Gå til innhold

Stangserlleri


Christal

Anbefalte innlegg

Etter jeg lagde waldofsalat sist helg har jeg en bunt med stangselleri i kjøleskapet.

Knasket litt stangselleri med hjemmelaget dipp i går.

Jeg er ikke fan av å kaste mat så jeg lurer på om det er noen som har tips hva jeg kan bruke restene av stangsellerien til?

Noen som har gode oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig godt i wok. Jeg liker det godt i råkost også, og andre salater. Er godt å dampe i pakke sammen med fisk.

Du kan også lage stangsellerisuppe, det er kjempegodt. Bare kok grønnsakssuppe med masse stangselleri og litt purre, noen løk osv. En lett suppe som er enkel å lage, som passer godt til kveldsmat en kald vinteraften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Kna litt blåmuggost med matfløte eller mjølk, og legg i "dumpa" på bitar med stangselleri. Til fest kan du pynte med ei valnøtt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange flotte ideer til inspiriasjon. Har ofte tenkt på hva en skal gjøre med resten av pakken med stangselleri etter å ha laget waldorfsalat. Bruker jo kun 2-3 stenger, resten blir liggende igjen i kjøleskapet helt til de blir kastet.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner tråden din til å spørre litt videre, jeg! Bruker stangselleri når jeg lager bolognese-saus til spaghetti eller lasagne, men har samme problem som trådstarter med at det ofte blir igjen en del.

Kan dette kuttes i småbiter og fryses til neste gang jeg skal lage en porsjon tomatsaus? Eller egnes ikke stangselleri seg til frysing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangselleri kan fryses, men det gjør selvsagt noe med konsistensen. Den blir mer vassen etter opptining, men du kan fint bruke den i f.eks. wok eller suppe. Den blir nok ikke like god som snacks eller i salat. Frysing gjør at molekylene i frossenvarene endrer litt på fasongen, slik at konsistensen endres tilsvarende. Men alt kan fryses!

Hvis du bruker den i spaghettisaus, kan du jo bare finhakke den og fryse i egnede poser, og deretter hive oppi sausen når du lager den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syrin_Ulven

Ha de som tilbehør til middag. Kok de sammen med gulrøtter og kålrabi f.eks, og server som tilbehør. Eller lag suppe, betasuppe med selleri er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...