Gå til innhold

Skal flytte - sarpsborg eller fredrikstad?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg skal flytte, og lurer på hvordan miljøene er i sarpsborg og fredrikstad? hva er forskjellen på byene? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Miljøet er ganske likt. Det er bedre uteliv i Fredrikstad, de fra Sarp reiser ned for å gå ut.

Det er billigere å bo i Sarpsborg. Har du barn så får en søskenrabatt om en har en i sfo og en i barnehagen i sarpsborg, det gjør en ikke i Fredrikstad.

Det er en del intern rivalisering mellom byene. Hockey, fotball og sånt. Men det er bare på skøy.

Skrevet

Takk for svar. Er det billigere generelt i sarpsborg, eller er det bare mtp sfo og slikt?

Skrevet

Jeg bor i Sarpsborg og synes begge byene har sin sjarm. Jeg liker gågata mye bedre i Sarpsborg, litt trangere og mer intim liksom, koselig i restaurantgata om sommeren. I Fredrikstad har man brygga som også er helt herlig. I Fredriktad er det mange flere mennesker og det er det både fordeler og ulemper ved. Det er mye mer moro på byen i fredrikstad om man har behov for utvalg i steder, men andre ting er negativt, som f.eks at narkotika er mer synlig enn i Sarpsborg. Flere ganger jeg har stått på bussterminalen i Fredrikstad har det kommet møkkete, påvirkede folk bort og villet bomme røyk eller bedt om småpenger, det har ALDRI hendt meg her i Sarpsborg.

Kan jo nevnes at Sarpsborg er under oppussing da, vi har jo jubileum i 2016, da skal blant annet gågata få et løft :)

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet

Spørs jo hva du vil selv, men generelt er Fredrikstad en større by enn Sarpsborg, med dertil egnet uteliv og rett og slett mer å finne på hvis du er litt mer urban av deg.

Prisene er jo lavere i Sarpsborg, så økonomisk sett vil det være mer gunstig i Særp. Men nå er jo heller ikke Fredrikstad spesielt dyrt, om du ikke må bo midt i sentrum der, og begge er vesentlig billigere enn f. eks Oslo. Men begge er jo egentlig forsteder til Oslo vil jeg si.

Bil er lurt å ha begge stedene, for kollektivtilbudet i Østfold er bare dritten uansett plassering innenfor Østfold, og dialekta er omtrent like ille begge stedene, men det var en digresjon.

Skrevet (endret)
Bil er lurt å ha begge stedene, for kollektivtilbudet i Østfold er bare dritten uansett plassering innenfor Østfold, og dialekta er omtrent like ille begge stedene, men det var en digresjon.

Jeg er 24 år og har ikke lappen og det har aldri vært noe problem. Langs 109 veien f.eks går bussen hvert kvarter, synes ikke det er så dårlig. Så uansett hvor du bor, er vel å ta litt hardt i.

Endret av NovaFlare
Skrevet

Takker for gode råd.

Jeg og sambo vurderer å flytte dit om litt under et år.

Til et av stedene. Sambo har vært der en del i forbindelse med jobb, og jeg har uten å vite at sambo også vil det, tenkt tanken på å flytte dit.

Vi vil unna innvandrergjenger (steder som stovner, tøyen, grønland, o.l). Vi vil og ha litt mindre kaos enn Oslo, og at det er billigere gjør jo ingenting, da man trolig får kjøpt et hus i en av byene, til samme pris som en leilighet her i oslo.

Finnes det spesielle steder i disse byene hvor innvandrerene bosetter seg? Slik som i oslo, da dette ikke er ønskelig overhodet. :lol:

Dialekta får'n tåle. ;)

Skrevet

Jeg ville ikke ha bosatt meg i nærheten av togstasjonen i Sarp..

Har bodd på Sellebakk en gang, det er nesten i midten mellom Sarp og Fredrikstad.

Nokså greit det.

Klart, det beste stedet å bo er nok Kråkerøy. :)

Skrevet

Sellebakk, og torp i Fredrikstad har større andel av invandrere enn andre steder

Skrevet

Og i Sarp bor innvandrerne i overtall i østre bydel.

Skrevet
Jeg bor i Sarpsborg og synes begge byene har sin sjarm. Jeg liker gågata mye bedre i Sarpsborg, litt trangere og mer intim liksom, koselig i restaurantgata om sommeren. I Fredrikstad har man brygga som også er helt herlig. I Fredriktad er det mange flere mennesker og det er det både fordeler og ulemper ved. Det er mye mer moro på byen i fredrikstad om man har behov for utvalg i steder, men andre ting er negativt, som f.eks at narkotika er mer synlig enn i Sarpsborg. Flere ganger jeg har stått på bussterminalen i Fredrikstad har det kommet møkkete, påvirkede folk bort og villet bomme røyk eller bedt om småpenger, det har ALDRI hendt meg her i Sarpsborg.

Kan jo nevnes at Sarpsborg er under oppussing da, vi har jo jubileum i 2016, da skal blant annet gågata få et løft :)

Det samme har skjedd med meg også, bare motsatt! Mange gærninger i Sarp! :fnise:

Ellers er Fredrikstad en veldig flott by. Brygga er veldig populær om sommeren. Også har vi glommafestivalen og mye bedre uteliv. Men nå spørs det litt hva dere er ute etter også. Bussene går jo hvert kvarter, så uansett er det ikke lange veien :)

Skrevet

Også for ikke glemme at Torvbyen (kjøpesenter) er nyoppusset og flere butikker :ler::ler:

• 7 måneder senere...
Gjest redstar
Skrevet

Hei:)

Jeg og min samboer pakket tingene og flyttet til Fredrikstad, igår faktisk! Kjenner ingen her, aldri vært her uten om sist mnd da vi var på visninger og da gikk vi litt rundt i byen osv:)

Vi var innom Sarps også men der fant vi fort ut at vi ikke skulle flytte, og etter å ha snakket med folk som bor der(og i fr.stad) så er vist ikke Sarps noe å anbefale:/

Men uansett: Vi var dritt lei var gamle by og er nå klar for ny start i Fredrikstad. Tenkte å lage en egen tråd ang det å flytte hit samt forhøre meg med dere om hvor jeg evnt kan begynne med hobbyene mine, anbefaling om div osv:) Men jeg kommer ikke inn i Østfold-tråden...

Hvordan har dere det da? Forøvig synes jeg til nå at byen er kjempe fin og Torvbyen-senteret var kjekt:)

Hilsen nyinnflytta i Fredrikstad:)

Skrevet

Gratulerer med nytt hjem! Hvis du liker håndarbeid er det strikkecafe i Fredrikstad annenhver tirsdag klokken fem og til ni. Det er i garnbutikken Garnhuset. Kanskje et sted å begynne?

Gjest redstar
Skrevet

Åh tusen takk for tipset Blåklokke:)

Hvilken aldersgruppe er det der ca?:P

Tror jeg bør ta turen innom der en gang, er ikke så flink enda siden jeg ikke har hatt tid til å sette meg inn i det, men en plass må man jo lære:)

Skrevet

Sellebakk, og torp i Fredrikstad har større andel av invandrere enn andre steder

Jeg har så og si bodd på Torp i et halvt år, men jeg har ikke lagt merke til at det er en større andel innvandrere her enn andre steder i Fredrikstad, har bodd på Gressvik også, og der synes jeg det virket som om det var flere.. Kan hende at det statistisk er flere innvandrere, men man legger ikke særlig merke til det..

Skrevet

Jeg bor i Halden og har bodd i Sarpsborg et par år. Skulle jeg valgt mellom Fr.stad og Sarp hadde jeg nok valgt Fr.stad. Uten tvil egentlig.

Mye flere muligheter der og en mye penere by, syns jeg :)

Lykke til med valget :)

Skrevet

Hei redstar!

Det er alle aldersgrupper der. Butikken er kjempestor, men blir likevel trang når det er cafekveld. Vi sitter i 3-4 grupper, litt sånn tilfeldig. Det er folk i alle aldre, men det er nok mest av de på 40+. Men innerst i kroken til høyre når du kommer inn i lokalet, sitter en gruppe hvor det som regel er noen unge også.

Og butikkpersonalet er veldig hyggelige og kunnskapsrike. De hjelper til med det du lurer på. Og strikkekollegene der er også hjelpsomme. Og det er ikke flaut å strikke grytelapper eller noe annet lett, et sted må man jo begynne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...