Gå til innhold

Mengde avføring


Gjest Erik

Anbefalte innlegg

Nå har valpen vært på do to ganger, og lagt fra seg tilsammen ca 50 cm med avføring. Er ikke det litt mye? Han har spist en gang. Har att 3 måltider til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ser avføringen ut?

Hva slags fòr får valpen?

Hvor gammel er valpen?

Har den fått ormekurer som valper skal, vaksiner?

Har den forandret væremåten? Eller virker valpen frisk ellers?

Informasjon fører til et bedre svar på spørsmålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avføringen er mørk, noe jeg har forstått er bra?

Vaksiner og ormekur etter "boken"

Valpen er 10 uker. Den har ikke endret oppførsel, tror jeg. Har hatt den 2 uker, og den har selvsagt blitt mer "husvarm" Virker som en tøff liten vofs :)

Navnet på foret vil jeg helst ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye avføring som kommer fra hunder/katter kommer i stor grad ann på foret.

Bra for = mindre avføring

Mindre bra for = mer avføring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel med hunder som med mennesker, noen ganger bæsjer vi mye, andre ganger bæsjer vi lite, uten at det er grunn til bekymring noen av gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 uker kan tilsi at det er helt normalt.

Valper har noen perioder rundt 2 mnd alder og 3 mnd alder hvor de blir litt "syke" - altså litt løse i magen, sover mye etc, så det kan være at valpen er inne i en slik periode.

At du ikke vil si noe om fòret er helt greit, ditt valg. Jeg dømmer ingen etter hva slags mat de gir sine hunder.

Men blir hunden veldig dårlig = dårlig pels, mye avføring etc, så kan det lønne seg å bytte fôr, siden ikke alle hunder tåler samme mat like godt.

Fôr som blir kjøpt i matbutikk smaker gjerne veldig godt, men det er lite næring i det - ergo så kommer det mer ut bakveien også.

Men som sagt, det kan være en slik "periode".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke "butikkfor", men er inne på tanken om at foret ikke er "bra nok". Foret har kommet bra ut i nyere tester, er selvsagt valpefor det er snakk om her.

Jeg vet om mange hunder som spiser det foret her, de har fin pels, avføring ok, ser bra ut osv. men har lest at et for som er bra for en hund ikke nødvendigvis er bra for en annen hund. har ikke så veldig lyst til å bytte for nå, ettersom valpen enda får halvblandet for med det gamle og det nye.

Var bare det at jeg syns det kommer ut mye, i forhold til det som går inn. Men får gi det litt mer tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som litt vel mye. At fargen er mørk er bra, men konsistensen er også et poeng. Er den myk vil det normalt si at hunden ikke trekker nok næring ut av foret.

Når du snakker om at foret kommer bra ut i tester vil jeg anta at det er Labb det er snakk om. Da skal du også huske at dette foret er ca like utskjelt som butikkfor, og mange hunder får dårlig avføring, flass, dårlig pels osv av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "butikkfor", men er inne på tanken om at foret ikke er "bra nok". Foret har kommet bra ut i nyere tester, er selvsagt valpefor det er snakk om her.

Jeg vet om mange hunder som spiser det foret her, de har fin pels, avføring ok, ser bra ut osv. men har lest at et for som er bra for en hund ikke nødvendigvis er bra for en annen hund. har ikke så veldig lyst til å bytte for nå, ettersom valpen enda får halvblandet for med det gamle og det nye.

Var bare det at jeg syns det kommer ut mye, i forhold til det som går inn. Men får gi det litt mer tid.

Hvis du er i gang med et fórbytte kan det være årsaken. Det er ihvertfall tydelig at valpen ikke greier å utnytte dette fóret særlig godt, men det kan komme av at det er uvant for kroppen.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil si hva slags fór det er snakk om. Noen hunder fungerer best på Labb, andre på Royal Canine.

Jeg vil anbefale vom&hundemat, det er et veldig narurlig fór som er skånsomt og sunt for hundemagen! Finnes i valpefór også, i pølser eller blokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil si hva slags fór det er snakk om. Noen hunder fungerer best på Labb, andre på Royal Canine.

Jeg vil ikke at dette skal bli en diskusjon om fór, vil si hvilket merke som er best. Jeg vet at det er veldig mange som har sterke meninger om "det" og "det" merket.

Som du selv sier, noen fungerer best på labb, andre på royal canine.

Det jeg er usikker på er om mengden avføring er lite, normal eller mye. Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye eller ofte som er normalt for en hund.

Som du også sier, det kan være fórbytte som gjør det. Men jeg har i bakhodet at det kan være type for. Jeg ser meg ikke blind på tester, men siden dette her kom bra ut, ville jeg prøve det. Det var blant annet noe med innholdet av de forskjellige ingrediensene, som en valp trenger. Vil jo gi det valpen trenger, og det den har det best av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da valpen min var på samme alder virket det som den presset ut 5 ganger mer enn den spiste, uten at det var noe unormalt. Den bæsja sikkert 10 ganger iløpet av en dag, stort og smått. Nå, 10 mnd gammel, en gang om dagen! Så lenge avføringen ser "fin" ut trenger du ikke å bekymre deg, men se opp for blod, slim og fremmede ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det hørtes mye ut. Normalt at de bæsjer mer enn en gang pr dag, men mengden hørtes mye ut.

Syns det er litt rart at du ikke vil nevne hvilket for du bruker. Det virker ikke som du er særlig "stolt" av fortypen da. Men jeg regner jo med det er Labb.

Min hund hadde mye avføring med alle typer tørrfor vi brukte, Hills, Pro Plan, Pro pac ++ så vi forer nå med våtfor som han tar opp mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så viktigt hva slags merke det er på fóret. Uansett hvilket merke det er, så kommer x antall mennesker med: det er fóret sin "feil". Men her kommer det, eukanuba.

Jeg har ikke noe "stolthetsfølelse" til noe fór :fnise: Vil at valpen skal ha det beste, uansett hva fór det er (bortsett fra "butikkfór) Må jeg bytte fór, så ok. Ingen stor greie, bortsett fra at vi allerede driver å bytter.

Så det hadde vært greit å vite om mengden avføring er normalt, eller mye. Ingen grunn til å skifte for i hytt og gevær uten god grunn. Ikke slik en driv å eksprimenterer med mange ganger i mnd.

Prisen på maten til hunden har ikke noe å si, bare det er et bra fór. Hunden fungerer bra med det, liker det, holder seg frisk osv.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale vom&hundemat, det er et veldig narurlig fór som er skånsomt og sunt for hundemagen! Finnes i valpefór også, i pølser eller blokker.

Så ikke denne før nå, er dette noe en finner i dyrebutikker? Er det mange forskjellige merker?

har sett noe som heter frysetørret vom, men det er kanskje ikke det samme?

Må det være kaldt/fryst?

Er dette fullkost¨, så de ikke trenger annen mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at jeg syns det er greit å vite hva slags type fôr man bruker om man har et problem, er for å kanskje komme med tips om at jeg kjenner en del andre som også sliter med samme problem og bruker samme fôr.

Dømmer som sagt ingen for hva de gir til sin hund ;)

Eukanuba er et bra fôr som jeg har hørt mye bra om fra hundeeiere, men igjen, det er sikkert ikke alle som fungerer bra på det. Du kan jo teste å se hvordan Royal Canine eller Hills fungerer for din hund.

Vom&Hundemat er kjempeflott, spesiellt for aktive hunder.

Dette skal kunne fås kjøpt i alle dyrebutikker mener jeg og det må være fryst for at det skal holde seg.

Dette skal være nok og du skal ikke behøve å supplere med annen mat i tillegg.

Noen sier at man skal gradvis skifte fôr, men jeg hører MANGE si at dette ikke gjelder når man går fra tørrfôr til ferskfor som dette, da kroppen tar opp maten på forskjellig måte og det vil da føre til enorme mengder med avføring og diverse under byttetiden - og at det derfor er bedre å bytte fra tørrfor til ferskfor tvert og heller ha et par dager med litt løs mage o.l.

Vom&Hundemat er ett merke bare (men de har vel et par forskjellige nummer etter hva hunden trenger om jeg ikke husker feil - altså forskjell på høyaktivt fôr og normalt fôr), men jeg kan for lite om Vom&Hundemat til å uttale meg bastant om dette.

Personlig har jeg mest erfaring med Norwegian Polar (men dette må kjøpes fra private selgere eller rett fra leverandøren og man trenger stor fryseplass), men vi solgte iallefall MASSE Vom&Hundemat når jeg jobbet i dyrebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...