Gå til innhold

Parens treningsdagbok


PecanPie
 Del

Anbefalte innlegg

Først en liten profil:

Paren er ei jente på 20 år som for tiden tilbringer tiden i California i USA. Kjæresten min ble igjen i Norge stakkars, men heldigvis er dette bare en midlertidig løsning. Jeg kommer hjem i slutten av mai, og jeg gleder meg allerede!

Kroppen min trenger å gå ned en 15-20 kilo, men du og du så vanskelig det er. Når jeg ser på mat- og treningsvanene mine blir jeg heller ikke særlig overrasket over at jeg ser ut som jeg gjør. Samtidig blir ryggen sliten av all stillesittingen.

Mitt daglige inntak av sukker gjør meg trøtt og sliten. Jeg har ikke energi til å gjøre alt jeg bør gjøre, og jeg bruker lang tid på å sovne om kvelden. Når jeg først sover vil jeg ikke stå opp. Tenk så mye jeg kunne brukt dagen til om jeg bare hadde kommet meg opp om morgenen!

Nå skal jeg altså gjøre noe med dette. Jeg har meldt meg inn på rekreasjonssenteret her, et fancy ord for treningssenter. Utvalget i gruppetimer er overveldende, så jeg starter i det små. Prøver meg frem, ser hva jeg liker. Neste uke ser timeplanen slik ut:

Mandag: Zumba

Onsdag: Pilates

Fredag: Cardio HipHop

Senere vil jeg prøve yoga også, jeg er stiv som en trestokk med korte sener i leggene. Litt yoga&stretching vil nok hjelpe bra, både mot kropp og sinn. Gleder meg til å svette og trene, gleder meg til å kjenne at å bruke energi gir energi. Håper jeg kan få tilbake treningslysten jeg hadde som 18-åring, da jeg fort kunne trene 10-12 ganger i uken! Antall treninger kan modereres, jeg har opp mot 4-5 i tankene. Men jeg savner lysten, motivasjonen.

Og så var det kostholdet da. Jeg har enkel tilgang på all verdens frukt og grønt. Grovt brød kan bli et problem, men nærbutikken selger grovbrød bakt av et tysk bakeri. At brødene er "vegan" og uten skumle tilsetningsstoffer er også bra! Når det er sagt så er jeg verken veganer eller vegetarianer. Jeg gidder bare ikke tilberede kjøtt. Det går mye i fisk, veldig mye sushi, litt kylling og kalkun. Dessverre blir det en del bakevarer også, noen ganger hver dag. Mat som inneholder både tomme kalorier og karbohydrater har igrunn ikke noe for seg til daglig, og blir forbeholdt kos. Kaffen velger jeg å beholde, den er et daglig lyspunkt og gir meg plass på kafeer så jeg kan lese :fnise: Den blir som oftest laget på non-fat milk.

For å gi et lite bilde av et typisk helgekosthold, så har jeg hittil i dag spist:

Frokost: Turkey bacon, et stekt egg, en stekt tomat, to glass juice, en kopp svart kaffe. Maten ble stekt i bittelitt smør.

"Lunsj" på kafé: Var på Starbucks og valget falt på Kaffe Mocha og en morning bun. Blir nok ikke noen særlig fler kaffe mocha på meg av flere grunner: De har krem på og den smaker kakao. Jeg vil smake kaffe når jeg drikker kaffe! Morning bun er igrunn en kanelbolle som minner om en croissant i konsistensen, noe kanelsmøring i "svingene" og dynket i sukker. I tillegg spiste jeg en pakke kjeks som man dyppet i sjokolade. At man kan kalle det en lunsj er en grov overdrivelse, lørdagsgodt eller synd hadde vært en bedre beskrivelse...

Mellommåltid: En Quaker Chewy-greie og litt selleri + en kopp te

I kveld skal jeg spise taco/burrito og drikke øl. Sunt? Nei. Godt? Håper det!

Hverfall skal dette forbedres. Veldig! Formen skal bli bedre ved hjelp av mat og trening.

Har jeg et mål? Jada. Målet mitt er en lettere, mer energisk hverdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første treningsdag! Drar om 20 minutter, og sitter allerede klar i trenignstøyet. Syns jeg er litt kvalm, men jeg tipper det bare er nerver. Første trening på nytt sted er alltid litt nervepirrende syns jeg.

Jeg håper jeg finner fram dit jeg skal. Hvis ikke får jeg bare sjekke ut fasilitetene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zumba var artig nok det, ble sliten men ikke så sliten at jeg virkelig følte at jeg jobbet.

Koordinasjonen er dårligere enn anntatt, følte meg virkelig som en pinnestiv nordmann. Glad jeg ikke sto bak meg selv! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, ny uke allerede. Tiden flyr!

Ble lite trening uken som gikk, gitt! Kom opp ting hele tiden. Men i kveld er det Zumba igjen. Håper jeg liker det bedre denne gangen, også skal jeg nok stille meg lenger bak. Bakerst og inntil veggen er fint, hvertfall sånn inntil videre!

Ellers har jeg tatt tak i matvanene mine. Har som mål å kutte ut kombinasjonen sukker+fett, samt ren "sukkermat" i ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

×
×
  • Opprett ny...