Gå til innhold

Dere som har astma

Fremhevede innlegg

Gjest pustepeisa
Skrevet

For et par år siden sleit jeg max med luftveisinfeksjoner. I alle former. Til slutt fikk jeg ventolin og beskjed om infeksjonsutløst astma.

Nå har jeg vært fin siden og har ikke brukt medisiner. Men forrige uke fikk jeg meg en forkjølse for første gang på lenge og kjenner at det "slår ned". Jeg surkler ikke og har derfor tenkt at jeg ikke trenger medisiner.

Men, jeg blir veldig sliten av å snakke! Har trykkfølelse i brystet og er "tjukk" i nesen (ikke slimete tett) Jeg trener en del og merker at jeg er seig på grunn av lite oksygenopptak og blir fort sliten så jeg må sette meg ned.

Burde jeg snakke med lege om nærmere utredning og evnt medisiner?

Videoannonse
Annonse
Gjest NewMonkey
Skrevet

Jeg har brukt Symbicort 2-4 ganger daglig i de periodene da jeg har slitt med pusteproblemer. Det funka bra for meg :)

Skrevet

Du burde absolutt gå til legen :) Vet selv hvor godt det er når du kan puste "ordentlig" igjen :ler:

Gjest pustepeisa
Skrevet

Jo det er godt å puste! Ellers glemmer man ting hele tida, til og med ord forsvinner. Huff når jeg ser hva jeg skriver så ser jeg jo det.

Får ringe legen og høre tror jeg. :trist:

Skrevet

Ja, jeg får trykk i brystet når det er dårligere perioder med astmaen, men nå går jeg også på kortison daglig. Ikke dumt å ringe legen!

Gjest Gjest_Annie_*
Skrevet

Jeg begynte på Symbicort for en drøy måned siden. Tok en test og fikk påvist bare drøyt 60% lungekapasitet.

Herregud så godt det er å puste nå! Nå har jeg normale verdier, så lenge jeg tar medisinen min.

Så gå til legen!!

Gjest Sandbekken
Skrevet

Jeg sleit med veldig krafitg astma i 10 årsalderen. Og det hjalp ikke at legen aldri ville teste meg for astma, siden han mente at unge mennesker ikke fikk den typen sykdom! :hakeslepp: Jeg bytta fastlege og fikk påvist 50% lungekapasitet den gangen. Jeg tok symbicort 4 ganger daglig og tok ventolin ved akutt anfall.

Nå, 11 år senere er jeg ganske grei i astmaen. men hadde jeg ikke gått på symbicort daglig hadde astmaen bare blitt værre..

Så ts, ikke drøy det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...