gjestepesten Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Hei! Jeg prøver å kutte litt ned på de raske karbohydratene, men vil likevel fortsette med et relativt "normalt" kosthold. Jeg spiser mye ris, sikkert fire ganger i uka, og tenkte det var greit å bytte ut jasminrisen med fullkornsris. Jeg bor ganske langt ute i periferien, og har ikke det helt store butikkutvalget i nærheten, så det eneste jeg har klart å finne på butikkene her, er Uncle Bens Boil-in-bag fullkornsris. Den smaker gummi. Det synes jeg forsåvidt alle boil-in-bag-ristyper gjør, så jeg antar at det handler om typen og at ikke all fullkornsris smaker sånn. Noen som har noen erfaringer med dette, og som kanskje til og med vet om hvor jeg kan få tak i fullkornsris det faktisk går an å spise? Takknemlig for svar
Brunhilde Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Jeg kjøper fullkornsris på Meny, men tror nok at du også kan få den på helsekost. Hvis du syns den er kjedelig på smaken, så kan du surre den med ørlite olje, løk og karry før du koker den, det blir veldig godt. Jeg har tenkt å prøve byggris, du kan jo se om det er noe for deg. Den inneholder en del karbohydrater, hvis ikke jeg tar helt feil, men også en del protein. Syns den ser spennende ut.
onyx Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Jeg har ingen tips om hvor du kan kjøpe fullkornsris, men hvis du synes fullkornsris er "kjedelig" alene er den kjempegodt å blande f.eks. med villris. Det er også godt å koke den med kraft for mer smak. Forøvrig, siden fullkornsris har lengre koketid enn vanlig ris kan det godt være lurt å koke opp ekstra og så fryse/kjøle til senere bruk. Synes også at fullkornsris egner seg godt kald i salater også. Forøvrig, byggris er ikke noe annet enn forkokte byggryn. Spar masse penger og kjøp vanlige byggryn. Lurt av produsentene å gi produktet et nytt navn for å selge mer..
gjestepesten Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2010 Takk for svar begge to! Jeg har egentlig ingen formening om smaken på fullkornsris, for jeg tror nemlig ikke at den Uncle Ben`s greia har noe som helst å gjøre med fullkornsris "på ordentlig", i samme grad som de vanlige boil-in-bag risene til Uncle Ben`s ikke smaker ris i det hele tatt. Det var konsistensen jeg reagerte på, selv om jeg tror jeg skrev "den smaker gummi" i første innlegg- så mente jeg altså at konsistensen er litt gummiaktig. Hørtes uansett fantastisk godt ut å surre risen med litt olje, løk og karri før koking- det må testes ut. (Men akkurat når det gjelder boil-in-bag kan det bli litt vanskelig å surre den.... ) Jeg tror jeg må ha meg en tur innover til litt mer siviliserte strøk og se om jeg kan få fatt i annen fullkornsris og eventuelt villris.
Zzyzx Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Jeg kjøper fullkornsris fra Icas eget merke. Den liker jeg veldig godt, og så er den relativt enkel å få tak i.
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Forøvrig, siden fullkornsris har lengre koketid enn vanlig ris kan det godt være lurt å koke opp ekstra og så fryse/kjøle til senere bruk. Synes også at fullkornsris egner seg godt kald i salater også. Vær observang på at ris har bakterier/giftstoffer som fremmes når risen blir varmet opp på ny. Det anbefales ikke å lage mer ris enn hva som skal brukes til 1 bestemt måltid.
onyx Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Vær observang på at ris har bakterier/giftstoffer som fremmes når risen blir varmet opp på ny. Det anbefales ikke å lage mer ris enn hva som skal brukes til 1 bestemt måltid. Jeg er faktisk fullstendig klar over det, men hvis risen blir kjølt ned raskt og ikke blir stånede og gjære på benken så er ikke dette et problem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå