Gå til innhold

Jeg vil ikke på klassetur

Gjest Outsideren

Anbefalte innlegg

Gjest Outsideren

Jeg er da den man kan kalle outsideren i klassen. Ho som ingen vil gå med og som er alone. Jentene i klassen er veldig reserverte og vanskelige å komme inn på. Da skolen begynte ble en stor klikk i klassen allerede på dag 2. De ballet seg sammen og slapp ingen inn i gjengen sin. De som ikke kom med i denne gjengen laget sin egen lille klikk. Jeg er ikke med i noen av disse klikkene. dessverre. jeg er den usynlige jenta som ingen legger merke til eller prater til. Jeg er veldig stille og sjenert av meg.

En i klassen kom på denne supre ideen at vi skulle dra på weekend tur til Danmark i slutten av mars en gang. "jippi" Når vi har skullet dra på småturer og ekspedisjoner av forskjellige slag har jeg bare skulket. Dette er første gang vi skal på tur utenlands og overnatte. Mange tanker surrer rundt i hode mitt. Hvem skal jeg sitte med på buss turen? Hvem skal jeg sove på rom sammen med? Hvem skal jeg henge med på turen osv. Jeg liker IKKE å drive å dilte etter folk som en liten valp. Går heller alene enn å følge etter noen som egentlig ikke vil gå med meg.

Problemet er at dette er en obligatorisk tur. Alle må være med. Enten reiser alle eller så reiser ingen. Jeg vil ikke være en gledes dreper ved å si nei jeg vil ikke på tur. Klassen kommer til å hate meg hvis jeg sier det! De snakker om turen all the time. De er helt i hundre! jeg gruer meg allerede nå. Åhh jeg har ikke lyst :tristbla: Vet ikke åssen jeg kan slippe unna.

En anna ting er at vi skal til et badeland. Jeg er ikke den tynneste i klassen for å si det sånn. Jeg vil ikke vise meg i bikini foran de. Alle i klassen er super tynne og har typisk modell kropp :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Da ville jeg faktisk pratet med læreren om det. Lagt fram problemet til han/ henne. Fortell at du ikke har lyst å ødelegge turen for de andre, spør om du heller kan få noen oppgaver å jobbe med eller lignende, mens de andre i klassen er borte.. Man kan jo ikke tvinge noen til å bli med på en tur, og hvis du føler at du er "utenom" resten av klassen, skjønner jeg godt at du ikke har noe særlig lyst på bli med. Evt. kan du prøve å prate med noen, spørre om de vil dele rom med deg eller noe på turen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg kjempe godt. Jeg var å outsideren på skolen og jeg grua meg vilt til slike klasseturer. Så jeg skjønner at du ikke vil være med. Snakk med læreren din om situasjonen. Kanskje du slipper å være med på turen hvis du forteller åssen du føler.

Som personen over sier så kan ikke skolen tvinge deg med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker veldig rart at de kan nekte resten av klassen å reise hvis ikke du vil. Hvem betaler for turen, forresten? Det er jo ikke gitt at alle har råd til noe slikt. Har dere samlet inn penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Outsideren

Det er det læreren sier at ledelsen sier alle MÅ bli med på turen :sukk:

Vi har mange kunder om dagen (frisør) Så blir en del penger ut av det til slutt. Så kan de som vil f.eks selge vaffler på senteret eller selge låd osv på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du går frisør nå, er det jo bare noen måneder igjen av skoleåret, hadde ikk ejeg giddi å laget et stort nummer ut av dette. Om alle MÅ bli med, hadde jeg sagt jeg ville, og heller blitt "syk" i forkant om du fortsatt virkelig ikke vil være med.

Hadde du skulle vært med folka i flere år til, hadde jeg nok syntes det var viktigere å bli kjent med de andre, men nå er det jo bare noen måneder igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker at vi også skulle på klassetur når jeg gikk på vgs. Vi var to klasser, ca 35 stk. Jeg og 4 andre var ikke enige i reisemålet og hadde ikke lyst til å reise dit - følte at det ikke hadde noe med utdanningen vår å gjøre.

Så vi argumenterte med det, og fikk være hjemme.

Vi måtte møte opp på skolen den uka de andre var borte å gjøre noen andre oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen MÅ være med på slike ting. Du kan alltids få andre oppgaver - snakk med læreren eller om ikke det funker kan du snakke med rektor eller en annen lærer.

Jeg var aldri med på noen slike aktiviteter som brakte oss utenfor skolen, skidag eller klasseturer eller hva det skulle være, selv om jeg var en del av en venninnegjeng. Jeg fordrar ikke slike ting, rett og slett. Jeg møtte opp på skolen og fikk som regel en oppgave eller noe jeg skulle levere inn. Det var aldri noen vurdering på disse oppgavene, men de måtte leveres og jeg måtte møte opp på skolen. Hvis det i tillegg er en weekend det er snakk om, så er jo lørdagen og søndagen valgfritt - i såfall bør du kreve å få reise hjem på fredagen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan vel tvinge deg til å være med på turen når den ikke er i skoletiden? Kan du ikke si at du har andre planer som du ikke kan avlyse, slik at du ikke kan bli med på turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å late som at du vil være med, men når dagen kommer så spiller du stk. Ingen kan kontrollere det eller ha noe rett til å si noe på det. Alle kan jo bli syk.

Du kan også snakke med læreren men nå vet ikke jeg hvor forståelsesfull h*n er og da er det ikke bare bare å spille syk når dagen kommer hvis læreren sier at det ikker noe å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da den man kan kalle outsideren i klassen. Ho som ingen vil gå med og som er alone. Jentene i klassen er veldig reserverte og vanskelige å komme inn på. Da skolen begynte ble en stor klikk i klassen allerede på dag 2. De ballet seg sammen og slapp ingen inn i gjengen sin. De som ikke kom med i denne gjengen laget sin egen lille klikk. Jeg er ikke med i noen av disse klikkene. dessverre. jeg er den usynlige jenta som ingen legger merke til eller prater til. Jeg er veldig stille og sjenert av meg.

En i klassen kom på denne supre ideen at vi skulle dra på weekend tur til Danmark i slutten av mars en gang. "jippi" Når vi har skullet dra på småturer og ekspedisjoner av forskjellige slag har jeg bare skulket. Dette er første gang vi skal på tur utenlands og overnatte. Mange tanker surrer rundt i hode mitt. Hvem skal jeg sitte med på buss turen? Hvem skal jeg sove på rom sammen med? Hvem skal jeg henge med på turen osv. Jeg liker IKKE å drive å dilte etter folk som en liten valp. Går heller alene enn å følge etter noen som egentlig ikke vil gå med meg.

Problemet er at dette er en obligatorisk tur. Alle må være med. Enten reiser alle eller så reiser ingen. Jeg vil ikke være en gledes dreper ved å si nei jeg vil ikke på tur. Klassen kommer til å hate meg hvis jeg sier det! De snakker om turen all the time. De er helt i hundre! jeg gruer meg allerede nå. Åhh jeg har ikke lyst :tristbla: Vet ikke åssen jeg kan slippe unna.

En anna ting er at vi skal til et badeland. Jeg er ikke den tynneste i klassen for å si det sånn. Jeg vil ikke vise meg i bikini foran de. Alle i klassen er super tynne og har typisk modell kropp :sukk:

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du forteller. Da jeg gikk i 10'ende skulle vi på klassetur og jeg ville ikke være med. Jeg sa til til skolen at jeg ville heller bli igjen og være i en annen klasse den uken. Jeg har aldri angret på det. Jeg hadde en kjempe fin uke i bestevennen min sin klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ts outsideren

Jeg har snakket med læreren min. Hun sa hvis jeg skulle få slippe turen måtte jeg snakke med avdelings lederen. Hvis jeg hadde en god nok grunn kunne det hende jeg fikk slippe og heller få en oppgave å jobbe med. Skal på møte i morgen. Håper jeg slipper!! hvis ikke vet jeg ikke hva jeg gjør. Hvis de sier jeg MÅ bli med, blir det ikke litt mistenksomt hvis jeg plutselig blir syk den helga vi skal dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke avdelingsleder forstår, hadde jeg glatt sagt at jeg var syk. Ingen som kan benekte at du er det, så da får du heller bare lure, kommer jo ikke til å se folka igjen... :) Og hvertfall når det er snakk om HELG, da kan de jo ikke tvinge deg til noen ting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Det er det læreren sier at ledelsen sier alle MÅ bli med på turen :sukk:

Vi har mange kunder om dagen (frisør) Så blir en del penger ut av det til slutt. Så kan de som vil f.eks selge vaffler på senteret eller selge låd osv på fritiden.

Ingen kan vel egentlig tvinge noen til å reise. Men det å bruke argumentet at om én ikke vil, får ikke de andre lov heller, er jo direkte mobbing.

Man skal ikke lyve på seg sykdom, men i dette tilfellet ville jeg gjort det. Hold kjeft til dagen før avreise og bli "syk" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med læreren din. Jeg opplevde det samme på videregående og da fikk jeg lov til å slippe mot at jeg gjorde noe annet opplegg. Jeg synes ikke at slike turer skulle vært obligatoriske, det er ikke alle som kan, har lyst eller har råd til slike utenlandsturer.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg har snakket med læreren min. Hun sa hvis jeg skulle få slippe turen måtte jeg snakke med avdelings lederen. Hvis jeg hadde en god nok grunn kunne det hende jeg fikk slippe og heller få en oppgave å jobbe med. Skal på møte i morgen. Håper jeg slipper!! hvis ikke vet jeg ikke hva jeg gjør. Hvis de sier jeg MÅ bli med, blir det ikke litt mistenksomt hvis jeg plutselig blir syk den helga vi skal dra?

Muligens det blir litt mistenkelig å bli syk akkurat da, men hvem kan bevise at du ikke er dårlig? Dessuten vil nok dine medelever bli takknemlige for at du ikke sier nei, og dermed ødelegger for dem, men heller blir "syk" i siste sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Helene_*

Jeg synes det er så teit at skolen tvinger elevene med på turer. Hvert fall når det er en helg. Det er jo utenom skolen. Burde vært valgfritt. Er kke alle som vil på klassetur heller.

Kjenner meg så godt igjen. Hata klasseturer. Prøvde hele tiden å lure meg unna. Vonde minner fra den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det blir mistenksomt og sannsynligvis vil alle forstå at du ikke faktisk var syk. MEN ingen kan benekte at du var det, så du vil i alle fall slippe.. Jeg tror jeg ville "vært syk" og bare ikke brydd meg om at folk så rett gjennom det.

Edit: Skrivefeil

Endret av Gjesten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at en utenlandstur som er lagt til en helg skal være så obligatorisk at hvis ikke alle er med blir turen avlyst.

Jeg tror ikke de har lov til å bruke det som pressmiddel at hvis en ikke blir med, er det ikke noen som får reise. Snakk med avdelingslederen, og spør hva de begrunner denne alle-eller-ingen greiene med. Si at du syns det urettferdig overfor deg, for det er i praksis tvang - du vil jo ikke være hun som gjør sånn at turen blir avlyst for de andre. Dessuten i og med at det ligger i en helg kunne det jo være at du skulle på jobb, og at det var umulig å få byttet vakt. Eller det kunne være en viktig burdag eller noe annet som var viktig å stille opp på.

Og hvis du skulle være med, så kan jo aldri i verden badeland være obligatorisk. Mens de andre er der kan jo du kikke litt i butikker, eller gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lyge på seg sykdom nå kan jo bli litt mistenkelig, men du kan jo lyve på deg andre ting?

Selv så hadde jeg det på samme måten og jeg ville skydd noen midler i å lyve her. Jeg vet ikke med deg, men selv hadde jeg sagt at jeg skal i begravelse om det var nødvendig å dra den så langt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...