Gå til innhold

Går ikke ned i vekt..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg startet å trene for en uke siden - 30 min på trimsykkel hver dag.

Har spist sunn mat med lite kalorier og kuttet ut sjokolade.

Målet mitt er å gå ned 5 kg, men magen er fortsatt like rund.

Hvor lenge må jeg trene før det vises på kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet å trene for en uke siden

En uke er ikke noe tid i denne sammenhengen. Tenk på en tidsskala i måneder.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet å trene for en uke siden - 30 min på trimsykkel hver dag.

Har spist sunn mat med lite kalorier og kuttet ut sjokolade.

Målet mitt er å gå ned 5 kg, men magen er fortsatt like rund.

Hvor lenge må jeg trene før det vises på kroppen?

En uke er definitivt for lite til å si noe som helst om hvorvidt du er på riktig vei, selv om sunn mat og mosjon burde være rett vei.

Hva er din nåværende høyde og vekt? Er du bare svakt overvektig, f. eks. BMI på 26, må du regne med at vektnedgangen går sakte hvis det skal være varig, toppen 0,5 kg per uke.

30 minutter på ergometersykkel kan være brukbar trim, eller det kan være alt for lite. Det avhenger av hvor godt trent du er fra før av og hvor stor belastning du har på sykkelen. Har du 50 watt belastning så forbrenner du ikke stort:

50 W = 50 J/s, J= joule (SI-måleenhet for energi, cal er gammel måleenhet, 1 cal = 4,2 J) s = sekund.

Det er 1800 sekunder i en halvtime:

50 * 1800 = 90000 J = 90 kJ, del på 4,2 hvis du vil ha det i kalorier.

Hvis du kjører med 100 W belastning forbrenner du selvsagt dobbelt så mye. Imidlertid så bør du ikke først og fremst tenke belastning, det som avgjør hvor høy belastning du skal kjøre med er pulsen din. Kjøp deg en pulsklokke. For at mesteparten av det du forbrenner skal være fett må pulsen ligge under terskelpulsen. Terskelpulsen er ca. 70% av makspuls for en utrent eller moderat trent person. Etter en tid vil du kunne kjøre med høyere belastning og allikevel ligge greit i puls.

Et spørsmål: Er 30 minutter på egrometersykkel all den mosjon du får i løpet av en dag? Det er ikke mer enn det absolutte minimum som anbefales av helsemyndigheter i de fleste europeiske land.

Prøv å ta noen lengre økter 2-3 dager hver uke, så forbrenner du mer. Hvorfor ikke gå på ski, nå skulle det være skiføre de aller fleste steder i landet. Du vil normalt forbrenne mye mer energi per tid mens du går langrenn enn hvis du sitter på en ergometersykkel, ikke minst fordi du bruker flere muskelgrupper når du går langrenn. Dessuten er det viktig med variasjon.

Ikke glem at det er viktig med restitusjon. Hvis du kjenner deg skikkelig sliten etter gårsdagens økt så ta bare en rolig kort økt der du holder pulsen godt under terskel. En økt skal ikke være hardere enn at du kjenner deg fullt restituert to dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge må jeg trene før det vises på kroppen?

For å svare med et motspørsmål...

Du har brukt måneder/år på å legge på deg disse 5 kiloene, forventer du å bare bruke dager/uker på å få dem av igjen?

Det tar tid for kroppen å tilpasse seg en ny livsstil (korsthold og trening), og de første ukene kan oppleves resultatløse siden du ikke ser endringer i cm eller vekt, men endringene skjer inne i kroppen din likevel.

Har du litt tålmodighet, vil du ganske snart se resultatene på utsiden også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det rart hvordan noen ikke kan se noe som helst resultater på en uke, jeg som ligger i nedre del av normal BMI merker det på vekta fra dag 1 omtrent hvis jeg trener og/eller spiser mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg startet å trene for en uke siden - 30 min på trimsykkel hver dag.

Har spist sunn mat med lite kalorier og kuttet ut sjokolade.

Målet mitt er å gå ned 5 kg, men magen er fortsatt like rund.

Hvor lenge må jeg trene før det vises på kroppen?

Hei!

For å gå ned i vekt på en sunn måte må du kutte ut alle hvite karbohydrater, som er som sukker for kroppen, og det er det som legger seg på kroppen som fett. Hvite karbohydrater er hvitt mel, sukker, hvit ris og poteter

Spis heller brun ris og grove kornsorter om du ikke klarer deg uten, men du må ikke spise mye av dette til hvert måltid.

Spis mye protein og sunt fett, som fins i f.eks. avokado, fisk, kylling, kjøtt, alle typer nøtter, og slå til med en smoothie av bær og juice(ikke fra konsentrat) og banan - kan nytes med mandler eller andre typer nøtter. Og spis mye grønnsaker/salat og drikk mye vann! Da skal du se det begynner å hjelpe :-)

om du blir godtesyk kan du lage smoothie, eller spise dadler (helst de som selges i løsvekt f.eks på meny, for de er uten tilsatt sukker)

Hilsen en som gikk ned 15 kg på 3 mnd for 3 år siden og er fortsatt slank og frisk og rask og har mye energi ;-)

PS: hvert måltid må inneholde mye protein og fett sammen med grønnsaker/salat, det er det kroppen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For å gå ned i vekt på en sunn måte må du kutte ut alle hvite karbohydrater, som er som sukker for kroppen, og det er det som legger seg på kroppen som fett. Hvite karbohydrater er hvitt mel, sukker, hvit ris og poteter

Det er litt drøyt å legge fram påstander som i beste fall er kontroversielle uten en eneste link til en semivitenskapelig artikkel. Jeg leste i Illustrert Vitenskap for en del år siden at prosessen med å omdanne karbohydrater til fett krever så mye energi at det nesten ikke blir noe til overs, derfor skjer dette i svært liten grad.

Her er et par linker:

http://www.allevo.nu/Site/Templates/Page.a...;epslanguage=NO

http://bedreviteren.blogg.no

/1257542376_kan_karbohydrater_omd.html

Raske karbohydrater blir i svært liten grad omdannet til fett, men de gir høyt blodsukker, som ikke er bra. Når kroppen har mye karbohydrater vil den forbrenne disse i stedenfor fett, og heller lagre fettet.

Hvor mye karbohydrater man bør få i seg varierer, blant annet med hvor mye man trener, men for de fleste bør 40-50% av energien komme fra karbohydrater. Utøvere på høyt nivå innen utholdenhetsidretter ligger ofte på godt over 60%.

PS: hvert måltid må inneholde mye protein og fett sammen med grønnsaker/salat, det er det kroppen trenger.

Med andre ord, kroppen trenger ikke karbohydrater? Jeg synes det er merkelig hvordan en diett (i mangel av et bedre ord) der hovedpoenget gang på gang kan motbevises så til de grader blir ukritisk omfavnet av massene. Det er ikke karbohydratene som er problemet (hvis man ser bort i fra "tomme" karbohydrater), det er mangelen på daglig mosjon. Det fins riktignok noen få som reagerer på karbohydrater slik en narkoman reagerer på heroin, dette er en genetisk betinget tilstand som gjelder noen svært få, og deres diett skal ikke ukritisk overføres på massene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare med et motspørsmål...

Du har brukt måneder/år på å legge på deg disse 5 kiloene, forventer du å bare bruke dager/uker på å få dem av igjen?

Du har ikke mye peiling har du vel? La oss si at man spiser 50 kcal ekstra per dag over en periode og legger på seg sakte men sikkert. Så finner man ut at nok er nok og bestemmer seg for å gå ned. La oss si vedkommende reduserer kaloriinntaket til 500 kcal under dagsbehovet. Du skjønner kanskje at vedkommende da vil gå ned fortere enn h*n gikk opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det rart hvordan noen ikke kan se noe som helst resultater på en uke, jeg som ligger i nedre del av normal BMI merker det på vekta fra dag 1 omtrent hvis jeg trener og/eller spiser mindre.

TS skrev : Målet mitt er å gå ned 5 kg, men magen er fortsatt like rund.Hvor lenge må jeg trene før det vises på kroppen?

Vekten og centimeter kan senkes ja, men det at det vises og er tydelig på kroppen tar ofte lengre tid. Har selv trent aktivt i 2 måneder nå og jeg har både gått ned og tapt centimeter, uten at man virkelig kan se dette.

TS: er du avhengig av å ha noe mer merkbart å følge med på så hadde jeg heller tatt mål og sett hvordan centimeterne forsvinner etterhvert som du trener. Vekten kan stå "stille" selv om centimeterne krymper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mye peiling har du vel? La oss si at man spiser 50 kcal ekstra per dag over en periode og legger på seg sakte men sikkert. Så finner man ut at nok er nok og bestemmer seg for å gå ned. La oss si vedkommende reduserer kaloriinntaket til 500 kcal under dagsbehovet. Du skjønner kanskje at vedkommende da vil gå ned fortere enn h*n gikk opp?

Jeg har i alle fall nok peiling til å vite at hun kan ha gått ned 0,5-1 kg i løpet av første uke, uten at det vises på vekt eller målebånd, hvis hun er på "feil" sted i syklusen.

Jeg har i alle fall nok peiling til å vite at man kan binde vann når man plutselig legger om livsstilen, og spiser og trener på en annen måte enn kroppen er vant til, og at det derfor kan ta et par uker før man ser resultater på vekt eller målebånd.

Og jeg har i alle fall nok peiling til å vite at tålmodighet er en stor fordel når man foretar en livsstilsendring.

Og jeg har i alle fall nok peiling til å vite at selv om man ikke ser de store endringene i løpet av den første uken, så kan endringene komme raskt når alt har gått seg til, og kroppen har tilpasset seg det nye kostholdet og aktivitetsnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mye peiling har du vel? La oss si at man spiser 50 kcal ekstra per dag over en periode og legger på seg sakte men sikkert. Så finner man ut at nok er nok og bestemmer seg for å gå ned. La oss si vedkommende reduserer kaloriinntaket til 500 kcal under dagsbehovet. Du skjønner kanskje at vedkommende da vil gå ned fortere enn h*n gikk opp?

Hvis man over en periode spiser 50 kcal, dvs. 210 kJ, mer enn man forbrenner, vil man etter ikke så veldig lang tid, kanskje en uke eller to, få økt kroppsmasse, hovedsakelig i form av fett. Denne økte kroppsmassen vil ha noe energiomsetning (selv fettceller forbruker litt energi i hviletilstand), og når denne energiomsetningen er på omtrent 210 kJ vil man ikke øke ytterligere i vekt. 210 kJ tilsvarer ikke så veldig mye mer kroppsfett, kanskje hundre gram.

Skal man øke jevnt og trutt i vekt må man enten spise mer og mer, og/eller forbruke mindre og mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...