Pumba Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Hei! Jeg har lenge vurdert frem og tilbake om jeg burde søke psykolog, men det jeg sliter med er å sette ord på følelsene mine og skulle forklare fastlegen problemene slik at jeg faktisk kan få en psykolog. å om jeg i det hele tatt trenger det?? Hva er kriteriene for at en "har det så ille" at en får psykolog? Om jeg skulle prøve å konkretsere hva som plager meg.. Veldig skiftende humør til tider plutselig er jeg i en periode der jeg føler meg veldig "tung" innvendig med triste tanker og nedstemthet.. disse periodene kan komme veldig plutselig av bare mindre motgang og gjør at jeg ikke orker noe, føler alt er trist, tungt og all motgang blir bare enda verre.. disse periodene kan gå over omtrent like fort som de kommer og det går kanskje en uke eller to før neste. når jeg er deppa og nedfor har jeg perioder der jeg spiser alt jeg kommer over av søtsaker og klarer ikke stoppe før jeg er så kvalm og dårlig... noe som ofte ender i enda mer deppethet fordi jeg ikke klarer styre meg.. jeg har når jeg var "ungdom" sletet mye med selvbilde og hadde en periode der jeg kastet opp maten.. ute at jeg tror det nærmer seg bulemi.. Jeg sliter mye med selvfølelsen.. analyserer hva alle gjør og sier så det kan gå i mot meg..ofte er dette følelser knyttet til venner som jeg i følge mannen min fokuserer for mye på og "lager mye problemer av" som når en venninne ikke svarer på en melding på en uke så er det noe gale jeg har gjort.. eller når venninne ikke tar kontakt.. jeg er egentlig en sosial jente, men ofte føler jeg ikke ork til å finne på noe, trekker meg unna om noen vil finne på noe (gjerne om det blir mange) føler jeg har behov for å bare være noen "få" for å føle meg vel og "sett".. jeg lar mye hande om meg og jeg er ofte "årsaken" til alt og føler ofte jeg ikke strekker til verken på skole, hjemme hos mannen eller hos venner og tar derfor det veldig tungt om jeg står fast, ikke får til/mestrer noe.. jeg bli utrolig fort stresset og skal gjerne fikse alt og gjøre alt, støtte alle og samtidig ta vare på meg selv. Tidvis har jeg såkalte "utbrudd" der jeg bare må sette meg ned, ganger gråter av ingenting, kjenner meg totalt utbrent eller noe sånt.. Har tidligere unngått å søke psykolog eller snakke om problemer hjemme siden begge eldre søstrene mine har hatt psykiske problemer - deprisjoner, spiseforstyrrelser o.l. og ene har diagnoser som bipolar og schisofreni.. da har jeg ofte skulle være den som "er frisk" og ikke har problemer og heller ordner opp og lytter.. Føler ligsom at det er mer en bare vanlig student følelser jeg sitter inne med og selvsagt er alle slitne og deppa inni mellom.. men føler det blir litt for mye for meg og jeg ikke kommer "ovenpå" før neste nedtur.. Vanskelig å sette ord på hva jeg egentli lurer på.. men ut i fra dette vanskelige her hva tror du? Jeg lurer litt på hvordan en går frem å hvor mye legen må vite for at søknaden blir "godkjent" hos psykologene? håper noen orker å svare meg
Pumba Skrevet 22. februar 2010 Forfatter #2 Skrevet 22. februar 2010 Ojjj! de ble langt det her.. Men håper noen gidder å gi meg en lyd likevel! *sett pris på*
Gjest navnelapp Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 Du kan jo vise fastlegen din ei utskrift av posten over. Eg trur du vil få henvisning, men eg er ikkje ekspert på dette.
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 (endret) Eg har ein mild grad av sosial angst, var hos legen (ikkje fastlegen) og sa eg ville ha henvisning til psykolog grunnet det. Fikk noen små spørsmål om hvor lenge, hva situasjoner eg mislikte osv, før ho sendte henvisningen. Så, eg tror nok du vil få henvisning videre basert på det du skriver. Si du vil ha henvisning til psykolog pga nedstemthet og depresjon f.eks. Om legen spør om noe du ikkje vil svare på så si det (evt at du føler det er vanskelig å snakke om). Endret 22. februar 2010 av Syrin_Ulven
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #5 Skrevet 22. februar 2010 Har du råd kan du gå til privatpraktiserende psykolog. Da trenger du ikke henvisning, men det koster endel mer. En fordel er at disse opplysningene heller ikke havner i journalen hos fastlegen. Du skriver at du går på skole, hva slags skole er det snakk om? UiO f.eks. har psykologer og psykiatere du kan gå til uten henvisning, du betaler heller ikke egenandel.
Pumba Skrevet 22. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2010 Du skriver at du går på skole, hva slags skole er det snakk om? UiO f.eks. har psykologer og psykiatere du kan gå til uten henvisning, du betaler heller ikke egenandel. Ja jeg går på høyskole der en av "psykologene" er læreren min.. så det blir mekelig.. Utenom dette har vi skole helsesøster og en sosionom som er "rådgiver"... men vet ikke hvordan jeg kunne gått frem for å snakke med noen av disse heller.. men får se... Takk for svar i alle fall! Får tenke litt mer og se om jeg kommer frem til noe!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå