Gå til innhold

Bortkastet trening eller?


makkapakka

Anbefalte innlegg

har nå inngått avtale med meg selv om å begynne å trene for å komme i form igjen, har vært i veldig god form i perioder tidligere og aktiv i sport.

(jeg trenger ikke gå ned i vekt, jeg er helt normal i kropp)

men problemet er at jeg ikke har tid og anledning til å trene uten barnevakt og det er ikke helt enkelt å få tak i.

Derfor: hver 14 dag fredag til søndag trener jeg 3 timer hver dag. Og det vil si med staver i ukupert terreng med bratt stigning. Intervall opp og ned fra bunn til topp av terreng der jeg aksellerer jo mer jeg er igang..

men er det bortkastet når det blir så sjelden? jeg føler jeg har blitt i bedre form av det..men det første økt er jo litt tung hver gang jeg skal komme igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening hver annen uke hjelper ingenting p åkondisen, hvis det er den du vil forbedre. Men all aktivitet er bra for helsen sånn generelt, så da er det kanskje godt for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening hver annen uke hjelper ingenting p åkondisen, hvis det er den du vil forbedre.

Hvor får du dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du dette fra?

Det er allmennkunnskap for folk som driver med utholdenhetsidrett. Nå trener hun riktignok tre ganger hver 14. dag, ikke én gang hver 14. dag, så det kan hende det har en viss effekt, men den blir ikke stor. Når det går 12 dager fra siste treningsøkt til neste så mister man det meste av det man hadde bygd opp. Men som sagt, det er mye beder enn å ikke trene i det hele tatt, og en viss effekt har det vel.

Jeg har sett en studie av eneggede tvillinger der den ene jogget 6 minutter 6 dager per uke og den andre 36 minutter én dag per uke. Det ble betydelig større fremgang hos den som jogget 6 minutter 6 dager.

TS: Er det helt umulig å legge inn noen korte økter på hverdagene? Er det ikke mulig å være i aktivitet sammen med barn(a)? Vebjørn Rodal brukte aking (inlkudert det å løpe fort opp bakken med akebrettet igjen) som treningsmetode før han tok OL-gull på 800 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er allmennkunnskap for folk som driver med utholdenhetsidrett. Nå trener hun riktignok tre ganger hver 14. dag, ikke én gang hver 14. dag, så det kan hende det har en viss effekt, men den blir ikke stor. Når det går 12 dager fra siste treningsøkt til neste så mister man det meste av det man hadde bygd opp. Men som sagt, det er mye beder enn å ikke trene i det hele tatt, og en viss effekt har det vel.

Jeg har sett en studie av eneggede tvillinger der den ene jogget 6 minutter 6 dager per uke og den andre 36 minutter én dag per uke. Det ble betydelig større fremgang hos den som jogget 6 minutter 6 dager.

TS: Er det helt umulig å legge inn noen korte økter på hverdagene? Er det ikke mulig å være i aktivitet sammen med barn(a)? Vebjørn Rodal brukte aking (inlkudert det å løpe fort opp bakken med akebrettet igjen) som treningsmetode før han tok OL-gull på 800 meter.

jeg stjeler i lunsjen på jobben 1/2 time hver dag der jeg går "så fort jeg kan" men det er på flatmark og langs vei, kan dette bidra med å holde oppe den treninga jeg gjør hver 14.dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg stjeler i lunsjen på jobben 1/2 time hver dag der jeg går "så fort jeg kan" men det er på flatmark og langs vei, kan dette bidra med å holde oppe den treninga jeg gjør hver 14.dag?

Så lenge du får opp pulsen av det så kan det kalles trening. Kommer du opp i 60-70% av makspuls er det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det bortkastet når det blir så sjelden? jeg føler jeg har blitt i bedre form av det..men det første økt er jo litt tung hver gang jeg skal komme igang.

Selvsagt er det ikke bortkasta. Jeg synes du er flink og har tilpassa treninga til livssituasjonen din på en lur måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke bortkasta. Jeg synes du er flink og har tilpassa treninga til livssituasjonen din på en lur måte.

:enig: Meget enig! Det å tilpasse trening etter hva en har tid til er meget fonuftig da det ofte er enkelt å nedprioritere den med ett tett program. Kjempebra av TS å gjøre dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...