Gå til innhold

Trene spenst, smidighet og hurtighet


Xtra_lilje

Anbefalte innlegg

Jeg er temmelig godt trent og har god kondisjon, men jeg funker best på seige, lange økter som holder jevnt tempo. Jeg løper mye og langt, og går/løper i fjellet. Det har jeg alltid gjort, så jeg er seig og sterk, men ikke særlig spenstig eller rask. Jeg er ganske kompakt i kroppen. Det siste året har jeg blitt veldig interessert i motbakkeløp og deltok i et par i fjor. Synes det var supergøy, og ønsker å delta på flere i år. Støtte forøvrig på endel problemer, som gjør at jeg ønsker å endre treningsformen min. Jeg trenger å få opp tempoet en god del, og jeg trenger også mer spenst. Nå trener jeg endel spurt og spensthopp, samt at jeg løper motbakker i høyere tempo enn jeg vanligsvis gjør; jeg prøver å få meg selv ut av komfortsonen.

er det noen som har gode tips til meg, gjerne linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er temmelig godt trent og har god kondisjon, men jeg funker best på seige, lange økter som holder jevnt tempo. Jeg løper mye og langt, og går/løper i fjellet. Det har jeg alltid gjort, så jeg er seig og sterk, men ikke særlig spenstig eller rask. Jeg er ganske kompakt i kroppen. Det siste året har jeg blitt veldig interessert i motbakkeløp og deltok i et par i fjor. Synes det var supergøy, og ønsker å delta på flere i år. Støtte forøvrig på endel problemer, som gjør at jeg ønsker å endre treningsformen min. Jeg trenger å få opp tempoet en god del, og jeg trenger også mer spenst. Nå trener jeg endel spurt og spensthopp, samt at jeg løper motbakker i høyere tempo enn jeg vanligsvis gjør; jeg prøver å få meg selv ut av komfortsonen.

er det noen som har gode tips til meg, gjerne linker?

Hva slags distanser du egner deg for avhenger av din fordeling mellom raske og utholdende muskelfibre. Den er bestemt genetisk og kan ikke endres med trening.

Det sagt så kan du selvsagt bli mer spenstig og eksplosiv med riktig trening enn om du bare trener lange og seige økter.

Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på biblioteket ditt og se om det fins noen passende faglitteratur om trening der. Det er veldig enkelt å lage en nettside som ser troverdig ut, og det fins da også mye motsigende informasjon på forskjellige nettsider. Det skal litt mer til å lage en bok enn en nettside, så du kan regne med at bøker inneholder mindre feil enn nettsider.

En gang kom jeg over en artikkel på et norsk nettsted som skulle avlive ti myter omkring trening, forbrenning og slanking. Jeg tror åtte av ti oppklaringer var fullstendig gale. Noe skyldtes oversettelsesfeil fra engelsk til norsk, men mye var feil i den engelske originalen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...