Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2010 #1 Skrevet 21. februar 2010 Er man narkoman når man bruker valium daglig?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2010 #2 Skrevet 21. februar 2010 Man er i alle fall avhengig når man ikke klarer å gå en dag uten valium og man opplever at man må øke dosen med gjevne mellomrom for å få samme effekt. Jeg syntes narkoman er et litt vanskelig ord. De som er avhengige av valium vil jeg plassere i kategorien pilleavhengige eller stoffmissbrukere.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2010 #3 Skrevet 21. februar 2010 Er man narkoman når man bruker valium daglig? I hvert fall har man et rusproblem.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2010 #4 Skrevet 21. februar 2010 Hva er greia med valium? Jeg har tatt valium og merket ikke en dritt. Skuffende var det. På den annen side, jeg fikk morfin intravenøst etter en operasjon en gang, og ble smertefri men ikke noe annet. Skuffende det og! Er det folk som ikke reagerer på sånne stoffer? (Jeg blir ikke gøy full heller, jeg hopper over full-delen og blir bare syk) No need to say at jeg er 99% avholds. Hva er poenget med å drikke da liksom.
Gjest Glør Skrevet 21. februar 2010 #5 Skrevet 21. februar 2010 Både valium og morfin virker ved at de demper noe, morfin demper fysisk og psykisk smerte, valium demper nerver. Og har du ikke noe å dempe vil de heller ikke ha store effekten på deg. Hvorvidt man er narkoman eller ikke kommer an på hvorfor man bruker det, og hvor lenge. Valium gir fysisk avhengighet ganske raskt, så leger anbefaler i utgangspunktet ikke daglig bruk lengre enn fire uker i strekk.
Gjest Den reisende Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Både valium og morfin virker ved at de demper noe, morfin demper fysisk og psykisk smerte, valium demper nerver. Og har du ikke noe å dempe vil de heller ikke ha store effekten på deg. Hvorvidt man er narkoman eller ikke kommer an på hvorfor man bruker det, og hvor lenge. Valium gir fysisk avhengighet ganske raskt, så leger anbefaler i utgangspunktet ikke daglig bruk lengre enn fire uker i strekk.
babylon drifter Skrevet 18. mars 2010 #7 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har personlig ikke doble X-kromosom som dere andre, men håper dere tar mot ett lite innspill fra en mann alikevel, da jeg er godt bevandret i emnet. Første gang jeg poster på forumet, antagelig den 1. og siste men greide ikke dy meg pga temaet! Bruk av Valium/diazepam daglig gir avhengighet etter en tid, men om dette er noe problem kommer HELT an på doseringen din. Tar du slik som foreskrevet opptil 1-3stk 5mg (de gule) morgen middag og kveld er det ikke noe problem og trenger ikke bli det så lenge du har fast tilgang på det Pillemisbruk snakker vi først om når mengden øker kraftig og at man tar det for rusen sin skyld, som 5stk 5mg og en dobbel espresso med MYE sukker før man går på jobben med et stort smil om munnen. Med selvtilliten på topp og koffeinen samt sukker gjør at hjernen får glukose (hjernebensin) og koffeinen gjør at man ikke blir sløvet. Der har du et slags blandingsmisbruk, koffein, sukker og valium Total velvære er vel beskrivende vil jeg si. Mange begynner prate over seg med alle mulige folk (som man glemmer like etterpå at man både har snakket med mennesket og HVERTFALL ikke husker HVA man har sagt). Dette fører til veldig kinkige situasjoner senere når folk senere referer til det du sa sist dere snakket sammen, noe du ikke aner hva kan være, da man ikke alltid husker at samtalen tok sted og selvom man husker det så er temaet og spesiellt detaljene fra samtalen så godt som slettet fra hukommelsen. Men husk, dette skjer KUN på høye doser! Kombinert med alkohol er total amnesia mere normen enn unntaket, så ved bruk av valium bør man holde seg til 3 glass vin, ikke mere. Og har man drukket kvelden før er det INTET i verden som er mere effektivt på å fjerne alt av fyllenerver og ubehag dagen derpå. Hvem trenger vel fyllesyke når man bare har de få dagene på ferieturen i varmen før man skal tilbake til snø, kulde, jobb o.l. 2 valium til frokost og fyllesyken er glemt! Selv mener jeg at 2-3 Valium og en sterk kaffe er en perfekt start på dagen: livsglede, arbeidslyst, selvtillit, få bekymringer å tenke på, føler seg sosial og man er mere som en gledes-spreder på folk rundt seg. Slik man burde være hver dag, egentlig! Det er topp! Baksiden er faren for overforbruk (såkalt misbruk) og følgene av det som jeg nevnte ovenfor. Og etter lang tids bruk av benzodiazepiner generellt, der valium er det mest kjente (ble ikke kalt The Housewife`s Best Friend i USA fra 50-tallet og fremover for ingenting) bygger man opp en tilvenning og avhengighet. Første tegn på valium-avhegighet slik jeg selv har erfart det er at når det er tomt i esken og ikke mere å få tak i så får man etterhvert følelsen av å ha på seg et pannebånd eller som en skolisse er knytt rundt hodet i høyde med tinningen. En begynnende hodepine som er muskler benzodiazepiner får til å slappe av, men nå tar de hevn ved å stramme til rundt hodet og gir en utpreget hodepine. Dette er eneste FYSISKE effekt av abstinensen. Psykisk derimot er det lang tøffere, dette varierer veldig fra individ til individ såklart. For min del gir det utslag i sosial angst (skrur av lyden på mobilen og legger den vekk), man har ikke lyst til å treffe mennesker eller steder med masse mennesker. Jeg kan ha store ubehag ved å gå og handle på supern, så jeg fant ut at klokka 2 på dagen er det færrest kunder der og dermed perfekt tid for at jeg kunne plukke ut akkurat de tingene jeg skrev på handlelisten og forsvinne fortest mulig og komme meg ut derfra med hjertet i halsen. En absurd opplevelse jeg hadde var at det hadde gått lang nok tid siden sist jeg hadde fått resept, så tiden var inne for å ringe legen og be han faxe en resept til mitt lokale apotek for mere valium. Men jeg hadde så sosial angst etter 3-4 dager uten, at jeg turde rett og slett ikke ringe legen selvom det var min eneste mulighet for å få denne forferdelige følelsen til å gi seg. Høres latterlig eller på kanten til sykt ut, sett i ettertid og for dere andre lesere som sikkert nå anser meg som GAL Denne sosiale angsten jeg har personlig har jeg jo uansett valium eller ikke, men etter langvarig bruk av valium hvor jeg ikke har vært plaget av den, gjør "abstinensen" det til at denne angsten forsterkes kraftig og blir mye værre enn før jeg begynte med valium. Men etter noen uker normaliserer dette seg, heldigvis Så å bruke valium daglig gjør deg ikke til narkoman, langtifra. For folk som har reell angst er det å få foreskrevet valium kanskje forskjellen på et liv delvis isolert alene med såpeoperaer og paradise island på teve`n, eller et sosialt liv med venner, å kunne føle glede på jobben og å fungere som alle andre mennesker stort sett gjør. Og ingen kan nekte på at livskvalitet er ekstremt viktig! Her i landet er Vival og Stesolid samme medikament som Valium, produsert av annen fabrikk, Diazepam er legemiddelet det inneholder. Viktig å vite om man er i utlandet og føler for en tur på apoteket, diazepam finnes overalt i verden! Hvorfor skulle ikke vi som har angst- lidelser eller annet der dette legemiddelet foreskrives også kunne ha et godt liv vi også? Men hvis du leser dette, ser du forskjellen på forsvarlig bruk som i vanlige voksne mennesker max er 3x3 i døgnet, utover dette er man i ferd med å bli misbruker og da kan man jo kalles substans-avhengig eller misbuker. Narkoman er å ta hardt i da valium i seg selv ikke er et narkotikum engang. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå