Gå til innhold

Skal til USA


Gjest farge

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart til USA på en 3-ukers tur. Jeg gruer meg veldig til dette med mat og mangel på trening. Vi skal gå masse, så det er vel hovedsakelig kostholdet jeg er bekymret over. Har veldig rutiner i hverdagen med frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat. Hvordan i alle dager skal jeg unngå å gå opp i vekt i USA? Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kun 3 uker, så er vel ikke så farlig å kanskje kose seg litt når man først er på ferie og så helle trene litt ekstra før og etter turen?

Det er bra du spiser lite og ofte, prøv å gjør dette der også.

Du skriver at dere skal gå masse. Pass på å ha med frukt og masse vann, slik at du kan spise lite of ofte.

Hold deg unna wendys, mcern osv. Fet mat er billig i usa. Bruk heller litt ekstra penger på mat (sunn). Tror du fort vil skjønne hvorfor amerikanerne er feite!! Alt for dyrt for sunn mat, og det usunne er alt for billig.

Hold deg unna brus!

Du får ha en god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

1. Jeg pleier ofte å gå ned i vekt når jeg er på ferie, nettopp fordi jeg er på farte og på føttene hele dagen (til hverdag sitter jeg jo i timesvis på jobb).

2. Å spise sunt er vel ikke utenfor rekkevidde? Mye godt på salatfronten f.eks (og i USA er det gode på lunch-salater :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er bevisst på at du vil spise sunt er det ikke noe problem. Selv om mange amerikanere har et usunt kosthold har de likevel en større tilgjengelighet (og variasjon) på sunn mat enn vi har i Norge, og hvis du kan velge (det vil si ikke bor hjemme hos noen...) finner du mye frukt og grønnsaker, sunne salater, lettprodukter og gode retter med fisk eller kylling nær sagt uansett hvor du spiser. Når det er sagt - amerikanerne har et litt mer lettsindig forhold til tilsetningsstoffer i "diettmat" enn det vi har, så for å unngå usunne mengder aspartam etc ville jeg kanskje holdt meg til sunn "ordentlig" mat.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA, er faktisk et eldorado hva gjelder salater!! Media, har nok dessverre skapt et bilde av USa og amerikanere, som ikke er helt riktig!! En av de fantastiske tingene med USA, er mangfoldet av tilbud på hva det måtte være - også mat!! :)

Hverken her hjemme, eller i USA, er det slik at kaloriene står bak et hushjørne og angriper deg ( ;) ), så: gjør rett & slett som du gjør her hjemme ---> bruk hodet når du spiser, drikk mye vann, spis mye frukt og grønt - og husk at selv om man er på restaurant, og skal bestille fra en meny, er det fullt lovlig å komme med spes. ønsker/behov - f.eks. er et godt tips å be om at dressing/saus serveres " on the side ". Hold deg unna Barbequemat-i USA er det ganske vanlig å nærmest drukne grillmat i grillsaus, vil du ha iskrem, be om Tofu, og til slutt ----> ligg unna fritert mat. Ganske enkle kjøreregler, egentlig !! God tur - kos deg----> Det er et fantastisk morsomt kontinent - enjoy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i USA i 3 uker for en tid tilbake og gikk ikke opp et gram. Er så mye å velge i i salat og frukt og sunne alternativer nesten uansett hvor man går ut å spiser! Mer enn i Norge! Gooood Tur, kan glede deg til et spektakulært land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA er faktisk tusen ganger flinkere enn norge på sunn mat. Jeg har alltid gått ned når jeg har vært der borte, ferdig og fantastisk sunn mat er alltid innenfor rekkevidde!

Dersom du skal handle noe på dagligvarebutikk, kan du gå på Trader Joe's, et paradis for sunnhetsfriker :)

Jeg spiste kun vegansk mat uten sukker og konserveringsmidler i et halvt år i New York, når jeg kom hjem til Norge kunne jeg ikke gjøre det lenger pga dårlig utvalg og priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også i USA finnes det ulike typer mat. typisk for USA tror jeg, er at den billige maten er svært usunn og serveres typisk nok i giga-porsjoner. Sunn mat er dyrere og serveres i mindre porsjoner. Så velg fornuftig og ikke overspis, så går det nok veldig bra. Man er ikke nødt til å velge supersize på colaen selv om det er billigere enn liten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å huske at et sunt måltid kostet gjennomsnittlig mellom 5 og 10 dollar, enten det var take away eller på restaurant.

Fastfood-måltid koster vel gjerne 4 til 8 dollar om jeg ikke husker helt feil. Så det er ikke allverdens forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å unngå å gå opp i vekt skal nok gå helt fint. Amerikanere blir mer og mer opptatt av sunn og rettferdig mat (et godt eksempel på slik opplysning er filmen Food Inc.).

Som nordmann i USA kan du enkelt velge å gå på f.eks. sushirestaurant framfor en fast food-kjede. Det koster litt mer, men ikke mye. Ofte kan du spise deg god og mett og fortsatt ha med rester hjem for 10-12 dollar.

Siden du har faste rutiner på maten vil jeg anbefale deg å stikke innom en butikk og sjekke ut frukt- og grøntavdelingen, kanskje også sånne barer ala Nutrilett som du kan putte i veska. Det finnes haugevis av dem. Pass bare på sukkerinnholdet. Her er det enten-eller. Er det sukkerfritt er det gjerne ikke fettfritt og omvendt. Også opplyser de kcals per serving (dersom du er opptatt av det), samt antall servings i pakken. F.eks. regnes en halvliter Cola som 2,5 servings.

Tilgangen kommer litt an på hvor dere skal i USA. For eksempel er området rundt San Francisco er preget av at folk er "opplyste" og høyt utdannede og dermed opptatt av sunn og ren mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart til USA på en 3-ukers tur. Jeg gruer meg veldig til dette med mat og mangel på trening. Vi skal gå masse, så det er vel hovedsakelig kostholdet jeg er bekymret over. Har veldig rutiner i hverdagen med frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat. Hvordan i alle dager skal jeg unngå å gå opp i vekt i USA? Noen erfaringer?

He,he...vi tror liksom norge er verdens navle, og best på alt som er bra :-)

Hvis du tror at USA bare består av donuts og junkfood har du sannsynligvis sett for mye film, og vil få deg en gedigen overraskelse når du kommer over.

USA er landet for mangfold, og de ligger i tet på verdensbasis når det gjelder å tilby sunt kosthold.

Ingen problem overhode å leve kjempesunt i USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he...vi tror liksom norge er verdens navle, og best på alt som er bra :-)

Enig med deg her, sannheten er faktisk den at vi "aper" etter USA, men ligger fremdeles lenge etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...