Gå til innhold

"usunne" middager


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg trener 4-5 dager i uka og er veldig forsiktig med kostholdet.

Spiser mye salat, kylling, knekkebrød, egg, smoothies osv til frokost/lunsj/kveldsmat.

Men så er det middagen da.. Jeg er alltid skrubbsulten rundt middagstider og blir ikke mett av en tørr kyllingfilet og litt salat.

Er veldig glad i "vanlige" middager, gjerne med masse saus.

Fiskeboller, kjøttkaker, fisk med smeltet smør, lasagne, spaghetti med kjøttsaus, diverse supper, pølsegrateng osv..

Ødelegger dette treningen og kostholdet eller burde jeg spise andre typer middag? Jeg spiser 1500 kalorier totalt i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veldig glad i "vanlige" middager, gjerne med masse saus.

Fiskeboller, kjøttkaker, fisk med smeltet smør, lasagne, spaghetti med kjøttsaus, diverse supper, pølsegrateng osv..

Er dette usunne middager? :klø:

Jeg går ned selv om jeg spiser slike middager i alle fall, men nå bruker jeg ikke halvfabrikata (borsett fra fiskeboller og pasta), jeg lager alt fra bunnen av, og det blir i alle fall sunt nok.

Jeg deler tallerkenen i 3... 1/3 kjøtt eller fisk, 1/3 grønnsaker, og 1/3 poteter, ris eller pasta.

Nå dynker jeg ikke alt i saus da, men de fleste sauser er energifattige (også posesausene), og normal porsjon utgjør ikke så veldig mye.

(Jeg bruker forresten hvit saus i stedet for smeltet smør til fiskemiddager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 på en dag er uansett lite, trening eller ikke. Det du nevner er normale middager. En kyllingfilet med salat er ikke en normal middag.

Hvor kommer disse vrangforestillingene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 på en dag er uansett lite, trening eller ikke. Det du nevner er normale middager. En kyllingfilet med salat er ikke en normal middag.

Hvor kommer disse vrangforestillingene fra?

Må si meg helt enig i dette! Med så hyppig trening er 1500 kalorier antagelig altfor lite i forhold til behov, jeg tror det stort sett er for lite om en ikke trener også. Jeg tror ærlig talt noen misforstår det der med basalforbrenning og tror man kan leve aktivt på omtrent denne; men husk at basalforbrenning er det kroppen driver med når den er sengeliggende, ikke aktiv i det hele tatt... i tillegg til at det fort blir noen sykelige forestillinger om hvor lite mat en skal få i seg dessverre.

Middagene som nevnes som kjøttkaker, fiskeboller og lasagne er helt normale middager, som ikke er usunne (det kan være usunt å spise mye rødt kjøtt "hver dag", eller å bruke mye fete sauser hver dag, men det er SUNT å spise variert, og middagene er proteinrike, noe som er bra f eks når en trener). Jeg tror det er mer usunt å ligge jamt på kaloriunderskudd med mindre en er overvektig og har en fornuftig tidsplan for å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener 4-5 dager dager i uka bør du spise mer enn 1500 kcal per dag.

De fleste av disse middagene er ikke usunne.

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også relativt enkelt å bøtte på med grønnsaker hvis man er bekymret for kaloriinnholdet.

Jeg kjenner forresten igjen den der enorme lysten på skikkelig middag når man er på skikkelig lavkalorikjør. Ikek fordi jeg er eller har vrt det selv, men de dagene jeg ikke har hatt tid/lyst til å spise skikkelig gjennom dagen, så går jeg som oftest fullstendig av skaftet til middag. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du trener 4-5 dager dager i uka bør du spise mer enn 1500 kcal per dag.

De fleste av disse middagene er ikke usunne.

Enig her, uansett så er det kalorier inn vs. kalorier ut som gjelder om du ønsker nedgang, så lenge du har kontroll på at kalorier inn ikke overstiger hva som blir brukt så kan du spise maten som du ønsker. Hvis du har energien du trenger på treningen så er det jo ingen problemer at du spiser gode middager, men synes som de fleste her inne at 1500 kalorier er altfor lite siden du trener såpass mye..

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener 4-5 dager dager i uka bør du spise mer enn 1500 kcal per dag.

De fleste av disse middagene er ikke usunne.

Det er jo ikke akkurat junkfood heller, da.

TS - go for it. Med treningsmengda du har skal det mye til for at du skal begynne å ese ut :-P Dessuten er det jo helt vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ødelegger dette treningen og kostholdet eller burde jeg spise andre typer middag? Jeg spiser 1500 kalorier totalt i løpet av en dag.

Det ødelegger ikke effekten av treningen. La oss si at du trener akkurat like hardt enten du har spist mye eller lite, du forbrenner fremdeles like mye, og får temmelig nøyaktig det samme utbytte med tanke på bedret fysisk form.

Det virker på meg som om du spiser for lite hver dag, siden du "sprekker" til middag. Hvis du skal ha utbytte av treningen og ha overskudd til å trene kan du ikke leve på sultediett. 1500 kcal per dag når du er rimelig aktiv er om ikke sultediett, så i hvertfall en minidiett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som om du spiser for lite hver dag, siden du "sprekker" til middag.

Vil ikke si at TS "sprekker" til middag når hun med denne middagen holder seg på ett inntak på 1500 kalorier, hadde vært enig med deg om middagen var på 1500 alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...