Gå til innhold

Romantisk Frankrike


kizztine

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg og kjæresten min har flybillett til Paris om en månedstid. Vi tenkte å være der et par dager for så å ta toget nedover i Frankrike, men vi vet ikke hvor. Jeg vet Rivieraen på østkysten kan være ganske dyr og jo dyrere by/sted vi drar til videre det kortere blir reisen.

Jeg kunne godt tenkt meg noe landlig hvor det oser av vin, hav og franske særheter.

Er det noen som har noen forslag til franske opplevelser jeg ikke burde gå glipp av? Samme om det gjelder byliv eller på landet, glad for alle tips!

Takk! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FranskBolig

Hei

Rivieraen i mars er ikke så dyr som om sommeren! Hvis dere skal til Beaune (godt tips), anbefaler jeg å fortsette med Lyon etterpå. Selve byen er flott og det er mange severdigheter der: Basilique de Fourvière, théâtre gallo-romain (antisk teater), osv. Byen er også kjent for å være matens hovedstad i Frankrike, med mange gode resturanter som ikke er så dyre. Videre kan man kjøre i retning Avignon. Første stopp for å se "le palais idéal du facteur cheval" (utrolig bebyggelse og historie, se her: http://www.facteurcheval.com/) mellom Vienne og Valence, så Montélimar som er kjent for sine "nougats" (og sine skofabrikker!), før du ankommer "pavens by", nemlig Avignon. Veldig mye flott å se i denne byen! Det er verdt å stoppe før Avignon for å se Oranges areanaer fra romantiden, men de som ligger i Arles noen kilometer sørover er også veldig flotte. Uten at du har merket det noe særlig er du nå plutselig i Provence! Det er ikke mangel på opplevelser der heller, men jeg kan ikke fortsette i evigheter! På våre nettsider (www.franskbolig.no) har vi begynt å legge inn omtaler om forskjellige byer og steder, du kan ta en titt. Vil du bo billig i et spennende område med fint klima er mitt råd imidlertid å kjøre videre til Languedoc, dvs Montpellier og vestover. Orb dalen (rett vest for Pézenas) er kjent for å være vakker og vinen er absolutt fantastisk (særlig Saint-Chinian som har vært AOC nå i mange år). Der har jeg en leilighet til leie, forresten, men det kommer til å bo folk i påsken så jeg tror ikke at det blir aktuelt for dere uansett. Landsbyen og hele området rundt er virkelig å anbefale.

Lykke til med reisen!

Frédéric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...