Gjest caramiacaramella Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Jeg begynte på p-piller av typen Cerazette for ca seks mnd siden. Det har fungert bra så langt, og jeg slipper å ha mensen så det er jo et pluss:) Jeg tenker på å bare fortsette med disse p-pillene i noen år fremover uansett om jeg er i et forhold/har regelmessig sex og trenger prevensjon eller ikke. Dette er kanskje mest fordi jeg slipper å ha mensen(det var virkelig et slit), men også fordi jeg vet at det er problematisk å slutte på p-piller og så begynne igjen en stund etterpå. Det jeg lurer på, er om det er stor risiko for å få alvorlige sykdommer som blodpropp, hjertesykdommer osv når man går på p-piller over flere år? Legen min advarte meg om det da jeg begynte på p-piller, men hun sa det på en måte bare i forbifarten, som om det ikke var noe jeg trengte å bekymre meg for. Er det noen her som har opplevd å få slike sykdommer etter langvarig bruk av p-piller?
inga:) Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Jeg begynte på p-piller av typen Cerazette for ca seks mnd siden. Det har fungert bra så langt, og jeg slipper å ha mensen så det er jo et pluss:) Jeg tenker på å bare fortsette med disse p-pillene i noen år fremover uansett om jeg er i et forhold/har regelmessig sex og trenger prevensjon eller ikke. Dette er kanskje mest fordi jeg slipper å ha mensen(det var virkelig et slit), men også fordi jeg vet at det er problematisk å slutte på p-piller og så begynne igjen en stund etterpå. Det jeg lurer på, er om det er stor risiko for å få alvorlige sykdommer som blodpropp, hjertesykdommer osv når man går på p-piller over flere år? Legen min advarte meg om det da jeg begynte på p-piller, men hun sa det på en måte bare i forbifarten, som om det ikke var noe jeg trengte å bekymre meg for. Er det noen her som har opplevd å få slike sykdommer etter langvarig bruk av p-piller? jeg fikk blodpropp når jeg var 24 år, 6 mnd etter at jeg begynte på ppiller. Men det var trolig fordi jeg ikke trente (mye stillesitting i jobben) og spiste heller usunt... Det finnes folk som dør av blodpropp hvert år i norge pga ppillebruk, men det er ikke mange, og det er størst risiko hvis man røyker, ikke trener og lever usunt. Jeg gikk aldri tilbake til ppiller, eller hormonpreparater generelt..
Pingting Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Noen bivirkninger er det jo. Det er påvist en sammenheng mellom p-piller og blodpropp. Sjansen er størst for de som har arvelig blodpropptentends, disse bør ikke bruke piller. Faren øker også med overvekt, røyking og alder over 35. For kvinner under 35 som er sunne, normalvektige og ikke-røykere anslår man at sjansen for å få blodpropp øker med 0,01%. Til sammenligning øker den med 0,03% når man er gravid. P-piller reduserer risikoen for eggstokk-kreft med 50%, samt kreft i livmorshinnen. Risikoen for brystkreft øker derimot noe, men det gjelder kun for kvinner over 35. Noen kvinner hevder at de har fått varige hormonendringer etter langvarig p-pillebruk, men pr. i dag er det ingen forskning som støtter dette.
Gjest caramiacaramella Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 jeg fikk blodpropp når jeg var 24 år, 6 mnd etter at jeg begynte på ppiller. Men det var trolig fordi jeg ikke trente (mye stillesitting i jobben) og spiste heller usunt... Det finnes folk som dør av blodpropp hvert år i norge pga ppillebruk, men det er ikke mange, og det er størst risiko hvis man røyker, ikke trener og lever usunt. Jeg gikk aldri tilbake til ppiller, eller hormonpreparater generelt.. Oi, dette var dårlige nyheter. Jeg trener ikke og lever ganske usunt. Er ikke overvektig eller noe, men jeg spiser fryktelig mye junkfood...
Gjest caramiacaramella Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 Noen bivirkninger er det jo. Det er påvist en sammenheng mellom p-piller og blodpropp. Sjansen er størst for de som har arvelig blodpropptentends, disse bør ikke bruke piller. Faren øker også med overvekt, røyking og alder over 35. For kvinner under 35 som er sunne, normalvektige og ikke-røykere anslår man at sjansen for å få blodpropp øker med 0,01%. Til sammenligning øker den med 0,03% når man er gravid. P-piller reduserer risikoen for eggstokk-kreft med 50%, samt kreft i livmorshinnen. Risikoen for brystkreft øker derimot noe, men det gjelder kun for kvinner over 35. Noen kvinner hevder at de har fått varige hormonendringer etter langvarig p-pillebruk, men pr. i dag er det ingen forskning som støtter dette. Takk for klart svar! Ingen i familien min har hatt blodpropp så vidt jeg vet. Jeg er 19, røyker ikke og er normalvektig. Spiser usunt, men er stort sett frisk og rask. Høres ikke ut som jeg trenger å bekymre meg så veldig!
Rachelma Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 Heia Jeg har brukt ppiller i 10år sammenhengende(16år til 26) og har ikke merket noe på noenting,alt er normalt..levde usunt de første 5 åra,ingen trening ingen sunn mat..trente litt og spiste litt sunnere når jeg ble 22+ , røkte men ikke så mye,slutt aå røyke når jeg var 22..har det bare fint jeg :)bytta ppillemerke 2-3 ganger tror jeg pga utgådd produksjon på en og jeg ble sinna av et par andre typer..Nå er jeg slutta me dppiller for å produsere unger :rødme: Så det går helt sikkert fint med deg også
Pingting Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Takk for klart svar! Ingen i familien min har hatt blodpropp så vidt jeg vet. Jeg er 19, røyker ikke og er normalvektig. Spiser usunt, men er stort sett frisk og rask. Høres ikke ut som jeg trenger å bekymre meg så veldig! Om du er bekymret så kan du jo spørre om legen kan ta noen tester eller noe slikt. Det er jo kjempebra at du tar dette på alvor, det er litt for mange som ukritisk dytter i seg det som finnes av piller og medisiner
JollyJolly Skrevet 19. februar 2010 #8 Skrevet 19. februar 2010 Jeg tror jeg har lest at det er verre å slutte og begynne igjen, enn å bruke over flere år i strekk. Bruker man over flere år har kroppen vent seg til hormonene i pillene. Slutter man og begynner igjen får kroppen sjokk hver gang. Det er en myte at det er bra å ha pause fra pillene, bare for pausen sin del. Noe som virker logisk for min del, siden jeg følte meg mye verre i begynnelsen når jeg tok pillene, enn etterhvert. Og er ikke blodpropp-faren størst det første året med piller eller noe? Men dette vet jeg ikke sikkert altså, du bør sikkert spørre legen din om dette.
Gjest caramiacaramella Skrevet 19. februar 2010 #9 Skrevet 19. februar 2010 Om du er bekymret så kan du jo spørre om legen kan ta noen tester eller noe slikt. Det er jo kjempebra at du tar dette på alvor, det er litt for mange som ukritisk dytter i seg det som finnes av piller og medisiner Det var en god ide! Det tror jeg jammen jeg må gjøre Best å være på den sikre siden synes nå jeg. Jeg er generelt kritisk til piller og slikt, synes det er litt skummelt å tenke på at jeg putter hormoner i kroppen min som egentlig ikke skal være der...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå