Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Hvor lenge er det ufarlig å utsette mensen med p-piller? Fra mars til oktober skulle jeg helst vært mensfri. Hører om folk som bare har mensen et par ganger i året uten at det gjør noen skade... Men da jeg snakket med ekspeditøren på legesenteret i går, sa hun at jeg ikke kunne utsette mer enn en uke en sjelden gang iblant pga mange hormoner i pillene osv... Har hun rett eller han hun ikke peiling? Snakket tidligere med en lege som ikke visste at det gikk an å utsette mensen med p-piller engang, så kunnskapsnivået er tydeligvis ikke like høyt og til å stole på hos alle... Hvilke piller bør jeg ta, som har minst farlige bivirkninger og hormoner?
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 Hei! Det står mye informasjon om dette på nettet, prøv å gå inn på f. eks pasienthandboka.no, doktoronline.no o.l, og søk på "p-piller" der. Hva jeg har lest meg til er det ikke skadelig i seg selv for kvinner som ikke planlegger barn å ikke ha menstruasjon (les: hoppe over), men under menstruasjonen blir skjeden skylt (uff, kjempedårlig forklaring, dette forklares mye bedre på nevnte nettsider), så det på den måten kan være lurt å ha menstruasjon tre-fire ganger i året. Pluss at du jo da får en indikasjon på at ting er som de skal. En annen ting du må tenke på, er at det oppleves forskjellig fra kvinne til kvinne å utsette menstruasjon med p-piller. Noen har konstante småblødninger, mens andre mister menstruasjonen helt for flere år. Derfor kan vi ikke anbefale spesielle merker som virker bra til dette formålet. Det er også slik at mange får småblødninger om de skal utsette for tredje gang. Jeg husker dessverre ikke grunnen til dette, men det får du også lest på de nevnte sidene.
Nilla Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 Hei! For noen år siden ville jeg hoppe over en menstruasjon. (Jeg og min kjære skulle på romantisk weekend, og da passet det jo dårlig om tanta også skulle være med. ) Jeg gikk rett på nytt pillebrett uten å ta en uke "fri" som jeg egentlig skulle. Mensen ble utsatt, men etter et par uker begynte jeg småblø og fortsatte med dette helt til jeg oppsøkte lege. Han kunne fortelle meg at for mange kvinner skal det gå greit å hoppe over en menstruasjon en og annen gangen, men for meg var det ikke så lurt da det kunne virke som om det ble for mye hormoner i kroppen. Disse ville kroppen prøve å kvitte seg med ved å la meg småblø, og det ville ikke slutte før jeg stanset med å tilføre hormoner via daglige p-piller. Så jeg måtte slutte på pillen for en stund slik at kroppen fikk blø ferdig (renske ut denne "overdosen" av hormoner) og først når jeg fikk vanlig menstruasjon igjen kunne jeg starte på pillen igjen. Så vi fikk vår romantiske weekend, men det ble en del krøll med det etterpå. Så mitt råd må bli at du ihvertfall får undersøkt hvordan det er med hormonnivåene dine, sånn at du ikke risikerer å få en slik "overdose" som jeg fikk.
Gjesten Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Det varierer fra kvinne til kvinne. Noen p-piller er jo laget slik at du ikke får mensen. Jeg har selv hoppet over mensen mange ganger, rimelig uproblematisk, men ingen kan vite hvordan det vil funke for deg. 1
Gjest TS Skrevet 22. februar 2010 #5 Skrevet 22. februar 2010 Det varierer fra kvinne til kvinne. Noen p-piller er jo laget slik at du ikke får mensen. Jeg har selv hoppet over mensen mange ganger, rimelig uproblematisk, men ingen kan vite hvordan det vil funke for deg. Jeg har også hoppet over mensen før, men aldri mer enn to måneder på rad. Det har gått problemfritt for meg, mensen har alltid fortsatt regelmessig og uten småblødninger. Takk for svar alle sammen!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #6 Skrevet 22. februar 2010 Det er en grunn til at vi blør. Hvis du stopper blødningen kan du bli "sprøere" i skjellete eller noe sånt tror jeg det var. Vi blør ikke bare for at man skal kunne bli gravid i neste uke.. Du blir ganske lett ødelagt der nede hvis du hopper over uten å ha mensen i flere år for eksempel. du kan få større problemer med å bli gravid, og du vil kanskje småblø helt til du tar pillene. du kan også kanskje aldri stoppe å småblø.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 22. februar 2010 #7 Skrevet 22. februar 2010 Det er en grunn til at vi blør. Hvis du stopper blødningen kan du bli "sprøere" i skjellete eller noe sånt tror jeg det var. Vi blør ikke bare for at man skal kunne bli gravid i neste uke.. Du blir ganske lett ødelagt der nede hvis du hopper over uten å ha mensen i flere år for eksempel. du kan få større problemer med å bli gravid, og du vil kanskje småblø helt til du tar pillene. du kan også kanskje aldri stoppe å småblø. Har du linker til noen nettsider hvor man kan lese om dette du beskriver?
Gjest Gjest_trulte_* Skrevet 22. februar 2010 #8 Skrevet 22. februar 2010 det er ikke så bra for skjelettet å utsette mensen for lenge
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 22. februar 2010 #9 Skrevet 22. februar 2010 GUD bedre, her var det mye snodige utsagn....:D Dette er bare TULL og fanteri, du får ikke hormonoverdose - da ville jo dette vært mye mer overvåket. Den menstruasjon som vi kvinner får på p-piller er ikke en "ekte" menstruasjon, den er kun en falsk en i forhold til hormonene - østrogen/gestagen osv som gir blødninger ved opphold. Det er gjort masse forskning på dette og min fastlege viste meg svart på hvitt at å utsette faktisk ikke er noe problematisk, tvert i mot. Det minsker sjansen betraktelig for den alvorlige sykdommen endomentriose, som mange kvinner(opptil 20%)fae nå får fordi vi velger å få barn senenere og dermed har mensen oftere enn kvinner før i tiden. Kvinner med veldig smertefulle menstruasjoner eller f.eks. endometriose går kontinuerlig på p-piller uten problemer. Snakk med deres fastlege så får dere høre sannheten, det er faktisk ikke noe farlig. Og ikke spre "fakta" når dere ikke har noe vitenskapelig grunnlag:)
Gjest hettre Skrevet 22. februar 2010 #10 Skrevet 22. februar 2010 GUD bedre, her var det mye snodige utsagn....:D Dette er bare TULL og fanteri, du får ikke hormonoverdose - da ville jo dette vært mye mer overvåket. Den menstruasjon som vi kvinner får på p-piller er ikke en "ekte" menstruasjon, den er kun en falsk en i forhold til hormonene - østrogen/gestagen osv som gir blødninger ved opphold. Det er gjort masse forskning på dette og min fastlege viste meg svart på hvitt at å utsette faktisk ikke er noe problematisk, tvert i mot. Det minsker sjansen betraktelig for den alvorlige sykdommen endomentriose, som mange kvinner(opptil 20%)fae nå får fordi vi velger å få barn senenere og dermed har mensen oftere enn kvinner før i tiden. Kvinner med veldig smertefulle menstruasjoner eller f.eks. endometriose går kontinuerlig på p-piller uten problemer. Snakk med deres fastlege så får dere høre sannheten, det er faktisk ikke noe farlig. Og ikke spre "fakta" når dere ikke har noe vitenskapelig grunnlag:) Ha ha, hvor er ulempene?? jeg ser dem ikke... dårlig av deg å ikke informere om det. Det er likevel ikke "sunt", selv om noe kan være bra. Nå skal du også vite at det ikke er alle som opplever det slik du sier..
Gjest mil Skrevet 22. februar 2010 #11 Skrevet 22. februar 2010 Jeg er akkurat begynt på et medisinstudie, og vi har flinke leger som forelesere. De har sagt under forelesning at det er ikke påvist noen positive effekter ved det å ha menstruasjon i seg selv. Det eneste du må være obs på er om kroppen din bestemmer seg for å begynne med småblødninger i hytt og pine, men det oppdager du jo fort. Litt off topic: Faktisk er det sånn at man bør ha færrest mulig eggløsninger for å minske risikoen for eggstokkreft. Men tar man p-piller hemmer det uansett eggløsningen.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #12 Skrevet 22. februar 2010 hvor mange prosent av alle de kvinnene i verden får eggstokkreft? Hva med de som er kommet i overgangsalderen, når de slutter med mensen er faren større for å få et porøst skjelett
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 22. februar 2010 #13 Skrevet 22. februar 2010 Jeg er akkurat begynt på et medisinstudie, og vi har flinke leger som forelesere. De har sagt under forelesning at det er ikke påvist noen positive effekter ved det å ha menstruasjon i seg selv. Det eneste du må være obs på er om kroppen din bestemmer seg for å begynne med småblødninger i hytt og pine, men det oppdager du jo fort. Litt off topic: Faktisk er det sånn at man bør ha færrest mulig eggløsninger for å minske risikoen for eggstokkreft. Men tar man p-piller hemmer det uansett eggløsningen. My point exactly....... Hettre...Ulempene er at om du ikke bruker rett type p-pille, det vil si høyt nok innhold av diverse hormoner for DIN kropp så risikerer du mellomblødninger. Faren for blodpropp øker ikke om du utsetter mensen, faren for blodpropp er der NÅR man har mensen. Jeg har en ganske god bakgrunn for å si dette da jeg HAR endometriose og har hatt svært mye problemer rundt dette. Har også flere venninner som fikk minskede menstruasjonsplager ved å gå på p-piller kontinuerlig. Det er akkurat like risikabelt som andre prevensjonsmidler i den samme gata. Folk må jo skjønne at dette er medikamenter og at det ikke skal tas ukritisk. Men da bør man vurdere om p-pillene skal tas i det hele tatt. Konklusjonen er at du uten problemer kan ta p-piller kontinuerlig. Bare hør med gynekologer/leger med spesialsering eller din vanlige allmennlege. Skjønner ikke hvorfor jeg blir angrepet av Hettre når hun/han tydeligvis ikke vet hva hun/han snakker om.
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 22. februar 2010 #14 Skrevet 22. februar 2010 My point exactly....... Hettre...Ulempene er at om du ikke bruker rett type p-pille, det vil si høyt nok innhold av diverse hormoner for DIN kropp så risikerer du mellomblødninger. Faren for blodpropp øker ikke om du utsetter mensen, faren for blodpropp er der NÅR man har mensen. Jeg har en ganske god bakgrunn for å si dette da jeg HAR endometriose og har hatt svært mye problemer rundt dette. Har også flere venninner som fikk minskede menstruasjonsplager ved å gå på p-piller kontinuerlig. Det er akkurat like risikabelt som andre prevensjonsmidler i den samme gata. Folk må jo skjønne at dette er medikamenter og at det ikke skal tas ukritisk. Men da bør man vurdere om p-pillene skal tas i det hele tatt. Konklusjonen er at du uten problemer kan ta p-piller kontinuerlig. Bare hør med gynekologer/leger med spesialsering eller din vanlige allmennlege. Skjønner ikke hvorfor jeg blir angrepet av Hettre når hun/han tydeligvis ikke vet hva hun/han snakker om. faren for blodpropp er der når man går på p-piller mente jeg. Og siden eggstokkreft er den sjette vanligste kreftformen bør man vel ta imot tiltak som minsker sjansen for det med et smil.p
Gjest hettre Skrevet 22. februar 2010 #15 Skrevet 22. februar 2010 Det har ikke noe med blodproppen! P-piller minsker sjansen for blodpropp, men det betyr ikke at du skal være mensfri resten av livet. det er en grunn til hvorfor mennesker og dyr har "løpetid". Jeg angriper ikke, men det er ikke bare godteri i dette
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 22. februar 2010 #16 Skrevet 22. februar 2010 Det har ikke noe med blodproppen! P-piller minsker sjansen for blodpropp, men det betyr ikke at du skal være mensfri resten av livet. det er en grunn til hvorfor mennesker og dyr har "løpetid". Jeg angriper ikke, men det er ikke bare godteri i dette Som jeg sa...det er medikamenter og skal ikke tas ukritisk uansett hvordan man velger å ta det. Men det du ikke ser ut til å forstå er at det utgjør ingen forskjell å utsette mensen 3 måneder framfor å ha mensen en gang i måneden med p-piller fordi det er ikke MENSEN som sådan. Det er bare en mellomblødning, dette sto også svart på hvitt hos legen min. Jeg blir stadig overrasket her inne på forumet når noen kommer med fakta, så blir de kverulert i senk. Fatter ikke helt hvorfor. Det jeg håper er at vedkommende kontakter fagpersonell så hun får underbygget de påstandene jeg har kommet med her.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #17 Skrevet 22. februar 2010 Det har ikke noe med blodproppen! P-piller minsker sjansen for blodpropp, men det betyr ikke at du skal være mensfri resten av livet. det er en grunn til hvorfor mennesker og dyr har "løpetid". Jeg angriper ikke, men det er ikke bare godteri i dette Det utsagnet her viser jo bare hvor langt ute på viddene du er... TS, det er IKKE farlig å hoppe over mensen i lange perioder. Jeg har selv vært mensenfri i over to år nå, og legene mine (har hatt tre fastleger i denne perioden) har alle vært enige i at dette ikke er noe problem. Som flere over her sier, det er ikke ordentlig mensen når man går på p-piller uansett, fordi man ikke har eggløsning.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #18 Skrevet 22. februar 2010 Jeg har en jobb der jeg på sommers tid er lettkledd, helst i en topp og et kort skjørt. Passer lite bra å gå med svær truse og bind da. Jeg føler meg ikke helt ren i sterk varme på sommers tid, å ha mensen i en uke pr. måned gjør ikke saken bedre. Og så har man jo frykten for å blø igjennom skjørtet... Men det verste er at jeg _noen ganger_ blir veldig dårlig før og under mensen. Veldig vondt i magen og korsryggen, så vondt at jeg noen ganger kaster opp... Samt at jeg kan blir svimmel når jeg reiser meg (dette har jeg tatt jernpiller for). Jeg skal helst ikke være borte fra jobben selvsagt, men med mensen kan det noen ganger gå en dag eller tre til å holde sengen. Derfor utsetter jeg mensen hver sommer, når ting er mest hektisk på jobben. Mye lettkledde aktiviteter og bading er også en årsak til at jeg bare har mensen i vinterhalvåret. Utsetter den av og til en uke eller to da også... Uten problemer som jeg vet om hittil.
Gjest Gjest_lilje_* Skrevet 22. februar 2010 #19 Skrevet 22. februar 2010 Folk som benytter hormonspiral er gjerne mensfri i opp til fem år i slengen(varigheten av en hormonspiral). Selv bruker jeg Cerazette minipiller, og har vært uten mens i mange år nå. Ellers så øker vel p-piller sjansen for blodpropp. Det er derfor man helst ikke skal røyke og/eller bruke p-piller etter fylte 35 år.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #20 Skrevet 22. februar 2010 Hvor lenge er det ufarlig å utsette mensen med p-piller? Fra mars til oktober skulle jeg helst vært mensfri. Hører om folk som bare har mensen et par ganger i året uten at det gjør noen skade... Men da jeg snakket med ekspeditøren på legesenteret i går, sa hun at jeg ikke kunne utsette mer enn en uke en sjelden gang iblant pga mange hormoner i pillene osv... Har hun rett eller han hun ikke peiling? Snakket tidligere med en lege som ikke visste at det gikk an å utsette mensen med p-piller engang, så kunnskapsnivået er tydeligvis ikke like høyt og til å stole på hos alle... Hvilke piller bør jeg ta, som har minst farlige bivirkninger og hormoner? Det er ikke "farlig" å utsette mensen i den forstand, men gjør du det mange ganger på rad kan du til slutt få en mellomblødning - altså at det bare funker et visst antall ganger før du alikevel kommer til å blø. Det er umulig å si at merke X er bedre enn merke Y fordi prevensjon kan virke så utrolig forskjellig fra menneske til menneske. Selv tåler jeg overhodet ikke noe med østrogen i, så jeg holder meg til Cerazette minipiller, men før jeg kom dit spiste jeg meg gjennom 5 forskjellige pillemerker. I tillegg har du spiral, p-sprøyte, p-plaster, p-stav som er andre alternativer. Det beste er å snakke med gynekologen din om dette slik at du finner noe som passer deg og din situasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå