp i spiseforstyrrelser av slike.

Fornuftig innlegg!!! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at kroppen er som en peis: får den ikke ved så brenner den ikke.

Hehe, for noe tull, kroppen fungerer heldigvis ikke slik at den stopper opp bare fordi man ikke spiser hver tredje time, så skjør er den ikke. Kroppen takler fint å ikke få frokost, forbrenningen stopper ikke opp av den grunn. At risikoen for å bli overvektig øker ved å hoppe over frokosten handler om andre ting, som at de som hopper over frokost spiser mer resten av dagen så det totale inntaket blir større.

Når det er sagt er det ikke særlig sunt å gå 1-2 dager hver eneste uke uten mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man bør ikke hoppe over mat så lenge det ikke er av medisinske grunner som man må faste pga opperasjon osv.. ts sine grunner er bare direkte skremmende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for noe tull, kroppen fungerer heldigvis ikke slik at den stopper opp bare fordi man ikke spiser hver tredje time, så skjør er den ikke.

Nå mente jeg ikke at forbrenningen stopper av en dag uten mat, men kroppen/hodet og hele systemet fungerer optimalt med regelmessig næring.

Det å unngå å spise 1-2 dager per UKE er ikke bra, det var hva jeg mente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har dere gått uten mat? Jeg pleier å ha en til do dager i uken hvor jeg ikke spiser noe som helst. Det lengste jeg har gått i strekk uten mat er 30-40 timer. Jeg merker egentlig ingenting, untatt når det har gått mer en 20 timer (da blir jeg sulten). Er det bare meg eller er det vanlig?

PS: jeg er ikke anorektisk eller undervektig og "spiser meg opp" resten av uka :)

Blir du ikke ukonsentrert, får vondt i hodet og slapp? Og hvordan klarer du å jobbe/studere når blodsukkeret er på 0??

Burde heller ta et par dager å drikke grønnsaksjuise/fruktjuise/smoothie, så holdes forbrenningen litt i gang og du får næring. Du burde ikke kutte ut alt, ville vært redd for å bli benskjør jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jo ikke noe negativ virkning. Ville jeg ikke følt det på kroppen om det var veldig usunt?

Jeg gjør det av hovedsakelig fem årsaker:

kunne spise ekstra mye i helgene

Ikke trenge å lage mat/kjøpe mat, osv

Moro å ha et sånn lite "prosjekt"

Deilig å være sulten (blir aldri sulten om jeg spiser hver 3-5 time)

Fordi visse dager vil jeg ha en flat mage (dum begrunnelse, men men)

Veldig, veldig, veldig ufornuftig...

Tenk deg om!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er alle rimelig hysteriske og forbinder dette med anoreksi og farlige greier.

Saken er at fasting av typen TS foreskriver utmerket kan være en del av et veldig sunt og fornuftig kostholdsopplegg - også for folk som trener mye.

Finnes mye info om dette på nettet. Les for eksempel her: http://stronglifts.com/eat-stop-eat-brad-p...fasting-review/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og her er alle rimelig hysteriske og forbinder dette med anoreksi og farlige greier.

Saken er at fasting av typen TS foreskriver utmerket kan være en del av et veldig sunt og fornuftig kostholdsopplegg - også for folk som trener mye.

Finnes mye info om dette på nettet. Les for eksempel her: http://stronglifts.com/eat-stop-eat-brad-p...fasting-review/

så fornuftig det er å lavære å ete på en-to dager og spise ekstra mye andre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lia_*

Hei ts..

Stilig å lese for dette har jeg også gjort litt i det siste. Er jo en slags faste og man kan lese myye om dette på internett. Skal være stor helsegevinst ved dette, nettopp fordi kroppen får renset opp i systemet da organismen ikke bruker energi på å fordøye mat, men kan konsentrere seg om å helbrerde seg selv, gjennomrette balansen, viktig avgifting osv. Det har altså store helsefordeler. Det gjør også noe med en psykisk, man føler seg lettere til sins og en dimernsjon rikere. Det er gjerne en lidelse i starten, et offer, man om man velger å gå igjennom det tror jeg uttbytte er verdt det. Man går inn i det som kalles ketose etter noen dager å da kjenner man ikke noen sultfølelsen (det er her kroppen setter igang de rengjørende prosessene.

Det som er viktig er å drikke mye om du velger å strekke dette over en viss tidsperiode.

Leste forresten boka "100 Plus, Våre Eldste Forteller" av Åshild Ulstrup der hun intervjuet nordmenn som har blitt over 100 år gammle om livstil, histore, koshold osv. La merke til at flere sa at de har spist lite gjennom livet sitt. Tror faktisk det er noe i det på tross av at samfunnet nå har overflod av mat og hvor mat har et større fokus enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts..

Stilig å lese for dette har jeg også gjort litt i det siste. Er jo en slags faste og man kan lese myye om dette på internett. Skal være stor helsegevinst ved dette, nettopp fordi kroppen får renset opp i systemet da organismen ikke bruker energi på å fordøye mat, men kan konsentrere seg om å helbrerde seg selv, gjennomrette balansen, viktig avgifting osv.

Hvor kommer disse vrangforestillingene fra om at kroppen må gå på all verdens idiotdietter for å kvitte seg med avfallsstoffer og giftstoffer? Kroppen renser seg selv utmerket med vanlig kosthold, det som ikke kommer ut da kommer ikke ut med andre metoder heller.

Det har altså store helsefordeler.

Nei, det har det ikke. Mange i den vestlige verden får i seg litt eller mye mer enn de forbrenner og blir dermed overvektige, men det betyr ikke at det er naturlig og sunt for kroppen å sulte. Da mennesket ennå levde av jakt og sanking kunne mattilgangen variere, og noen ganger måtte de sulte. Evolusjonen har gjort at de som tålte å sulte en periode overlevde i større grad enn de som tålte det mindre bra, men det betyr ikke at det er naturlig eller sunt å sulte seg regelmessig.

Det gjør også noe med en psykisk, man føler seg lettere til sins og en dimernsjon rikere. Det er gjerne en lidelse i starten, et offer, man om man velger å gå igjennom det tror jeg uttbytte er verdt det. Man går inn i det som kalles ketose etter noen dager å da kjenner man ikke noen sultfølelsen (det er her kroppen setter igang de rengjørende prosessene.

Det er ikke noe rensende ved ketose. Det betyr at når kroppen ikke har noe lager av karbohydrater så bryter den ned proteinene i muskelcellene for å danne glukose, som er det eneste hjernen klarer å nyttiggjøre seg. Med redusert muskelmasse får man redusert forbrenning. Hvis man opprettholder dette lenge vil kroppen etterhvert også bryte ned knokkelceller, og man kan få benskjørhet.

Det som er viktig er å drikke mye om du velger å strekke dette over en viss tidsperiode.

??? Det er selvsagt viktig å opprettholde væskebalansen, men om man ikke spiser noe på flere dager og drikker mye vann, kan man vaske ut så mye salt at man får for lite elektrolytter i blodet. Det er en dødelig tilstand, og man har bare noen timer fra man begynner å få vondt i hodet til man dør.

Leste forresten boka "100 Plus, Våre Eldste Forteller" av Åshild Ulstrup der hun intervjuet nordmenn som har blitt over 100 år gammle om livstil, histore, koshold osv. La merke til at flere sa at de har spist lite gjennom livet sitt. Tror faktisk det er noe i det på tross av at samfunnet nå har overflod av mat og hvor mat har et større fokus enn før.

Det er riktig at vi i spiser mer i dag enn vi er biologisk programmert for, men det er forskjell på å spise moderat og å sulte seg flere dager i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...