Gjest TS Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Hei jeg reiste for å besøke en slektning i nordnorge i jula. Jeg ble så dårlig at jeg ikke orket og reise tilbake til oslo. Jeg kaster opp har diare og veldig vondt i magen. I helga ble jeg mye verre ble svimmel og det føles ut som jeg skal besvime. Har falt sammen en del ganger nå i helga uten og klare og ta meg for. Jeg får ikke komme til lege i nordnorge da jeg ikke har fastlege her. Jeg har ringt lege her i dag men de blir bare sint og sier at jeg skal skifte fastlege. Jeg har ikke lyst til å bytte fastlege da jeg skal tilbake til oslo med en gang jeg blir bedre. Jeg tviler også på at jeg kommer til å få tilbake legen jeg har i oslo nå om jeg skifter lege fordi min lege alt har noe for mange pasienter. Jeg har trolig disse plagene pga matallergi.. Kan legevakta henvise meg videre til noen som kan mye allergi? Tror dere legevakta kommer til å avise meg fordi jeg ikke har store nok plager? Blir glad for alle svar
Berentsens Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 Ring legevakten og be om en time. Så får du høre med legen der om vedkommende kan hjelpe deg. De avviser deg nok ikke når du forteller at du ikke har fastlege der du er. Ring nå på dagen, så slipper du å måtte vente hele dagen eller kvelden på å få komme til lege. Men dersom dine plager kommer av matallergi, er det ikke da bare å slutte å spise de matvarene som gir deg disse plagene?
Gjest _eirin_ Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 Ring legevakten og be om en time. Så får du høre med legen der om vedkommende kan hjelpe deg. De avviser deg nok ikke når du forteller at du ikke har fastlege der du er. Ring nå på dagen, så slipper du å måtte vente hele dagen eller kvelden på å få komme til lege. Men dersom dine plager kommer av matallergi, er det ikke da bare å slutte å spise de matvarene som gir deg disse plagene? Jeg er allergisk mot veldig mye mat så si alt av korn, nøtter, frø, grønsaker, frukt, krydder, og fisk. Så da er det ikke så lett likevel Så ble jeg mer alergisk mot mais og havre i jula... Så nå er det bare melk appelsiner jeg vet jeg tåler... Jeg blir bra igjen om jeg bare spiser apelsiner og drikker melk i et par dager. Men prøver og spise noe normal mat vips så er jeg like syk igjen. Allergien min begynte for 4 år siden med at jeg ble alergisk mot bjørkepollen men så ble jeg bare alergisk mot mer og mer og mer. For 2 år siden trodde jeg at jeg ikke kunne bli alergisk mot mer.. Men det var langt ifra tilfellet.
Gjest Ts_Eirin_ Skrevet 22. februar 2010 #5 Skrevet 22. februar 2010 Kom du deg til legen? Nei sovnet og sov helt til jeg kastet opp for en liten stund sieden. Men jeg kjøre ikek dit når jeg kaster opp og er småsvimmel som nå.. Gruer meg veldig til å ringe og spøre de om time også for jeg er redd de skal bli like sure som de tre legekontorene jeg har ringt og spurt etter time. "Du har ikke fastlege her, Det er ditt ansvar og skifte fastlege om reiser noen plass" Så er stemmen kjempesur og så legger de bare på. Men ingen skifter vel fastlege om de bare skal på ferie i 10 dager, når dem ikke vet dem trenger å dra til lege en gang. Jeg har også vært til en lege her i nordnorge for en måned siden, hun var det sureste menneske jeg noen gang har møtt og hun sa bare noe sånt som at jeg ikke så syk ut og hun ville ikke henvise meg videre til værken ernæringsfysiolog eller allergolog (lege som kan mer om allergi. Fordi hun prioriterte sine pasienter... Hun ville heller ikke skrive ut sykemelding på 3 dager fordi hun mente jeg ikke så syk ut, og måtte komme når jeg var syk. Hun skrev en legerklæring der det sto at "det bekreftes herhved at ---- har hvert på vårt legekontor og sagt at hun er syk.. Jeg hadde bare drukket melk og ikke spist noe på fire dager for å være sikekr på at jeg ville orke og kjøre til lege. Så fikk jeg henne istedenfor han legen jeg egentlig hadde bestilt... En kan vel trygt si det var en nedtur Huff hun ekle og sinte legen er noe av det værste menneske jeg har møtt. Jeg har møtt sure og frekke mennesker ellers også men en takler set bedre når en opplagt og har det bra. Ikke når en er kronisk syk bekymret og står i fare for å miste jobb skoleplass og studenthybel..
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #6 Skrevet 22. februar 2010 Du er ikke pliktig til å ha fastlege. Men du står lengre bak i køen om du ikke har, desverre... Akutthjelp er de derimot pliktig til å gi uansett. Men hva de er pliktige til og hva de faktisk gjør er ofte to ulike ting.. Ingen private leger du kan oppsøke?
Berentsens Skrevet 22. februar 2010 #7 Skrevet 22. februar 2010 Ring legevakten i morgen. Jeg har selv hatt behov for lege når jeg har vært et sted hvor jeg ikke har fastlege. Da ringte jeg bare legevakten, forklarte kort hva som var galt, og at jeg ikke hadde fastlege der jeg var. Det var ikke noe problem. Jeg fikk komme til legevakten.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Det er ikke leevaktens ansvar å henvise deg til utredning for matalergi. Det er en fastlegeoppgave. Ergo setter du deg på flyet hjem, og kontakter fastlegen din.
stjernekyss Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Dette høres veldig rart ut. Ingen kan leve av melk og appelsiner. Og det er to måneder siden jul. Hvor gammel er du? Uansett hvor syk du er, må du jo ta ansvar for din egen helse. Hva så om legen er sur? Skal du bare gå rundt som du gjør nå da? Det er et valg du tar det også. Det er leit å høre at du er syk, og jeg håper du snart blir bedre, men her må du ta deg selv i nakken og gjøre noen tiltak.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Det er jo ikke noe en tilfeldig lege kan gjøre med at du putter i deg matvarer kroppen din reagerer på. Henvisninger og kartlegging av allergier/intoleranser gjøres ikke på akuttimer og legevaktskonsultasjoner, da tar man bare akutte problemstillinger, ikke ting som har vart i 4 år. Tåler du bare appelsiner og melk, overlever du på det til du kommer deg tilbake til østlandet. Det er jo både væske, sukker, proteiner og fett i de matvarene. Ring og avtal time hos din fastlege allerede nå, så korter du ned ventetiden etter at du er tilbake.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå