Gå til innhold

Nybegynner


Gjest Fuckoff!

Anbefalte innlegg

Gjest Fuckoff!

Jeg er nybegynner. Hvor mye burde jeg trene? Er mandag, tirsdag og torsdag ok? Og hvor intenst? Er 30 min gå/løpe pluss 30 min styrke ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten. Jeg glemte å si at på onsdag, lørdag og søndag går jeg en times tur. Ellers går jeg jo også fram og tilbake til jobb og butikk (ca 30 min om dagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla

Ideelt sett bør du ha en dag mellom treningene hvis du skal trene tre dager i uken (et råd jeg ikke følger selv, men).

30 min gå/løpe og 30 min styrke høres veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette ser veldig bra ut! At du i tillegg til treningene legger inn en times tur de dagene du ikke trener på er kjempe!!

Kjør på!!

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner. Hvor mye burde jeg trene? Er mandag, tirsdag og torsdag ok? Og hvor intenst? Er 30 min gå/løpe pluss 30 min styrke ok?

Alle bør være i litt aktivitet hver dag, minst 30 minutter med ting som gjør at du får opp pulsen.

Å gå er vel og bra, men skal du komme i noe særlig bedre form må du få opp pulsen. Det skal ikke være et blodslit, men pusten skal være akkurat slik at du kan snakke forholdsvis uanstrengt med en eventuell treningspartner.

Det beste er å kjøpe seg en pulsklokke. Du kan teste makspulsen din hvis du virkelig vil trene seriøst, det er ikke farlig, det gjør bare veldig vondt. :gjeiper: For å teste makspulsen skal du jogge/sykle/gå på ski rolig i 10-12 minutter, så kjøre noen drag der du gradvis blir kortere i pusten, men allikevel slik at du kunne holdt dette tempoet en stund. Så roer du ned og holder på i 7-8 minutter der pusten går greit, så øker du gradvis over 8-10 minutter til du nærmer deg maks, så gir du alt du kan til det stopper helt opp. Det kan være greit å ha en pulsklokke som lagrer høyeste registrerte verdi.

Eller så kan du bruke tommelfingerregelen om 220 minus alder.

På utholdenhetstrening skal du for det meste ligge under syreterskelen, som er ca. 70% av makspuls for en moderat trent person. Ligger du over denne vil du akkumulere melkesyre, og du klarer ikke holde på så lenge.

En økt skal ikke vare lenger enn at du restituerer deg greit i løpet av et par dager. Hvis du trener slike middels harde økter vil du kunne få trent netto mer og få mer progresjon enn om du trener lange harde økter som du bruker mange dager på å restituere deg fra.

30 minutter styrke kan være veldig bra, og det kan være høyst middelmådig. Det viktige er at du har et skikkelig program der du trener alle de viktige muskelgruppene, ikke om det tar 30 eller 40 minutter. Jeg antar at du går på et treningssenter, så om du ikke har fått instruksjon så er det vel mulig å få et opplegg fra en veileder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...