Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #21 Skrevet 22. februar 2010 Folk som benytter hormonspiral er gjerne mensfri i opp til fem år i slengen(varigheten av en hormonspiral). Selv bruker jeg Cerazette minipiller, og har vært uten mens i mange år nå. Det er overhodet ikke bra! Du tuller med kroppens naturlige funksjoner her. Det er tross alt en grunn til at vi skal blø hver måned.
Gjest Gjest_Kia_* Skrevet 22. februar 2010 #22 Skrevet 22. februar 2010 Du verden, her var det mye uvettig vås! TS, det kommer an på om du buker trifasiske p-piller (tre ulike hormonmengder i pillene) eller monofasiske p-piller (samme hormonmengder i alle pillene). Dersom du buker trifasiske kan du kun utsette medsen ti dager av gangen, dersom du bruker monofasiske kan du utsette i månedsvis. Jeg har brukt monofasiske piller i årevis, og utsetter mensen i 6 mnd av gangen. Det er helt uproblematisk, jeg får heller ikke småblødninger. Derimot slipper jeg heftige migreneanfalls om kommer samtidig som mensen og virker totalt invalidiserende. Du bør teste ut hva din kropp tåler av utsetting før det gjelder, noen sliter med småblødninger etter 2-3 mnds utsettelse, mens andre kan ha lengre perioder med utsettelse uten vansker. Vi har ingen behov for å ha mensen, den eksisterer for å skylle ut ubrukte egg, og når man går på p-piller har man ikke eggløsning, og dermed ingenting som må skylles ut. Snakk med legen din og test ut hva som virker for deg, for meg er det supert å kun ha mesen to ganger i året!!
Gjest Gjest_lilje_* Skrevet 22. februar 2010 #23 Skrevet 22. februar 2010 Det er overhodet ikke bra! Du tuller med kroppens naturlige funksjoner her. Det er tross alt en grunn til at vi skal blø hver måned. Jada, jada. Og vi skal være så lykkelige over å ha mensen og løpe ut i skogen mens vi skriker "jeg er kvinne, se meg blø". Det er slettes ikke alle som blør to dråper og ferdig med det. For mange er mensen et sant helvete. Selv var jeg konstant anemisk og måtte bruke barnebleier på det verste. På natta måtte jeg dekke senga med håndklær for å ikke ødelegge madrassen. Jeg savner ikke mensen det grann.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #24 Skrevet 22. februar 2010 Jeg har ikke peiling på dette her. Men jeg lurer på hvorfor du i all verden vil utsette mensen så lenge? Hvorfor ikke bare godta mensen og la den komme og gå som den skal? Skjønner ikke vitsen med å tukle med kroppen og kroppens funksjoner.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #25 Skrevet 22. februar 2010 Jeg har ikke peiling på dette her. Men jeg lurer på hvorfor du i all verden vil utsette mensen så lenge? Hvorfor ikke bare godta mensen og la den komme og gå som den skal? Skjønner ikke vitsen med å tukle med kroppen og kroppens funksjoner. Tuklingen skjer den dagen man begynner på p-piller, uavhengig om man har mens pause eller ei! Det er faktisk mange som har store plager i forbindelse med mensen, man blir dårlig, får sterk PMS; store menssmerter og har kraftige blødninger. Skal man f.eks. jobbe som badevakt en sesong, vil man helst unngå dette. Tusenvis av andre grunner til hvorfor man skulle ville utsette og.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #26 Skrevet 22. februar 2010 hørte en professor i kvinnemedisin sa at det ikke gjorde noe. har selv ikke hatt mens på 12 år. hormonspiral.herlig.
ingefær Skrevet 22. februar 2010 #27 Skrevet 22. februar 2010 Min lege anbefalte meg å ikke blø så ofte. Hun mente at kvinner i uendelig tid har gått gravide mesteparten av sitt liv, de fikk mange flere barn enn vi gjør nå. Dermed er det å få mensen hver måned faktisk ikke det som er vanlig, historisk sett.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #28 Skrevet 22. februar 2010 TS, det kommer an på om du buker trifasiske p-piller (tre ulike hormonmengder i pillene) eller monofasiske p-piller (samme hormonmengder i alle pillene). Dersom du buker trifasiske kan du kun utsette medsen ti dager av gangen, dersom du bruker monofasiske kan du utsette i månedsvis. Jeg har brukt monofasiske piller i årevis, og utsetter mensen i 6 mnd av gangen. Det er helt uproblematisk, jeg får heller ikke småblødninger. Derimot slipper jeg heftige migreneanfalls om kommer samtidig som mensen og virker totalt invalidiserende. Du bør teste ut hva din kropp tåler av utsetting før det gjelder, noen sliter med småblødninger etter 2-3 mnds utsettelse, mens andre kan ha lengre perioder med utsettelse uten vansker. Snakk med legen din og test ut hva som virker for deg, for meg er det supert å kun ha mesen to ganger i året!! Hei! Håper du leser innlegget mitt i mylderet her:) Jeg skal til legen i morgen og skal nevne det du skriver om monofasiske piller. Hva heter de du bruker? Greit å ha et navn og slenge i bordet til han, hvis han er en av de (mange?) som er skeptiske til utsetting av mens. Jeg drar til legen i siste sekund, skal nemlig reise bort veldig snart og vil være mensfri så lenge det går an. Hvilke tester må evt. tas før jeg får skrevet ut resept? Er det usannsynlig å tro at han vil skrive ut noe allerede i morgen? Nå ble jeg enda mer stresset og reisefeberete enn jeg var fra før
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #29 Skrevet 22. februar 2010 Hei! Håper du leser innlegget mitt i mylderet her:) Jeg skal til legen i morgen og skal nevne det du skriver om monofasiske piller. Hva heter de du bruker? Greit å ha et navn og slenge i bordet til han, hvis han er en av de (mange?) som er skeptiske til utsetting av mens. Jeg drar til legen i siste sekund, skal nemlig reise bort veldig snart og vil være mensfri så lenge det går an. Hvilke tester må evt. tas før jeg får skrevet ut resept? Er det usannsynlig å tro at han vil skrive ut noe allerede i morgen? Nå ble jeg enda mer stresset og reisefeberete enn jeg var fra før Ikke samme gjest som svarte deg, men jeg bruker slike som heter Diane. De funker kjempefint for meg, hadde litt småblødninger den første måneden, så stabiliserte det seg. Prøv en stund før du trenger å være mensfri, i tilfelle du får problem med småblødninger!! Cerazette skal visst også funke, men det er minipiller, ikke p-piller. Ellers er andre p-piller som er monofasiske yasmin, mikrogynon og loette.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #30 Skrevet 22. februar 2010 Han vil(bør) ta blodtrykk og forhøre seg om familiehistorie(hjerteinfarkt, blodpropp, osv.)Muligens vil han og ta gu. Du bør imidlertid være oppmerksom på at det som fungerer glimrende for person x ikke nødvendigvis vil fungere for deg, og omvendt. Jeg var gjennom spiral, plaster, minipiller og 3 x østrogenholdige p-piller før jeg fant noe som fungerte for meg. Så det kan hende du må prøve og feile litt før du finner noe som virker. Det er ikke så enkelt som å ta pille xyz, også er du grantert å bli mensfri.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #31 Skrevet 22. februar 2010 Jada, jada. Og vi skal være så lykkelige over å ha mensen og løpe ut i skogen mens vi skriker "jeg er kvinne, se meg blø". Det er slettes ikke alle som blør to dråper og ferdig med det. For mange er mensen et sant helvete. Selv var jeg konstant anemisk og måtte bruke barnebleier på det verste. På natta måtte jeg dekke senga med håndklær for å ikke ødelegge madrassen. Jeg savner ikke mensen det grann. Litt blod har aldri skadet noen! Kvinner er laget for å blø en gang pr mnd. Det viser at kroppen fungerer som den skal!
Gjest Gjest_Kia_* Skrevet 22. februar 2010 #32 Skrevet 22. februar 2010 Hei! Håper du leser innlegget mitt i mylderet her:) Jeg skal til legen i morgen og skal nevne det du skriver om monofasiske piller. Hva heter de du bruker? Greit å ha et navn og slenge i bordet til han, hvis han er en av de (mange?) som er skeptiske til utsetting av mens. Jeg drar til legen i siste sekund, skal nemlig reise bort veldig snart og vil være mensfri så lenge det går an. Hvilke tester må evt. tas før jeg får skrevet ut resept? Er det usannsynlig å tro at han vil skrive ut noe allerede i morgen? Nå ble jeg enda mer stresset og reisefeberete enn jeg var fra før Jeg bruker Yasmin, tror det er en gangske vanlig p-piller, for alle venninnene mine bruker det også. Legen vil i alle fall ta blodtrykket ditt og høre litt om sykdomshistorien til familien din. Men hvis du aldri har brukt p-piller før, så være obs på at det kan ta en stund før kroppen venner seg til dem, og at du neppe klarer å utsette mensen fra første måned du begynner på pillene, men det går såklart an å prøve. En annen ting er at legen kanskje ikke vil skrive ut mer enn tre måneder av gangen (en pakke), og så ha deg inn igjen for bt kontroll, men det varierer. Diane som ble foreslått over her fungerer som p-pille, men brukes i hovedsak av kvinner som trenger behandling for f.eks kviser i tillegg. Dessuten bør man til kontroll min hver 6.mnd, så det ville jeg ikke foreslått. Du kan sjekke felleskatalogen.no eller nhi.no for mer info.
Gjest Gjest_Emma_* Skrevet 22. februar 2010 #33 Skrevet 22. februar 2010 Så utrolig mye tull det var her inne da. Tydeligvis en del fundamentalister uten medisinsk kompetanse som er litt for glad i å synse. TS. Med monofasiske piller er det ikke noe problem å hoppe over mensen ofte. Vil du utsette lengre er det enkelte merker som kan gjøre dette, eventuelt hormonspiral. Hvor lenge du kan utsette er litt opp til kroppen. Selv begynte jeg å spotte etter tre brett i slengen, så det ble min rutine. I fem år hadde jeg kun blødning hver tredje måned. Etter det har jeg fått ett barn og regelmessige sykluser. De fleste venninne mine har også gjort dette, ikke noe problem. Det finnes ingen undersøkelser eller empiriske studier som viser at dette er farlig på noen måte. Sannsynligvis er dette den medisinske fremtiden. De fleste oppdaterte leger og gynekologer har ingen problemer med å anbefale dette. Inkludert min faste gynekolog og min mann som er praktiserende indremedisiner. Og en ting til - en blødning når du går på hormonprevansjon er en falsk blødning, og beviser ingenting. Du har ikke normale sykluser uansett, den falske blødningen ble designet kun av psykiske grunner, nyere piller vil i større grad gå bort fra dette. Hør med din lege, så finner der nok en løsning.
Gjest Gjest_julia_* Skrevet 22. februar 2010 #34 Skrevet 22. februar 2010 Det finnes ingen medisinsk grunn til at man skal ha mensen hver måned når man går på p-piller. Selv hopper jeg over mensen med p-pillen Diane, men da jeg etter tre brett tenderer til å få småblødninger uansett så har jeg for vane å stoppe opp og ha en pillefri uke med "mensen" hver tredje måned. Disse småblødningene er hos meg mer som utflod med brunfarge enn mens og det holder med truseinnlegg, men det er likevel irriterende når det aldri ser ut til å stoppe med mindre jeg tar en uke fri og lar det blø skikkelig. Mulig de vil gi seg hvis man holder ut lengre, men jeg har pga aktivt sexliv ikke hatt tålmodighet til å la det gå månedsvis med uregelmessig søl i trusa. Da tar jeg heller regelmessig mens hver tredje mnd, som jeg av og til endrer litt på om det er spesielle anledninger som ferie etc. Dette har vært en fin ordning for meg da jeg alltid får et kraftig migreneanfall i forbindelse med mensen, og er glad for at det slipper å være en månedlig tradisjon.
Gjest Gjest* Skrevet 22. februar 2010 #35 Skrevet 22. februar 2010 Jeg bruker p-piller av merket Microgynon og har utsatt mensen i over 3 år. Har absolutt ingen negative erfaringer med dette, kun positive. Mensen er noe herk med smerter, blod og det å rett å slett føle seg utilpass. Verken leger, helsesøstre eller gynekologer mener dette er skadelig. Heller ikke hun her: http://www.doktoronline.no/qa/forum/12/qa3...n_p-piller.html
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #36 Skrevet 28. mars 2010 Min fastelege mente at 3 måneder igangen var en grei regel. Det er ikke gjort noen langtidsforskning på å hoppe over. Men tror man må kjenne det på seg selv. Jeg pleier å hoppe over 3 ganger, prøvde 4, men da begynte jeg å få mellomblødninger.. har en venninnne som opplevde akkurat det samme. Så tror dette varier fra person til person. Jeg tror ikke dette er farlig. Ser at noen mener dette er å "tukle med naturen", men det gjør jo man allerede ved å bruke pillen... og vi tukler med naturen i mange samenhenger ellers også:-) Og til deg som lurte på hvorfor noen vil hoppe over? For min del - jeg har store mensmerter, som ofte hindrer meg i å dra på skole/jobb.. og jeg ligger å vrikker meg i 3 dager på sofaen i smerter. I tillegg til dette blør jeg svært mye!! Jeg lider også av Lichen sclerosus - en kronisk hudsyksom i underlivet som gjørt at jeg er avhengig av å smøre meg med kremer for å holde den i sjakk.. og dette er SVÆÆRT vansklig under mensen siden jeg blør mye. I tillegg til det, får jeg omtrent alltid sopp etter jeg har hatt mensen... :( jente 19. Står en del her om akkurat det å hoppe over: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=4744&Itemid=66
Gjest Gjesten 144 Skrevet 18. desember 2011 #37 Skrevet 18. desember 2011 Eg veit ikje, spør ho mor!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå