Gå til innhold

Hvor ofte piper det i sikkerhetskontrollen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ca 4 av 5 ganger piper det når jeg går gjennom metalldetektoren på Gardermoen. Og jeg er ikke en av disse som oppdager at joda, jeg hadde visst mobilen og nøklene og en håndfull småmynt og en sveitserkniv i lommen. Det piper dessuten nesten aldri på andre flyplasser enn på Gardermoen. Har de overfølsom metdalldetektor der oppe, eller er det bare jeg som har uflaks? Hvor ofte piper det for deg? Har hørt at det skal pipe på et visst antall som tas ut til tilfeldig sjekk, men det trenger da ikke være meg hver gang? :gjeiper:

Har forresten lagt merke til at de ikke bruker håndholdt detektor lenger, men har gått over til kun *tafsing*. Så hvis jeg faktisk hadde hatt noe metall på meg er det jo ikke sikkert de hadde funnet det. Det kan vel ikke være de ørsmå hempene på bh'en som slår ut? Da ville det vel pepet på de aller fleste kvinner. Det er nesten så man ser frem til nakenscannerne kommer. Jeg er så kilen, og utrlolig lei denne tafsesjekkingen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I norge har det pepet sjeldent på meg (kun i tilfeller hvor jeg har hatt store sko, hvor det har vært metall inni sålen el.l)

Men en gang jeg var i berlin, pep det selv om jeg gikk i joggebukse og joggesko :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinen skal ta ut 10% til tilfeldig sjekk. Operatørene vet forskjellen på om du tas ut til tilfeldig sjekk, eller om portalen faktisk reagerte på metall hos deg. Som regel sier de også hvilken av kategoriene du falt inn under.

Jeg jobber på flyplass og går gjennom hver dag. Maskinen finner aldri metall på meg, og jeg er som regel heldig og kommer unna 10%-kontrollene også. Men en dag i vinter tok den meg ut i 10% tre ganger på rad (i løpet av 2 minutter), så tilfeldig utvalg kan virke ganske urettferdig av og til. :)

Om det faktisk er metall den reagerer på, kan det være en kombinasjon av en enkroning i lomma, BH-spiler, briller, smykker, små metalldetaljer på klær osv. Ting portalen vanligvis ikke reagerer på, men om det er mye småting som samler seg opp kan det likevel gi utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinen skal ta ut 10% til tilfeldig sjekk. Operatørene vet forskjellen på om du tas ut til tilfeldig sjekk, eller om portalen faktisk reagerte på metall hos deg. Som regel sier de også hvilken av kategoriene du falt inn under.

Jeg jobber på flyplass og går gjennom hver dag. Maskinen finner aldri metall på meg, og jeg er som regel heldig og kommer unna 10%-kontrollene også. Men en dag i vinter tok den meg ut i 10% tre ganger på rad (i løpet av 2 minutter), så tilfeldig utvalg kan virke ganske urettferdig av og til. :)

Om det faktisk er metall den reagerer på, kan det være en kombinasjon av en enkroning i lomma, BH-spiler, briller, smykker, små metalldetaljer på klær osv. Ting portalen vanligvis ikke reagerer på, men om det er mye småting som samler seg opp kan det likevel gi utslag.

jeg kom under sånn test du nevner der sikkerhetsvakten dro meg til side og sa at det var "ekstratest" og helt i orden var det.... men mitt problem var at jeg hadde med en 3 åring som sto i kø for å hente tingene som kom på rullebladet og et fullt kaos med mennesker foran og bak ungen.. og jeg måtte snakke til han der sikkerhetsvakten at han fikk ikke undersøke meg før jeg har fått tak i ungen så han ikke ble borte i folkemengden.

jeg syns akkurat det var veldig ekkelt. Skulle ønske dere taklet den situasjonen litt bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at detektoren piper, men blir som regel alltid valgt ut til å "tafses" på. Jeg ser nok skikkelig mistenkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg syns akkurat det var veldig ekkelt. Skulle ønske dere taklet den situasjonen litt bedre..

Neste gang får du ha ungen i bånd ;) Spøk til side, det er altfor mange som jobber i Securitas, så det er nok ikke alle som er like egnet. Jeg arbeider i et helt annet firma ute på tarmac, så jeg slipper heldigvis å håndtere stressa passasjerer. :)

Har aldri opplevd at detektoren piper, men blir som regel alltid valgt ut til å "tafses" på. Jeg ser nok skikkelig mistenkelig ut.

...eller skikkelig god å tafse på? ;) Jeg var ute og reiste for kort tid siden. I en av sikkerhetskontrollene var det ingen som ba meg ta av ytterjakka en gang, mens min venninne måtte ta av sin (tynne!) genser og gå gjennom portalen i singlet... Av og til er jeg litt skeptisk til disse kontrollørene. Men man kan jo se på det som min gamle tante: "Det er ikke ofte unggutta vil tafse på meg, så jeg klager ikke!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute og reiste for kort tid siden. I en av sikkerhetskontrollene var det ingen som ba meg ta av ytterjakka en gang, mens min venninne måtte ta av sin (tynne!) genser og gå gjennom portalen i singlet... Av og til er jeg litt skeptisk til disse kontrollørene. Men man kan jo se på det som min gamle tante: "Det er ikke ofte unggutta vil tafse på meg, så jeg klager ikke!"

Jeg har opplevd å måtte ta av fleecegenseren. Hva gjør kontrollørene om man ikke har noe under, eller kun bh? Det kan jo ikke de vite på forhånd. Forresten liker jeg også dårlig at man ikke får ta bagasjen sin før man sjekkes. De oppfordrer jo til å passe godt på tingene i sikkerhetskontrollen, men jeg får alltid nei til å hente tingene før jeg kontrolleres. Innen da kunne godt både mobil og laptop og lommebok vært borte.Hvem har ansvaret da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten lagt merke til at de ikke bruker håndholdt detektor lenger, men har gått over til kun *tafsing*. Så hvis jeg faktisk hadde hatt noe metall på meg er det jo ikke sikkert de hadde funnet det. Det kan vel ikke være de ørsmå hempene på bh'en som slår ut? Da ville det vel pepet på de aller fleste kvinner. Det er nesten så man ser frem til nakenscannerne kommer. Jeg er så kilen, og utrlolig lei denne tafsesjekkingen :sjenert:

De "høye herrer" i europa har bestemt at detektor ikke skal brukes på tilfeldig etterkontroll. Noe herk for oss som jobber der men det er dessverre ikke vi som bestemmer.

Forresten liker jeg også dårlig at man ikke får ta bagasjen sin før man sjekkes. De oppfordrer jo til å passe godt på tingene i sikkerhetskontrollen, men jeg får alltid nei til å hente tingene før jeg kontrolleres. Innen da kunne godt både mobil og laptop og lommebok vært borte.Hvem har ansvaret da?

Jeg er helt enig i det du skriver her men igjen, vi vanlige dødelige bestemmer ikke rutinene på dette. Ansvaret er dessverre ditt hvis noe blir borte men såvidt jeg vet så er flyplassene forholdsvis greie på erstatning.

Personlig så pleier jeg å få personen jeg sjekker til å stå vendt mot bagasjen så h*n kan holde øye med tingene sine på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg piper omtrent hver gang på Gardermoen. Uansett hva jeg gjør for å unngå det, piper det like herlig.

Som sist sommer. Jeg har ikke noe metall i kroppen, tar av alle smykker, inkludert gifteringen. Var iført bomullskjørt med strikk i livet (altså ikke glidelås), ikke belte, bomulls-t-skjorte, barbeint, truse og BH uten spiler (men med hemper). Ikke noe strikk i håret eller liknende. Like fullt så pep det... Hadde ingenting i lommene altså, er etter hvert blitt pinlig nøye på dette.

Og jeg har aldri blitt fortalt at jeg er "trukket ut" til ekstra kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...