Gå til innhold

Utdanning

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Andrine_*
Skrevet

Spiller ingen rolle! Min datinghistorie består av: lege, sykepleier, flere jusstudenter/advokater, revisor, flere økonomer, sjønmann, tømrer, brannmann og forskalingssnekker.

Er selv utdannet jurist og holder på å ta master i økonomi og administrasjon :)

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Mi historie består av ein ingeniør, ein filmfyr, ein del juristar, eitt par musikarar og to psykologar. Faktisk ingen utan høgare utdanning, når eg tenker meg om. Eg er jurist sjølv.

Men eg trur nok at hadde den rette mannen kome utan høgare utdanning men med sjarm og godt humør kunne eg ha falt så lett som berre det. Men som det er nemnt tidlegare her, ambisjonar har noko med saka å gjere. Det må vere driv over mannen.

Skrevet

Faller som regel for menn med høyere utdanning ja. Om de ikke har høyere utdanning, må de hvertfall ha ambisjoner om det innen nærmeste fremtid.

Skrevet
Huff. Nok en tråd som handler om å svartmale. En godt utbredt myte er at det kan virke som om mange med akademisk utdannelse tror at de med fagutdannelse eller uten for den slags skyld forblir i samme jobben hele livet. Mens de selv gjør karriere innen sitt fagfelt. Slik er det nok ikke. Selv jobber jeg i bilbransjen som ettermarkedsjef. En stilling jeg har fått etter å ha jobbet meg oppover i systemet fra bilmekaniker og med etterutdannelse (ikke universitet/høgskole. I min bransje blir man ikke feks ettermarkedsjef, driftsjef eller salgsjef av å gå på BI. Folk rekrutteres fra bransjen og da gjerne internt. Man må rett og slett ha mange års bransjeerfaring. Dette er ikke noe spesiellt for bransje. Det jeg vil frem til er at det er ikke utdannelsesnivået som er avgjørende for kunnskap, ambisjoner eller karriere. Det kommer bare an på hvilket yrkesretning man velger.

Helt enig med deg her. Blir selv helt oppgit over hvor overfokusert mange er på "vitnemål". Intelligens er enormt viktig for meg innen dating, men om en person har høyere utdannelse er ingen garanti på dette. Foretrekker faktisk heller menn som ikke er redd for å ta et tak, enn kjedelige slappe akademikere som vil diskutere Kant. :)

Skrevet

[Jeg har selv 7 års høyere utdannelse etter VGS. Alle jeg har datet har hatt tilnærmet samme utdanningsnivå. Det handler om at det er disse mennene jeg blir tiltrukket av. Det handler om samme ambisjonsnivå, samme verdigrunnlag (ser på utdannelse som viktig), og om samme interessefelt. Hos de fleste vil en mangeårig utdannelse føre til at man utvikler seg både når det gjelder personlighet og intelligens. Det er selvsagt ikke slik at høy utdannelse er nok, men det er en del av det samlete inntrykket som gjør at man blir interessert. Min erfaring er at mange menn med lavere utdannelse i tillegg føler seg truet av kvinner med høyere utdannelse og "høystatusyrker", og dermed havner på defensiven nokså fort.

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet
Hos de fleste vil en mangeårig utdannelse føre til at man utvikler seg både når det gjelder personlighet og intelligens.

Intelligens er ikke noe man utvikler med utdannelse. Den gjennomsnittlige målbare intelligensen (IQ) normalfordeles nærmest likt i de ulike yrkesretninger eks; snekkerer, advokater, leger,sekretærer, akademikere eller rørleggere og ligger rundt 100. Det finner flere tilfeller hvor barn ned til 3-5 års alderen har utført IQ-tester som har kvalifisert til mensas krav (p.d.d rundt 130).

Det du snakker om er kunnskap. Kunnskap er derimot noe man utvikler men har ingenting med intelligens å gjøre. En snekker feks vil derfor kunne ha stor kunnskap og bygninger, hus og hvordan man bygger slike i motsetning til en advokat som har et helt annet kunnskapsområde.

Makan til snobberi. Du må huske på det at de som la grunnlaget for Norge og hele infrastrukturen i sin tid hadde minimalt med utdannelse utover grunnskole.

Skrevet

Da jeg en gang i forrige århundre hadde øyne ute i det åpne markedet, så fant jeg det mest sexy med "ekte menn" med tydelige arbeidshender. Etter hvert har jeg funnet ut at de er sexy nok, men for at jeg skal ønske å leve med en så vil jeg gjerne at de skal ha fått litt påfyll i topplokket også :hallo:

Skrevet
Intelligens er ikke noe man utvikler med utdannelse. Den gjennomsnittlige målbare intelligensen (IQ) normalfordeles nærmest likt i de ulike yrkesretninger eks; snekkerer, advokater, leger,sekretærer, akademikere eller rørleggere og ligger rundt 100. Det finner flere tilfeller hvor barn ned til 3-5 års alderen har utført IQ-tester som har kvalifisert til mensas krav (p.d.d rundt 130).

Det du snakker om er kunnskap. Kunnskap er derimot noe man utvikler men har ingenting med intelligens å gjøre. En snekker feks vil derfor kunne ha stor kunnskap og bygninger, hus og hvordan man bygger slike i motsetning til en advokat som har et helt annet kunnskapsområde.

Makan til snobberi. Du må huske på det at de som la grunnlaget for Norge og hele infrastrukturen i sin tid hadde minimalt med utdannelse utover grunnskole.

Enig i at intelligens kan være et dårlig begrep å bruke. Det finnest ingen enighet om hvordan intelligens skal defineres, noen definerer det som hvordan man evner å lære nye ting, noen som evne til praktisk problemløsing osv. Flere psykologer opererer med teorier om at det finnest 7-10 former for intelligens. Av disse er det bare 2-3 som blir testet i de vanligste intelligenstestene(og gir et tall for IQ). I hvilken grad kunnskap er et uttrykk for intelligens kan man derfor diskutere ut fra hvilke definisjoner for intelligens man forholder seg til.

Jeg er fullstendig klar over at vi i dag lever godt som en følge av at folk uten utdanning har "bygd landet". Jeg mener heller ikke at alle skal eller bør ta høyere utdannelse. Blant mine venner er det mange med høyere utdannelse, og mange uten utdannelse. Det jeg gjør i mitt innlegg over er å svare ærlig på TS sitt spørsmål om utdanning betyr noe for meg i forhold til hvem jeg dater og dermed ser på som en potensiell kjæreste, og det gjør det altså. Det trenger ikke å være avgjørende, en person er mer enn et vitnemål, men min teori er altså at jeg har mer til felles med og flere felles referansepunkt med en person som har samme utdanningsnivå. Dette er mine personlige preferanser når det gjelder dating, det handler ikke om å se ned på folk uten utdannelse, men om hva man i utgangspunktet blir tiltrukket av. Jeg synest det blir vel lettvint å konkludere med "makan til snobberi" på bakgrunn av dette.

Skrevet

Jeg har lang fra noe "krav" om at den jeg dater skal ha høyere utdanning, men jeg tror det er mer sannsynlig at vi har mye til felles om han har det. Det å være vitenskaplig interessert og å ha en akademisk tankegang har blitt en så stor del av meg at jeg vanskelig kan se for meg å ikke kunne dele dette med kjæresten min.

Men - det er én av mange ting som må være på plass. Det er mange av de jeg er på masterstudiet sammen med som ikke er i nærheten av å være datingemne en gang, og det finnes helt sikker mange som kunne vært det selv om de ikke har høyere utdannelse.

Skrevet

Nei det tenker jeg så absolutt ikke på.

En håndtverker er jo utrolig praktisk da, eller ihvertfall en som er litt handy. Om han kun har vgs eller høyere utdanning er revnende likegyldig for meg, men han må ha en jobb og kan forsørge seg selv.

Og man må ha noe å snakke om og ha en god kjemi.

Jeg har 4 år på høyskole og om mannen i mitt liv har 7 eller 0 år på høyskole eller universitet har da ingenting å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...